In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Grenoble

Woensdag 5 augustus 2021

Grenoble

Als een blok hebben we geslapen, even een pas op de plaats is goed geweest. Vannacht heeft het enorm geregend en dat doet het nu nog als we wakker worden. Het zal vandaag de hele dag nat blijven, maar na het ontbijt gaan we toch op pad de stad in.

Motorregenjassen aan, petje op, motorlaarzen onder de spijkerbroek, zo gaan we op pad bewapend tegen de regen. We beginnen nu wel erg op elkaar te lijken in deze outfit, dat was niet de bedoeling! Maar er is niet veel keus, we hebben geen assortiment kleding of paraplus bij ons, in de 3 motorkoffers past een minimale outfit. Toch vinden we het wel leuk, als twee motormuizen rond te lopen.

Het regent steeds harder maar we wandelen rustig door de smalle straatjes met de vele oude gebouwen. Het is 10:00 uur en we zien langzaam de stad ontwaken, winkels gaan open, terrassen worden droog gemaakt en er komen meer mensen de stad in. De oude stad heeft hoge creme kleurige gebouwen en overal de bekende 'Franse balkonnetjes'. Hoezo balkon....plat tegen het kozijn is een smeedijzeren rekje geplaatst om te voorkomen dat je uit de hoge ramen kan vallen, maar om dat nu een balkon te noemen. Het siert de hoge ramen wel en ieder pand heeft weer andere smeedijzeren ' french balkons'.

Vanuit een bestelbus verkoop een boer wat groente en fruit, er staat een rij mensen rustig te wachten op hun beurt.

We lopen langs het Paleis van Justitie naar de rivier de Isère, enorm breed en snel stromend met grijs water. Door Jardin de Ville, een van de vele parken in Grenoble, naar de Grenoble-Bastille cable car. Deze 5 ( in totaal 10) bolvormige cabins brengen ons in no time naar de Bastille, vanwaar we een mooi uitzicht hebben op de stad. Althans zo staat het in de folder, maar als we boven zijn zitten we in de wolken. Nou zitten wij daar toch al vaak, maar nu dan toch letterlijk. Gelukkig is er een restaurant en al snel genieten we van een heerlijke koffie en ook al wat meer zicht op de stad Grenoble. Het museum ed zijn allen gesloten, dus dat laten we voor een volgende keer. Weer terug beneden lopen we verder de stad in, opnieuw veel graffity op de rolluiken.

We lunchen op een terras waar we lekker droog zitten met zicht op een fontein. Enkele locals komen hier genieten van de 'plat de jour' á €11 incl. een glas wijn.

We gaan na de lunch terug naar ons hotel omdat het vanmiddag hard en veel gaat regenen en we nog blogs geschreven willen schrijven. Bij een bakker halen we nog een bruin brood en eclairs au chocolat. We hadden al wat Franse kaas gehaald, dat samen vormt ons het eten van vanavond.

Het is 19:00 uur en de 'outfits' zijn weer aan omdat we, nu t droog is, een flink stuk gaan lopen omdat het vele zitten ons stijf maakt en de eclairs heerlijk waren maar ook zo hun effect hebben.

We lopen door het oude centrum naar de rivier en gaan na de brug langs de andere oever lopen. Hier zitten in bijna ieder pand een pizzeria, de terrassen zijn bijna leeg. De Fransen eten s avonds na 20:00 uur en dat is het nog niet.

We steken de rivier weer over, maar zien dat de zon doorkomt en de hoge bergen die om Grenoble heen liggen kunnen we nu voor t eerst zien.

We lopen van het ene park naar het andere, ons verbazend over de vele soorten en de leeftijd van de bomen. ginkgo biloba's, zwarte den, platanen, beuken, treuriepen ( lijken op barbapapa's) enz. Daartussen in gras en perken vol met bloemen, speelttuintjes en bankjes.

"Zie je dat?" We zien een jonge man tussen een grote groep duiven zitten, bierblikken om hem heen. Als hij gaat staan zwaait hij op zijn benen terwijl hij in gesprek lijkt te zijn met de duiven. In het gebouw wat naast hem staat zien we matrassen liggen in nissen, zodat hij droog blijft. Dit doet ons wat, we praten over de (gemiste) kansen in het leven en wat dat met je doet. We zien tijdens onze tocht door de stad regelmatig groepjes jonge mannen bij elkaar staan, de hasj lucht hangt om hen heen, ze zijn vooral met zichzelf bezig en wij blijven onopgemerkt lijkt het.

"Ik zie een olifant!" "Huh...waar dan, hier in Grenoble?" Heel ver weg zien we een slurf, kraalogen en een groot grijs lijf staan, hij kijkt ons recht aan. Dat gaan we van dichtbij bekijken. Een grote poort door en daar staat een olifant, gemaakt van beton oid, maar lijkt levensecht. Hij bewaakt de ingang van een groot park, waar kassen en een grote speeltuin zijn. We verwonderen ons over de grootte van de bomen, het is prachtig. Helaas zijn de kassen gesloten, het is al na 19:00 uur.

Frank ziet een hoge spitse toren boven de bomen uitsteken, daar gaan we op af. Intussen schijnt de zon en het lopen is echt heerlijk. We komen in een ander park, dat weer groter is dan het vorige. Al deze parken liggen in het centrum van de stad. Dit park ligt naast het 'hotel de ville' en daar vinden we idd een betonnen spitse toren. Er omheen staan houten hekken met informatie borden die uitleg geven over de restauratie van het beton. Want dit is wel een gevalletje betonrot. Wat deze toren hier doet staat er niet op beschreven, ook niet in onze reisgids. Dus wie hier meer van weet, laat het ons horen!

Een levensgrote muurschildering ' peace' is op een gevel geschilderd. Op het plein ervoor is in 1943 een grote groep verzetsmensen gedeporteerd. De schildering is ter nagedachtenis en geeft nu nog steeds een besef hoe zuinig we op onze vrede moeten zijn. Het begint met vrede in jezelf om deze dan te delen met anderen. Wij streven hier ook naar en proberen daar iedere dag iets van te maken.

Na 12.000 stappen zijn we weer terug in ons hotel ( dat midden in het centrum ligt) en we gaan genieten van het brood en de kaasjes.

Vandaag hebben we heerlijk gerust en Grenoble ontdekt als groene, oude stad. Een goede keuze om hier een rustdag te plannen want van de regen hebben we weinig gemerkt.

Als we gaan slapen lijkt de de stad rumoerig, roepende mensen, toeterende auto's, sirenes. We slapen toch in tot 05:00 uur als de stadsdienst al gooiend en smijtend de afvalcontainers leegt. Goed hoor, maar om 5:00 uur? Grenoble is een schone stad, nergens ligt iets op straat.

Waar gaan we morgen naar toe? In ieder geval weer de bergen in, rijden maar!