In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Zondag 2 augustus 2021

Een dag met een gouden randje

Geldrop- Tillieux

450 km

Het goud komt ons tegemoet.... overal zien we gouden korenvelden waar door de boeren hard gewerkt wordt om het nog op het land liggende stro in rollen of balen te verpakken. Het koren is al eerder afgemaaid. Als we tussen onze oogharen door kijken lijken die rollen net enorme goudkleurige koeien, een kleur die de koeien in Frankrijk vaak hebben. Ze staan dan naast elkaar en volledig stil, onder een lucht met grote witte wolken met ertussen in blauw en zon. Behalve het ronken van de tractoren is het stil.

We rijden de regio Meurthel net onder Metz.

Opnieuw zien we veel goud om ons heen, kopjes kijken ons aan vanaf lange hoge stelen. De zonnebloemen staan overal dik tegen elkaar aan en allemaal kijken ze naar de zon en dat de hele dag. De zonnebloemen bewegen met de zon mee. Zoveel zonnebloemen hebben we nog niet eerder gezien.

We rijden alleen op D-wegen, het landschap gaat van vlak en weids naar heuvels met dalen. Ook daar veel goudkleur, wel vervaagd want de oude kastelen die we zien zijn hun glans verloren. Plots komen we langs het geboorte huis van Jeanne Dark, gelegen aan de Maas. We blijven lang de Maas volgen en komen daardoor ook langs de kastelen die op strategische punten staan.

We rijden een stijl grindpad een bos in, hier zou onze chambre d'hôtes moeten zijn? Ik stap af zodat Frank de motor 't Ros genaamd ( van Ros Beiaard) kan keren. Zodra we het bos uitrijden zien we een man naar ons zwaaien en wijzen, hier worden we verwacht en welkom geheten. Nu met onze beperkte kennis en kunde van de Franse taal communiceren, maar dit lukt aardig. We hebben een fijne zit-slaapkamer met uitzicht over de streek Campagne en een eigen badkamer en toilet. Alles is smaakvol en met zorg ingericht en super schoon. We kijken toch kritisch als verhuurders van een vakantiewoning;)

We krijgen koffie en kunnen heerlijk buiten zitten. De hele dag hebben we met mooi weer gereden en geen druppel regen gehad.

De gastheer regelt een tafeltje in een restaurant in Neufchateau voor ons waar we heerlijk hebben gegeten. Op zondag is er weinig keuze omdat alles gesloten is. Maar we hebben een vers gebakken pizza gegeten, bikersfood!

Net terug in de chambre d'hotes en een noodweer breekt los met onweer en veel regen.

Vandaag was ook een dag met een gouden randje omdat we weer op reis naar het buitenland kunnen, durven en mogen. Geen enkele controle bij de grenzen of onderweg. Het restaurant in Frankrijk is alleen met mondkapje toegankelijk een pas sanitaire (QR-code)gaat vanaf 8-8 in.

Het geeft ons een heerlijk gevoel om weer op reis te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en ervaringen op doen. Zeker nu we beiden een nieuwe levensfase in gaan waarin werken geen rol meer speelt, beseffen we hoeveel goud we om ons heen hebben, is dat geluk?

Helene

Wat fijn.Geniet volop.

Dick en Marianne

Wat leest dit lekker. Zo fijn dat jullie zo genieten en alles meezit om ook te genieten?
En ja dat is “geluk” want zonder geluk…….. vaart niemand wel, toch???

Yvonne

Leuk om zo weer met jullie mee te reizen. Fijne vakantie?☀️! ?