In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

In den Bonten Roosch on tour

Op tijd uit de veren want vandaag gaan we naar het IKEA - museum. Ja echt! Toen we er van hoorden dachten we dat het een grap was, maar sinds 30-07-2016 is er een heus IKEA museum in Sweden en wel op dezelfde plek waar de eerste IkEA winkel gevestigd was in 1958 in Amhult.

We verdwalen op de terreinen van Ikea ondanks dat de rotonde helemaal vol staat met richtingsborden, helaas in het chinees oid. Maar uiteindelijk vinden we de route naar het museum, een nieuw parkeer terrein wat al aardig vol staat. Wij zijn blijkbaar niet de enige die dit interessant vinden.
Alles is à la IKEA, strak, modern en goed doordacht. Er is een tijdlijn hoe dit bedrijf is ontstaan, wie inspiratiebronnen zijn geweest, wat de organisatie filosofie is en ook per decennium het aantal nieuwe vestigingen, problemen die er zijn geweest, de nieuwe ontwerpen en ontwerpers en de betrokkenheid bij goede doelen. Intussen is er zero tolerance op kinderarbeid, overal LED verlichting in het bedrijf toegepast, minimaal verpakkingsmateriaal en afval.
Iedere Ikea wordt zelfvoorzienend voor 2020, de meeste zijn het al. Dwz dat de daken vol liggen met collectoren en ze dus klimaat-neutraal zijn.
Er is veel aandacht voor het ontwikkelproces van nieuwe producten en voor de oprichter Ingvar Kamprad (1926). Hij is degene die de de gedachte heeft gehad geen geld uitgeven aan zaken die je niet terug ziet, zoals lucht in transport. Het samen delen van arbeidskosten met de consument. Eigenlijk is hij zuinig;" ik denk niet dat ik iets draag dat niet op de vlooienmarkt is gekocht"Vooral Frank is onder de indruk van de manier hoe deze man op relatief korte tijd zo'n groot concern heeft kunnen maken op basis van zijn filosofie. De filosofie dat er altijd problemen zijn en dat de oplossing het aangaan van de problemen is, waarbij fouten maken included is. Het gaat om de weg die je aflegt, niet om het te bereiken doel. Je moet je pas zorgen maken als je denkt dat je geen fouten maken mag. Het gaat er om ieder dag een goede dag te laten zijn en het morgen weer een beetje beter te doen.
Helemaal aan het begin van de tentoonstelling wordt een filmpje getoond met prachtige muziek en tekst. "Pelican" van "The Maccabees" Hierin wordt deze filosofie weergegeven, mooi!
Naarmate we langer rondlopen hoe drukker het wordt en hoe meer Nederlanders we tegenkomen.
Er komt een telefoontje van de firma Bagnole uit Echt " De Citroën DS heeft een koper!" YES, wat is dat fantastisch!!! Ook dit komt tot een goed einde. Dit zal nog meer rust en ruimte gaan geven.
Tijdens de lunch, ja in het IKEA restaurant, zien we een filmpje van de koopster van het huis in Belgie. Haar hondjes huppelen vrolijk het bakhuis in en uit. Ik vind het helemaal top, fijn dat het huis weer nieuwe eigenaren heeft. Frank raakt het, het haalt ook het vele werk de afgelopen twee jaar naar boven, dat was niet niks. We staan er dan ook bij stil, praten er over en af en toe is er een traan. Ook dit hoort bij onze TOUR, onze levensreis die we sinds twee jaar samen aan het maken zijn. Het besef dat dit " more than we could wish for" is, geeft een enorm groots gevoel van geluk. En daar staan we iedere dag nog bij stil, bewust zijn van elkaar met aandacht voor elkaar. Onze ogen zien overal hartjes, vanuit het restaurant kijken we op een groot roze hart in een bloemenperk. Eerder kochten we in een ander museum een hart om mee naar huis te nemen. Love,love,love voor jezelf en voor elkaar.
De trip gaat verder, morgen willen we gaan zippen aan een staalkabel door het diepe woud. Daarvoor moeten we eerst een stukje rijden.
We rijden terug over de 23 naar Växjö, waarna we de weg vervolgen naar Drätinge. Daar slaan we linksaf richting Braäs, we volgen deze weg langs het meer Örken. Dit doen we tot aan Korsberga, een hele mooie binnenweg met prachtige houten huizen. Iedere zijweg is meteen onverhard, dus rechtdoor blijven rijden. In Ramkvilla staat Klavreström aangegeven en daar moeten we naartoe, dus draaien we die weg in. Dit is een nog kleinere weg, maar wel verhard. De omgeving waar we nu zijn wordt precies beschreven in de boeken van Wallander en in de Millennium trilogie, alleen hopen wij dat we geen deel worden van dergelijke verhalen, want die zijn nogal luguber!
In Klavreström gaan we linksaf de 31 op en volgen deze ongeveer 10km, tot we de houten borden zien van de " Little rock zipline".
Dan moeten we er toch aan geloven, onverharde weg...........
Na 3km komen we aan bij Basecamp waar ook een camperplaats is, hier parkeren we voor de nacht.
We hebben op de grindweg een bord gezien dat het 2,5km naar het strand van het meer is. We besluiten dit te gaan wandelen en vertrekken vrijwel meteen. Een heerlijke wandeling door een mega-bos en we zijn helemaal alleen! Prachtig! Als we aankomen aan het meer staat er een Nederlandse camper, het gezin zit te eten op de steiger en we maken een praatje.
Om voor het donker terug te zijn, starten we de terugwandeling, heerlijk die frisse boslucht!
We eten crackers (Zweudse weufeltjes) met kaas en praten na over de dag, lekker slapen nu. Zo stil als het hier is maakten we niet eerder mee in Zweden. Ssstt.......