In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Verhuizen

Zaterdag 8 augustus

Verhuizen

Les Deux Alpes- la Meije ( gletsjer)

We hebben een goed hotel, waar bij het ontbijt homemade gebak niet ontbreekt. We eten rustig ons ontbijt op, pakken alles in en laten de kamer netjes achter. Onze bagage laten we opslaan in het bagagedepot van het hotel. Omdat het hotel volboekt was konden we geen nacht bij boeken en moesten we uitwijken naar een hotel aan de overkant van de straat. Daar kunnen we om 15:00 uur inchecken, dus dan is zo'n bagagedepot wel makkelijk. Kortom we verhuizen vandaag.

Het is al warm dus we hebben we regenpakken uit de motorkleding gelaten. Met de helmen open suizen we de 10 haarspeld bochten van Les Deux Alpes naar de stuwdam af. Frank kent de weg intussen op zijn duimpje. We draaien rechtsaf de D1091 op naar La Grave. Dit dorp heeft zoveel branden gehad dat dit het enige dorp in deze regio is, dat volledig stenen huizen heeft en allen met de voorkant naar de gletsjer La Meije gebouwd. We gaan het zien.

De route is weer mooi, in een dal slingert de weg rustig, we rijden drie tunnels door en met de zonnebril op is het dan erg donker. Het is zoeken naar de weg!

In La Grave parkeren we bij het liftstation en stoppen onze motorkleding in de koffers.

" Non, c'est non possible", de dame aan het ticket loket voor La Meije is onvermurwbaar. De liften staan stil op de top, er komt zwaar weer aan. Maar gelukkig weet ze ons blij te maken, we kunnen wel naar 2400 meter, tot het eerste station. We gaan ervoor. Vijf cabines naast elkaar in vrolijk kleuren palet rood-oranje-geel staan klaar, we stappen in en het volgende moment "klang, klang, knal" " baff". "Huh, wat is dat?" In grote haast wordt er een mountainbike aan 'onze' cabine gehangen en de deuren sluiten zich. Oke, dan gaan we met een fiets naar boven.

De gletsjer ligt grijs, tuqois en wit over de toppen van de Meije. We kijken sprakeloos naar deze ruige en pure natuur. IJswater loopt onder de gletsjer in dunne stromen de berg af, lager ontstaan watervallen en wordt de stroom breder.

Op 2400 meter lopen we richting de gletsjer, over gras, stenen met korstmossen, grasklokjes, vetplanten, distels en vrouwenmantel. Prachtig om deze planten te zien, planten die wij in onze tuinen op reuzenformaat kennen, hier is alles innieminie klein.

We zijn nu zo dicht bij de gletsjer dat je deze kan horen kreunen, ergens breekt het ijs, of valt er een stuk ijs van de gletsjer af. Zien doen we het niet. Als we goed kijken is de gletsjer vele malen groter dan we in eerste instantie dachten. Niet alleen dat wat we als witte ijsvlakte zien vormt de gletsjer, maar ook alle lager gelegen grijze massa. Dit is puin steen dat op de gletsjer ligt. We zijn zo dichtbij dat we de gletsjerspleten kunnen zien, indrukwekkend. Hoe hoog de gletsjerwand is kunnen we niet schatten, afstand en maat is hier niet te nemen.

We zijn echt wel enkele uren bij deze gletsjer, genietend. Dan wordt het tijd om weer naar beneden te gaan, het slechte weer zien we aankomen. Donkere wolken ontstaan boven de top van de gletsjer, we moeten opschieten.

Weer terug in La Grave lopen we dit middeleeuwse dorpje in. Klimmend komen we bij t kerkje waar rondom een mooi kerkhofje is. De kruizen zijn prachtig en ieder kruis heeft ook een metalen hartje met gegevens van de overledene.

We slenteren door de smalle straatjes, zien oude huizen en deuren. Nemen een koffie bij een gezellig terras langs de bergbeek en gaan dan echt terug rijden naar Les Deux Alpes.

We hebben nog even de tijd voor we gaan verhuizen, het is lunchtijd dus een lekkere pannenkoek met groenten of bosbessenjam laten we ons smaken.

Onze nieuwe stek heeft een hoog jodel gehalte, alle muren inclusief het plafond met schroten, gordijnkappen met bloemschilderingen. Erg knus, zeker ook door het balkon en de kolendampen die de kamer binnenkomen als we de balkondeuren open zetten. " Wordt hier nog op kolen gestookt?" Dit is hotel La Meije, is dit net zo oud als de gletsjer La Meije;)?

De regen en het onweer met bliksem is intussen in volle gang, door de wolken zien we de bergen niet meer. We hebben Franse kaas en brood gekocht zodat we vanavond er niet meer uit hoeven.

We hebben gemerkt dat in de hotels vaak de Franse slag wordt gehanteerd en dat de prijzen toch hoog zijn. Maar.... voor morgenavond hebben we iets speciaals geboekt, dat gaat leuk worden! We gaan weer, na de uitstap naar Grenoble en Les Deux Alpes, terug naar Les Routes des Grandes Alpes.

Ineke!

Ha ha ik vind het leuk je schrijven te lezen, en wat mee te gieten v wat jullie zoal mee maken!
Ga zo door!
Fijne Zondag en liefs veel daar!
Ps : Ie er niet te merken van Corona?
Herman en Ineke xx

jac en Toos

we genieten van jullie belevenissen, maar houden soms ons hart vast bij al die smalle weggetjes en haarspeldbochten haha.Veel te genieten en wat een adembenemende schoonheid waar je stil van wordt.Liefs van ons.