In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Whales

Whales

Donderdag 3 augustus 2017

Vannacht om 5.00 am allebei klaar wakker. Koffie gezet en en een dubbele chocolade muffin gegeten, zo lekker! Daarna toch nog enkele uurtjes kunnen slapen, gelukkig maar.

Witte vingers, neus en oren. We zitten dicht tegen elkaar aan in de hoop een beetje warmte van elkaar te krijgen. Omhoog, omlaag en weer omhoog, zijwaarts en terug. De catamaran schommelt behoorlijk op de zee, de wind is stevig. We zitten met nog 70 anderen op deze catamaran en zijn aan een tocht over de Atlantische oceaan bezig. Een excursie van 3 uur die ons 50 mijl uit de kust brengt op zoek naar walvissen. " yeeh...look there. OH MY GOD!!! Hysterisch geroep, vingers die wijzen, verrekijkers gericht..... het zijn dolfijnen die een eind van de boot meezwemmen. We varen naar een eiland waarop een onderzoeksstation is gevestigd. Daar zien we vanaf de zee een kolonie zeemeeuwen en zeeleeuwen. Deze laatsten steken hun kop boven water en kijken ons verbaast/ nieuwsgierig aan. Wie kijkt nu naar wie? Verder maar weer, wij zijn van de boeg naar het bovendek verhuisd. Hier kunnen we zitten en hebben toch goed zicht op de zee. Ook kunnen we nu de informatie die onderzoeker/gids via de intercom met ons deelt beter volgen. De zon komt door en zelfs dan is het nog fris. Gelukkig hebben we ons goed ingepakt in onze windjacks, capuchon op, mouwen dicht en zonnebrillen op. Zo gast t nog, maar door de wind wordt het na 1,5 uur varen met 30 knopen wel fris. We merken dat de boot flink vooruit gaat, en ondanks dat we met 70 man hopen op een walvis, de horizon afturen naar walvissen..... laten ze zich niet zien. Gelukkig kunnen we met ons ticket mee blijven varen tot we walvissen hebben gezien en dat de komende drie jaar. Of wij hier nog gebruik van gaan maken is de vraag. Gelukkig hebben we in Zuid-Afrika walvissen gezien. Een troost.

Overigens is deze kuststreek intensief met de walvisvangst bezig geweest in de 16e en 17e eeuw. Nu is vooral de visvangst en het kweken van kreeften de grootste bron van inkomen, naast het toerisme.

Tegen 16.00 uur zijn we weer terug in Bar Harbor en gaan lekker op een buitenterras met uitzicht op de haven vis en chips eten. We hebben na het ontbijt niet meer gegeten en hebben honger. Het water met ijsblokjes dat voor ons wordt neergezet is niet te drinken. Een sterke chloorsmaak komt ons tegemoet. Snel flessenwater laten komen, dat smaakt beter.

We lopen Bar Harbor nog wat door, een dorp gericht op het toerisme. De ene winkel of horeca na de ander. Iedere zaak verkoopt dezelfde sleulhangers, sweaters of kerstballen. Een winkel verkoopt alleen honden en kattenspullen en andere dingen die we in Nederland hebben, leuk. Er zijn ook kunstgaleries, met schilderijen, foto reproducties of glaskunst. Morgen is er een kunstroute, wellicht dat we dat gaan doen. We halen nog informatie over wandelroutes op, misschien ook voor morgen.

Vanmorgen, na een heerlijk ontbijt, rijden we naar Bar Harbor. We hebben onderzocht of we met de bus konden gaan, maar dit bleek lastig. Onduidelijk waar en hoe laat busdiensten gaan. Dan met eigen auto en gelukkig is het niet druk. We komen in Bar Harbor aan en vinden ook snel een parkeerplaats waar je de hele dag mag staan, voor niets. Lekker lopen naar het centrum (10 minuten) en slenteren langs de vele winkeltjes.

Een witte alpaca kijkt ons aan en nog één en nog één. Het blijken er veel te zijn, formaat knuffeldier, met glad en krulhaar en zwarte oogjes. Ze staan op de toonbank, in de etalage en als we de winkel binnen lopen, staan ze in groepen op de grond.

"Hey, how are hou doing, you're fine?" Twee dames van de winkel spreken ons aan. " Where are you from?" " what do you think?", Germany?" Al snel zijn we in een leuk gesprek gewikkeld, we praten over Nederland. De vraag wat je zeker in Nederland moet gaan bekijken of doen, brengt ons een beetje in verlegenheid. Zo hebben we er nog niet eerder over nagedacht. Wat zou je iemand adviseren om in Nederland zeker te gaan doen? Amsterdam, de polders, Zeeland en de waddeneilanden, lijken ons wel interessant. We ronden het gesprek af omdat we onze boot niet willen missen, deze gaat tenslotte om 13.00 uur en we moeten nog eten. Op eens krijg ik een pracht gebreide stola van alpacawol om de schouders gelegd, " Just to try it on". Heerlijk materiaal en ook mooi. Maar ik laat het hangen, het is niet iets wat ik zelf zou kiezen en thuis heb ik al genoeg kleding om me warm te houden.

Snel nog een smoothy gekocht en dan in dan inchecken om aan boord te gaan.

We rijden nog een korte tocht over Desert Island en en komen in Ellsworth nog een Wallmark tegen waar we wat eten inslaan voor morgen. We verbazen ons nog steeds over de omvang van deze winkels. Ze hebben er alles envan alles tientallen modellen/soorten B.v. Chips, frisdrank, maar ook fietsen, handdoeken, kleding.

Terug in het hotel kijken we alle berichten na, zo blijven we op de hoogte. Dan nog de blog van twee dagen schrijven. Frank is al in slaap gevallen, lekker moe van de hele dag met het hoofd in de wind te zitten.

Jac en Toos Bonten

Dat wordt afkicken van al dat lekkers wat we steeds op jullie foto's zien!! Geniet nog lekker van de tijd die jullie nog hebben. Liefs uit Rooj.XX