In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Het glasrijk

Gisteren de blog twee keer geschreven dat door een onjuiste druk op een knop de eerste versie verdween en niet meer was terug te vinden. Vandaar dat we deze vandaag pas konden posten.

Nu dus meer opletten!
"Wat een lawaai?!" Hoe laat is het? 3 uur in de nacht". Wat doen al die mensen in Kalskrona op straat en waarom hebben zij auto's en motorfietsen met knallende uitlaten. Volgas wordt er door de straten gereden. We liggen wakker , zetten een kop thee/koffie en kletsen wat. Om 4 uur wordt het muis stil, alle stappers zijn thuis en wij vallen in een diepe slaap. Tegen 9.00 uur worden we wakker doordat de camper in de volle zon staat. Het is warm, de lucht strak blauw en we maken een ontbijtje.
Gisteren hebben we het er over gehad om de douche in de camper eens te proberen. Er is een douche aan boord, maar daar moeten een paar aanpassingen voor gedaan worden. Dat gaat allemaal soepel, het vloertje wipt er zo uit, waaronder een mooie douchebak schuil gaat. Het douchegordijn past feilloos in de daarvoor bestemde houders aan het plafond. Warm water is aan boord en hoppatee, douchen maar! Heerlijk!
Frank heeft intussen met de achterburen, Zweden, een gesprek en komt enthousiast terug met verschillende reisbestemmingen in Zweden. De achterburen reizen al langer door dit land.
We gaan met ons ontbijt aan de haven zitten en opnieuw raken we in gesprek met de achterburen en hebben een leuk gesprek met Stefan en Annika. Zij adviseren ons om de noord westkust op te zoeken. Dit waren we al van plan en we kijken er naar uit.
Vandaag willen we naar het glasrijk, ook wel 'Kingdom of Kristal' genoemd, dat ligt tussen Emmaboda, Nybro en Åseda. Dit ligt in het centrum van Smålland en we gaan dus meer het binnenland in. We nemen de 28 naar langs deze route zien we veranderen in naald en loofbos. Bij Emmaboda nemen we een binnenweg naar Johansfors. De glasfabriek blijkt reeds twee jaar geleden gesloten te zijn, nadat eerst nog geprobeerd is er een rumstokerij van te maken. Deze informatie kregen we van een galeriehouder die alleen glazen objecten/kunst van bekende glasblazers had. Deze galerie staat in dezelfde straat als de fabriek en is in een typisch Zweeds rood geschilderd huis ondergebracht. We stoppen om binnen te kijken en zo ook de kans te krijgen een dergelijk huis van binnen te zien. Het huis heeft 3 grote kamers, waarvan één meer een sèrre vormt. Deze kamers staan helemaal vol met glazen voorwerpen en sierkunst. De galleriehouder geeft bij veel voorwerpen uitleg over de wijze waarop het voorwerp is vervaardigd. Dit is interessant mede omdat deze man er erg veel vanaf weet. Veel is ook te koop maar dit keer zien we daar vanaf.
We lopen "the glass factory" binnen in Boda. Een industrieel gebouw met een enorme glas,-en cristal collectie. We lopen langs een grote ruimte waar de warmte ons tegemoet komt. Een jonge vrouw staat vlak voor een grote oven waar het vuur roodgloeiend is, eigenlijk bijna wit is. Ze heeft een glasblaasstok in de hand waaraan een klomp vloeibaar glas zit. Ze draait en draait de stok, heen en weer, het glas blijft zo in het verlengde van de stok. Nieuwsgierig lopen we binnen en nemen plaats op een bank. Ademloos blijven we volgen hoe zij het glas bewerkt, in de oven-- uit de oven-- in een houten nap--- een houten plankje, wat regelmatig vlam vat van de hitte--een kromme stok en een leren lap waarover ze water sprenkelt. Ook heeft ze koude lucht wat ze er op blaast. Daarna rolt ze het glas in zand, dan weer in de oven, weer in het zand en dat een keer of 10. Na een 45 minuten heeft ze een kunstwerk gemaakt wat vervolgens in een kast wordt gezet waarin het glas langzaam kan afkoelen. We hebben kunstenares Tillie Burden aan het werk gezien. Ze maakt een soort kussentjes van glas en bewerkt deze zo dat het net suède lijkt. Heel bijzonder!
Koffie en chocolade koek gaat er nu wel in, we kijken ook de winkel rond waarin glazen kralen, sierraden, gebruiksvoorwerpen en ook de kunst van Tillie. Erg leuk om te zien wat zij met glas kan doen.
We rijden verder naar Växjö waar gaan overnachten. We rijden een stuk langs een meer en zien daar prachtige ( vakantie) huisjes, rood geschilderd met witte kozijnen en zinken daken. Opvallend is dat er nergens hoge erfafscheidingen zijn. Een laag klein hekje volstaat. Alles is open er is niets te verbergen.
Intussen zijn we wat aan het rondlopen in het dorp en gaan heerlijk Indiaas eten. We gaan nog even een kop koffie drinken bij McDonalds, omdat daar WiFi is. In het gedeelte van Zweden waar we nu zijn is helaas geen mobiel internet beschikbaar, dus moet het even zo. Daarna de blog van gisteren nog een keer schrijven en dan slapen. Voor morgen hebben we al een plannetje klaar:)