In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Etappe 1 van de "Route Des Grandes Alpes"

Dinsdag 4 augustus 2021

Etappe 1 van de "Routes des Grandes Alpes"

Klanbang..."oeioeioei, snel Frank de deur!" Ik hou de deur van de badkamer nog net vast, maar gelukkig vangt Frank de deur op omdat de badkamerdeur besloten heeft om uit het bovenste scharnier te vallen. We hangen provisorisch de deur weer in haar scharnieren. Het is me het hotel wel!

Na een ontbijtje met croissants en Madeleines, pakken we 't Ros weer vol en gaan vandaag beginnen aan de eerste etappe van de routes des grandes Alpes. Omdat de komende twee dagen erg slecht weer wordt verwacht hebben we een volgend hotel in Grenoble geboekt. We kunnen ook met slecht weer de stad verkennen. En door jeugd herinneringen waarbij ik samen met mijn broertjes in de Renault 6 bestuurd door mijn moeder, langs Grenoble reedt. Altijd donkere regenwolken boven deze stad waarop mijn moeder altijd zei " eerst voorbij Grenoble zijn om de zon weer te zien". Nu dus de kans om deze stad eens te gaan bekijken. We wijken hierdoor wel af van de geplande route, maar we zien wel hoe t verder loopt. Rijden in de regen vinden we niets.

We rijden Évian uit, langs t meer van Genève en draaien bij Thonon de D902 op. Nog even is er nog wat verkeer, maar na een half uur rijden we alleen en dat blijft zo vrijwel de hele dag zo.

Frank stuurt 't Ros stevig de bochten in en na een halve dag zitten we heerlijk links en rechts mee te 'hangen' in de bochten". We glijden over de smalle kronkelende wegen, via gorges met wilde bergriviertjes, colles en bergdorpjes.

Het landschap lijkt steeds meer op een modelspoorbaan met de huisjes willekeurig verspreid tegen de berghellingen. De houten huizen hebben allen meerdere balkons met prachtige bloembakken met geraniums. De daken bestaan uit houten plankjes die dakpansgewijs op elkaar liggen. Met er bovenop over de hele breedte van het dak om de halve meter een boomstam, om in de winter de sneeuw vast te houden. Nu hebben we zon en kunnen we op een terras van een lunch genieten. Af en toe komt er een motorfiets voorbij, we zwaaien dan even.

De dorpen ( oa Morzine, Les Gets) worden in de zomer bezocht door mountainbikers, hikers en klimmers. In de winter zijn er veel skimogelijkheden.

We rijden na Cluses de D4 op en de col de la Colombière (1613m) is prachtig. Zeer ruig gebergte om ons heen, kaal vanwege de hoogte en natuurlijk erg veel haarspeldbochten om de top te bereiken als om weer naar beneden te rijden, naar Grand Barnard.

We slaan bij La Clusaz linksaf de D909 op om de col des Aravis (1480 m) te rijden gevolgd door de Gorges de l'Arondine.

"Hé zag je dat? Werden we nu gefotografeerd?", bijna tegelijk zien we een man met een fototoestel in de berm liggen, hij zwaait naar ons. Een bocht verder zien we een spandoek met 'Stormphotos.fr . Dus toch, we gaan er vanavond even naar kijken.

Bij Albertville gaan we de autoweg volgen naar Grenoble. Het is al laat en we hebben bijna 1000 km in 3 dagen gereden over slingerwegen. Vermoeidheid voelen we nu en Frank gaat regelmatig even op de pedalen staan om zijn spieren even anders te belasten.

In Grenoble rijden we met het verkeer mee het centrum in waar we voor het hotel kunnen parken. Het begint nu al te regenen, onze regenpakken komen nu goed van pas. De ligging van dit hotel is tegen het autovrije centrum aan, dus morgen kunnen we zo de stad in.

Onze kamer heeft ook een keukentje en eettafel, dat wilden we graag om zo ook zelf wat eten te kunnen maken.

We lopen toch even de stad in op zoek naar een leuk restaurantje, maar we vinden t niet dus doen we wat inkopen in een klein supermarktje om straks op onze kamer op te eten.

Grenoble toont haar multiculturele kant, we zien veel afrikanen die vooral als koeriers zich verplaatsen op supersnelle fietsen of scooters.

Ook is er veel graffiti op de rolluiken van horeca of winkels. De oude historische binnenstad is prachtig, dit is een rijke stad geweest. In de geschiedenis speelt Grenoble ook een rol, hier heeft Napoleon in 1815, na zijn ontsnapping van t eiland Elba, de voorbereidingen getroffen voor de Franse Revolutie. De troepenmacht die klaar stond om hem te arresteren, sloot zich bij hem aan en hij wordt als keizer erkent.

De route die Napoleon heeft afgelegd is nu een bekende route geworden.

We lopen terug naar ons hotel als we een schurend geluid horen. We zien nog net hoe een scooter over de trambaan schuift, de koerier rolt over de grond,hij heeft z'n telefoon nog in de hand. Gelukkig krabbelt hij overeind en lijkt in orde. Iets geschrokken lopen we verder, de frisse lucht en beweging doen ons goed. We zullen goed slapen nu volop de regen valt.

Ans

Dat jullie genieten is wel duidelijk door jullie verhalen en foto’s, maar ik geniet net zoveel en reis met jullie mee.

Marielle

Heerlijk weer deze reisverhalen, je ziet het gewoon voor je en reist zo met jullie mee. Gelukkig in gedachten en niet in real life ;-)
Ben benieuwd naar het volgende verhaal en wens jullie een heerlijk vervolg xxxx

jac en Toos

fijn om jullie verhalen te lezen, zo kunnen we een beetje meereizen. hele fijne reis verder.

Dick en Marianne

Heerlijk deze mooie verhalen, net of we er ook midden in zitten😉
Ook is de “ ‘t Ros” super leuk bedacht😍😍

Yvonne

Mooie route rijden jullie! En een prachtige foto van jullie gemaakt📸😀👌! Veel plezier.😘

Marie-José

Het leest weer heerlijk weg, geweldig! Ik geniet met jullie mee, maar dan met een paar dagen vertraging😅