In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Nieuwe koers

Nieuwe koers

Het is 5.45 u. Donderdagochtend en ik zit , na een heerlijke douche, in onze kooi de blog te schrijven, terwijl Frank van een douche aan het genieten is. We zijn gisterenavond om 21.00 ingescheept en vetrokken van Malmö naar Travemünde. We hebben in het donker afscheid genomen van Malmö waarbij de gedraaide toren het langst zichtbaar blijft. In de tijd dat we in de haven hebben staan wachten zien we een enorme regenbui ontstaan. Zo'n bui die als een tafelberg de lucht in steekt, met een schuine kant en links en rechts witte wolken. De regenwolk wordt steeds donkerder grijs en het regent in de verte. Op het moment dat wij de haven uitvaren valt het ook met bakken uit de hemel en zijn we na even buiten aan dek te zijn geweest weer snel binnen gaan zitten, ieder met een ramlösa ( spa rood met citroen).
Woensdagmorgen worden we wakker na een erg onrustige nacht. We staan op een prachtige plek onder grote eiken bomen. Prachtig bij droog weer, maar het heeft de hele nacht geregend en gewaaid. Als je dan onder (eiken) bomen staat is dat een aanslag op de nachtrust. De druppels worden met grote kracht op het camperdak geslingerd. "Pff..... Alweer wakker geschrokken"
We zijn op tijd aan het rijden en hebben besloten naar enkele musea, sience museum en Saabmuseum te gaan. Het blijft aldoor regenen en het is 13 graden, de verwarming staat in de camper aan.
We gaan een uurtje rijden richten Värnen om bij Trollhättan te stoppen.
Tranen lopen over mn wangen, en blijven stromen zonder dat ik het begrijp. We zitten intussen in het café van het science museum iets te drinken. Rondom huppelen en roepen kinderen terwijl de pappa's en mamma's aan de lange tafels zitten.
Tranen dus.... En deze zijn niet te stoppen. Gelukkig zie ik Frank zijn ogen, die heel rustig zijn, hij geeft me ruimte voor deze tranen. En we praten met elkaar en dat helpt. We staan op het museum in de gaan en omhelzen elkaar lang.
De frisse lucht en regen geven even lucht, eerst maar naar het informatiekantoor, waar weer rekken met folders liggen en allerlei toeristische snuisterijen. Er blijkt een kabelbaan naar de oude waterkrachtcentrale te zijn, dat lijkt ons wel wat om te doen.
Maar eerst naar het Saabmuseum, waar Frank vooral geïnteresseerd is in de nieuwste technieken. Overigens staat dit museum naast een gigantisch grote Saab fabriek die blijkbaar is overgenomen door......
Ons bezoek is van korte duur, het museum lijkt op een autogarage incl. De geur van brandstof. Dit lijkt ons niet leuk. Weer buiten beginnen de tranen weer te lopen, het trauma komt knetterhard binnen. Waarom en waarom nu? We proberen niet alles te analyseren, het mag er gewoon zijn. Na enige tijd praten we er over, Frank stelt goede vragen die helpend zijn. Duidelijk wordt dat voor mij het reizen met de camper zoveel vergelijkingen toont met dat wat er in het verleden gebeurde en dat ik dat niet meer wil. "Dan gaan we lekker naar huis, hebben daar nog tijd om leuke dingen te doen", zegt Frank. En daar ben ik heel blij mee, niet door gaan met dat wat niet werkt. Doe iets anders en voor nu is het besluit om naar huis te gaan het juiste om te doen. Meteen kijken we of er een overtocht met de boot te boeken is. Of gaan we over de bruggen? Ja, laten we dat maar doen.
Al snel rijden we naar Malmö, de stad waar onze mooie reis begon. We kijken terug op een fijne vakantie, waar we een nieuw Europees land hebben ontdekt. Echt een aanrader, fijne mensen, mooi dorpen en natuur, geweldige steden en ziplines! Daarvan hebben we heel erg genoten.
Vlak bij Malmö besluiten we om toch met de ferry te gaan, dan kunnen we lekker slapen en hoeven de vele kilometers niet te rijden. Al snel is een hut op de ferry geboekt en om 21.00 uur rijden we de ferry op. We kijken om 22.00 uur aan dek hoe we wegvaren en schuilen onder een overkapping tegen de stromende regen. Gelukkig is mijn interne regen gestopt en voel ik me al beter, rustiger. Het verwerken van het verleden vraagt bij tijd en wijlen nog veel energie. Deze zomer mede doordat de laatste fysieke dingen worden losgelaten. Samen met Frank gaat dat stap voor stap, stappen die we samen maken in onze toekomst, dat maakt ons heel gelukkig!
De komende week doen we vanuit huis wat leuke dingen en verder veel tijd voor elkaar en voor rust!
Boris geniet nog van z'n vakantie bij Eddy en Deborah, waar hij helemaal gelukkig is!