In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Relaxed

Relaxed
Woensdag 8 en donderdag 9 augustus, 2018. Klagenfurt-Worthensee I & II

Twee hele dagen zijn we in Klagenfurt, heerlijk om deze stad en haar omgeving goed te verkennen. We nemen de tijd, ook om rustig op te staan om vervolgens naar de stad te slenteren, een afstand van zo'n 800 m.

Klagenfurt heeft iets wat Innsbruck en Salzburg niet hebben, authenticiteit. Het oude centrum binnen de stadsmuren toont haar lange geschiedenis in de vele gebouwen met fresco's, ornamenten en jaartallen op de zijn vele kerken en een dom. Er zijn veel verschillende pleintjes met terrasjes en winkeltjes, eethuisjes. Opvallend is het beperkt toerisme, geen " clutterwinkels" met toeristenspullen, geen paardenkoetsen en ander toeristen vertier. Maar een gewoon stadje waar gewone mensen komen. Het voelt erg fijn, relaxed.

Eerst maar ontbijten, een terrasje is uitnodigend en we zetten ons. Al snel volgt ons ontbijt, kaiserbrötchen, jam, ham, kaas en een ei. Het smaakt ons goed.

We slenteren door de stad en lopen de dom binnen. Verrast door de grote hoeveelheid fresco's en hoeveelheid goud, blijven we even binnen. " taadadadada...pling..plong.." plots begint het orgel te spelen en als we goed kijken zien we een flinterdun Chinese jonge vrouw het klavier bespelen. Klassieke muziek, een poster geeft aan dat zijn morgen een concert geeft. We zien wel of we daar morgen naar toe gaan, relaxed...niet te ver vooruit plannen.
Even zitten voor de apfelstrudel contest. We merken dat in het zuiden van Oostenrijk eerder apfelkuche , cake met appel, wordt geserveerd dan de apfelstrudel die wij zo lekker vinden omdat er meer appel dan deeg is.
Nu treffen we het, er komt echte apfelstrudel, de appellaag is bruin van de kaneel en de strudel is lekker warm. Voor de contest een 7,5.

Klagenfurt is zich aan het opmaken voor de festspielen, die komend weekend plaats gaan vinden. Dat lijkt ons leuk om mee te maken, straks even aan Brigitte vragen of we wat langer kunnen blijven. Dat is het voordeel van geen plan hebben, gewoon relaxed doen zoals we zin hebben.
Op verschillende pleinen, worden trussen opgebouwd, podiumtenten opgehezen en verlichting gesteld. We hebben wel te doen met de bouwers, het is al 35 graden om 11.00 s'morgens.

Na een lichte lunch lopen we het MMKK, Museum of Moderne Kunst Klagenfurt binnen, de poster van het museum, die we in de stad zagen hangen, was erg uitnodigend. De koelte in het museum is welkom, even fris worden. De kunst is interessant omdat er een grote tentoonstelling is werk van Oostenrijkste kunstenaars van 1700- nu. Erg gevarieerd aanbod schilderijen, litho's, objecten en fotoprints. We zijn onder de indruk, de eerste zaal gaat over het Oostenrijkse landschap, de tweede zaal over het leven in Oostenrijk, een derde zaal over relaties en sexualiteit, dan de landbouw, de oorlog, het heden.
De litho's en fotoprints maken veel indruk. Groot contrast tussen zwart en wit, de fotoprints krijgen daardoor een 3 dimensionaal beeld.

Eenmaal weer buiten drukt de warmte zwaar op ons en dat is niet relaxed. We lopen terug naar "huis", en houden siësta. Dat is pas relaxed;)
In "ons huis" hebben we nog leuke gesprekken met de bewoners. Er wonen 7 mensen, een gezin met twee kinderen, een stel en een single. De kamer waar wij slapen wordt na de zomermaanden permanent verhuurd.

