In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Cubaanse sigaren en rum

Cubaanse sigaren en rum

1-3-2019 vrijdag

Viñales

"Paf,paf,paf....paf,paf,paf....dikke rookwolken ademen we uit, dikke bolknak tussen de vingers en een grijns van oor tot oor. Selfie!! We zitten zowaar Cubaanse sigaren te roken. Het ritueel van het knippen van de sigaar, het insmeren van een kant ( die in je mond gaat) met honing en het aansteken " yes, your lips on the sigaar, yet inhale and go on"you are a professional, you never smoked a sigare before?" De jonge Cubaanse is lyrisch over dat wij voor het eerst een sigaar roken en deze in 1 keer aan krijgen. Voor ons is het onwennig en voor mij komen alle herinneringen aan mijn beide grootvaders als in een speelfilm voorbij.

De honing houdt de nicotine tegen en je rookt een sigaar niet over de longen, legt ze nog uit. Dus het komt neer op puur paffen voor de smaak. Intussen is Frank ook al druk aan het paffen, we zijn een pafferig stel geworden:)

Er wordt een mix drankje met rum gebracht, erg lekker.

" follow me, I'll explaine the making process of the sigars and I'll will show you how to roll one". We schuiven naar het andere eind van de tafel in de gezellig ruimte, speciaal ingericht voor de verkoop van sigaren en rum.

We krijgen een uitleg over het rollen van de sigaren en ook over rum. Als we aangeven niet te drinken lijkt het of we een hele korte versie van de uitleg krijgen. Niet erg, we vinden het wel best zo. We gaan op een andere plek zitten omdat er alweer een groepje toeristen zitten te wachten op de uitleg. De mensen die nu naast ons zitten, 4 jonge Amerikanen, bestellen er driftig op los. Uiteindelijk gaan ze met 80 sigaren naar huis!

Giebelend verlaten we de demo ruimte en lopen wat wankel en giegelend over de boerderij. Van de velden met grote tabaksplanten, droogrekken in het veld met de geplukte tabak er aan naar de droogschuren. Hoge met palmbladeren bedekte schuren die tot de nok toe vol hangen met tabaksbladeren.

Dit was een spontane actie, een bordje langs de weg en afdraaien maar. Gelukkig dat we de jeep rijden, een andere auto had deze weg met moeite kunnen nemen. Als we stoppen staan we bij de tabaksboerderij en worden meteen door een jonge Cubaanse enthousiast aangesproken in vloeiend Engels. Ze neemt ons mee naar de tabaksvelden en begint aan de uitleg over het planten, telen en drogen van tabak. Op onze vraag wat de rondleiding kost, lacht ze en maakt duidelijk dat de rondleiding gratis is, inclusief een gratis sigaar. Bijna te mooi om waar te zijn. We komen te weten dat een sigaar pas na 1 jaar klaar is, van planten tot roken. Dat de nerf en steel van de bladeren naar de sigaretten industrie gaan, hierin zit meer nicotine. Dit is niet nodig voor de sigaar.

Als we van de boerderij wegrijden, zijn we enorm aan het lachen, een beetje tipsie. Kan dat van een scheutje rum? Wij vinden van wel, als niet drinkersl

We zitten na een korte rit onder een palmbladen afdak gebakken banaan en sparreribs te eten. Om ons heen kijken een stel hondeogen, katteogen en kippenogen ons aan. We gooien flink wat naar de graatmagere dieren toe, ze zijn dankbaar. Als we klaar zijn met eten lopen we naar de ingang van de grot, daarvoor gingen we naar deze plek. Het hondje loopt met kwispelstaart achter ons aan, hoopvol, maar helaas begrijpt ie dat het feest nu echt over is.

We hebben de afgelopen dagen veel honden gezien, vaak erg mager en op straat levend, maar ook honden die een baasje hebben, bij een huisje horen. Wat we veel zien in Viñales zijn de kleine kittige paardjes waarvan we de snelle draf steeds horen. Ze worden voor vrachtkarretjes gespannen, maar ook voor een koetsje. Meestal worden ze als rijdier door een Don Quichote bereden, 1 hand op de zadelknop, de andere hand houdt de teugel nonchalant vast, hoed op en draven maar.

De grot blijkt te beginnen met een grote zaal waarin een bar en heel veel tafeltjes en stoelen staan. We betalen 3 CUC p.p om de grot te bezichtigen, zonder gids. We lopen een smalle doorgang door en belanden dan in een uitgehakte tunnel met betonvloer. Is dit een grot? Not!! " Hé...wat is dit!" roept Frank uit als hij vlakbij de uitgang is. Een grote zwarte man heeft met een palmblad over de enkels van Frank gekriebeld, zonder dat we deze man konden zien. De man lacht enorm hard, wij gelukkig ook. Hij blijkt bij nog drie Cubanen te horen die een soort tafereel uirbeelden, we weten niet goed wat het moet voorstellen. Wel zien we verderop een groot aantal rieten afdaken met toeristen eronder, lekker aan de mijotes of mixdrankjes met rum. We lopen er doorheen en zijn meteen aan het einde van de 'grottentocht' gekomen.

Als we terug lopen over een weggetje naar de ingang van de grot, passeren we weer een droogschuur met tabak en zien we plukkers op het naastgelegen veld de tabak plukken.

Naast het weggetje is een rechte rotswand volledig begroeid met de mooiste exotische tropische planten, waarvan we er verschillenden herkennen als kamerplant. Als ik bij zo'n plant ga staan pas ik helemaal onder de bladeren, zo groot zijn deze.

We zijn vanmorgen na een heerlijk ontbijt met fruit, sap, brood met kaas en jam op pad gegaan om Viñales te ontdekken. Eerst rijden we naar een hotel in de buurt vanwaar we een prachtig uitzicht op de vallei hebben. We maken veel foto's. Het bezoekerscentrum dat er vlakbij ligt toont alle wandelmogelijkheden onder begeleiding van een gids. We overwegen om morgenochtend een wandeling te gaan maken, maar we willen vandaag eerst zelf op verkenning gaan.

We rijden nu naar een plek waar een kunstenaar een rotswand heeft laten beschilderen met een tafreel waar de prehistorie van de mens is afgebeeld in felle kleuren. De tocht er naar toe is prachtig, de kalksteenformaties die rondom ons de lucht in steken, de grote bomen o.a. Acacia's met hun specifieke groeiwijze, een andere reusachtige tropenboom met op de takken vetplanten. Ook de kurkpalm, specifiek voor deze streek zien we tegen de hellingen groeien. We genieten.

We rijden verder door deze streek en blijven genieten van de mooie natuur.

Tegen 15.30 u. Zijn we terug bij Casa Sophia, de Noorse reuzen zitten alweer op de veranda. Ze laten de rum goed smaken.

Wij zijn moe en gaan een uurtje op het minder harde bed slapen.

Frank wordt wakker met wat hoofdpijn, was de rum er te veel aan?

Ik ga bloggen en laat Frank nog even slapen. Wat de blogs betreft lukt het niet om deze te posten, geen wifi. Dit zal misschien over enkele dagen wel gaan.

Het eten staat klaar, vanmorgen hebben we aangegeven graag alleen vegetables te willen eten, we zij benieuwd. Een lekkere soep, zwarte rijst met bonen, witte rijst, geschaafde kool, tomaat en komkommer staan klaar. Als dessert kaas met mangosaus, ook lekker zout met zoet.

Hanke

Zeer welkom, jullie blogs!
Wat een belevenissen weer.
Interessant wat je bij het eten tegenkomt en hoe goed de gastvrouw aan je wensen voldoet.
ik ga opzoeken wat de volgende bestemming is via het programma.
Spannend allemaal, hoor!

René en Marielle

Wat een heerlijke reis weer, leuk om weer alles mee te beleven door de kleurrijke en beeldende beschrijvingen van hoe jullie je (laten) onderdompelen in deze bijzondere cultuur. En dan ook nog eena aan het vlees, de rum en sigaren: het moet niet gekker worden :-)
Heel veel liefs vanuit een koud, winderig Nederland xxx

Frans en Sophie

Vanmorgen een traktatie ; 4 heerlijke blogs om te lezen bij een Hollands kopje koffie.
De verhalen zijn zo beeldend dat je de geuren bijna kan opnemen , die je beschrijft.
Het Cubaanse leven daagt jullie uit om in al zijn facetten ervan te genieten en te proeven!
Nu de salsa nog?
Geniet samen van deze bijzondere reis!