Happy Cow is een app die ons naar een Vegan restaurantje gidst. " hmm..is dit wel wat?", donkergroene muren in een wijk wat buiten het centrum. Het restaurantje is helemaal leeg als we binnenkomen, maar we worden hartelijk ontvangen door een blonde vrouw en zij verzekerd ons dat ze gewoon open zijn en de eerste shift net weg is. We kunnen in een binnentuin gaan zitten, rondom ons groeit gourgette. Tomaatjes, zonnebloemen. En.....het eten is werkelijk verrukkelijk. De smaak is erg lekker maar de wjize waarop de gerechten opgedient worden is fantastisch, geur en kleur, bloemen en fruit maken het een feest om te eten.
Goed voldaan en blij met deze ontdekking gaan we terug naar de stad. Muziek klinkt uit de Irisch Pub, een gitarist en contrabassist spelen Ierse en Oostenrijkse volksliedjes. We drinken wat in een kroeg die blauw van de rook hangt. Het zero tollerance beleid mbt roken is hier onbekend, in Oostenrijk zien we veel rokers en wordt binnen en buiten roken als gewoon beschouwd.

We lopen moe maar voldaan en vooral releaxed terug naar "huis". Eerst door de stad, een smal steegje in, een donkere stadsmuur met park, in een kiosk liggen enkele mannen laveloos, overal lege blikjes bier. Ook dit is de stad. Nog een lange straat en we kunnen even douchen, de rooklucht wegspoelen, de handwas doen, is deze morgen weer droog, en dan slapen.

Donderdag 9 augustus

We ontbijten op ons eigen terrasje dat naast de kamer ligt, lekker in de schaduw. Vandaag gaan we op de fiets de Worthersee rondfietsen, een vlakke route dat lijkt ons wel wat. Eerst naar de stad lopen om bij de VVV e-bikes van het merk Kalkhoff te huren.
Niet veel later fietsen we in flink tempo langs het kanaal richting Worthersee, daar aangekomen slaan we rechtsaf ( we fietsen tegen de klok in).
De fietsroute is autovrij maar daar is wel alles mee gezegd. Het fietspad ligt hoger dan de rijbaan, eerder zoals wij een trottoir kennen. Het gevolg is dat deze stoep ook inritten volgt, dus omlaag en omhoog. Regelematig plotseling ophoudt en je dus met fiets en al van een hoge stoeprand afbutst.
We zijn op 1/4 deel en we vinden een lekker plekje aan het water om even een koffie met .....jawel apfelstrudel (7) te nuttigen.
Voor ons is een boot een banaan met vier mensen erop, hard aan het voortrekken door het water. Water spuit alle kanten op, de mensen hebben enorme lol. Als zij terug komen vertrekt de boot snel weer maar nu met vier rode enorme banden achter zich aan. Op iedere band zit 1 persoon, ze worden wild heen en weer geschut. Weer veel lol! Intussen zitten wij lekker te kijken maar gaan weer verder anders krijgen we de 40 km niet gefietst vandaag.

Het fietspad stopt vlak voor een overweg, hier moeten we eerst de weg dwars oversteken waardoor we met de fiets in de hand tegen de richting
van het verkeer in de overweg oversteken. Niet erg veilig, maar goed, met ons zijn er nog meer fietsers die dit zo doen en we bereiken veilig de overkant.
Verder fietsen we, maar zien niet erg veel van de Wortersee al lange tijd. Frank wil even kijken of we wel goed gaan......en helaas, we fietsen blijkbaar al een half uur bergop verder naar het westen dan dat het meer is. Terug dus, bergaf is een lange afdaling met veel wind in de haren, koelen dus. Want het is intussen weer erg warm, 35 graden.
We komen weer op de route en stoppen een om een hapje te eten. Verder gaat de tocht en tegen 17.00 uur zijn we weer " thuis en hebben 50 km in de benen. Trots op onszelf:)

Lekker douchen en dan gaan we de fietsen terug brengen en eten. We zitten al snel weer bij TriVida, het veganistische restaurantje. Ook nu weer heerlijk gegeten.
Nog een eindje terug lopen naar het MMKK, want daar gaan we naar een open air bioscoop, de film " Murder in the orient express"! We komen nog over een markt zoals in de Middeleeuwen, kraampjes van nu, met leren handbogen, vilten tassen, grote stukken vlees op een vuurrooster. Er wordt op een podium middeleeuwse muziek gemaakt met fluit en draailier. Gezellig is het er wel, maar we kijken maar eventjes rond.
We zitten met wel honderd anderen op klapstoelen op de binnenplaats van het museum. Als de film begint is het bijna donker. Een scherm over de volle breedte zorgt ervoor dat we al snel in het verhaal van de film zitten. Genieten is dit.