In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Een glazen parel

"Hey....Oh you speak Englisch. Where are you from? Netherland! Oke, My sister lives in Rotterdam en is engaged to een Dutch guy. No I have never been there, but I would like to go, you know why;)!". De ober van het restaurant heeft kort geschoren haar tot net boven de oren, de rest zit in een knotje boven op het hoofd gebonden. Hij wil wel naar Nederland, en wij weten weer waarvoor Nederland bekend staat!

We bestellen pizza en pasta en een heerlijk koel bier dat door de eigenaar is gebrouwen. Het smaakt ons goed, het is warm en we zitten aan de stortorget in Kalskrona. We beginnen aan de blog t schrijven. Het is20.00 uuren we hebben hiervoor de camper op de overnachtingsplek gezet.
We zijn daarvoor naar het Havenkantoor gegaan maar daar bleek dat we eerst de camper in een plaats moesten zetten en dan terug komen. Er blijkt ook een camper service station te zijn, dus daar eerst naar toe. Lekker vers water in de tank, andere tanks legen, zodat we er weer even tegen kunnen.
Eenmaal terug bij de gewenste plaats, blijkt het vol te zijn. " Daar, daar is nog een plaatsje, daar kunnen we vannacht wel staan" . We denken net achter een camper te kunnen gaan staan. We zijn tevreden .....Hey... You can't stand there, that is no place!" Een volzette Zweed met een even volzette camper, zeg maar vrachtauto, wijst ons erop dat het niet toegestaan is daar te gaan staan. Wat nu....... We rijden weg naar een ander deel van het terrein en vinden naast nog 3 andere campers een plek, VEEL beter ook met uitzicht op de haven.
Deze ochtend in Kristianstad zijn we op tijd opgestaan na een rustige nacht. Wel wat dronken jeugd gehoord, maar daar doorheen geslapen. We lopen door het natuurgebied waar Linnaeus onderzoek blijkt te hebben gedaan, over een brug Kristianstad in. Gisterenavond hebben we de stad al verkend en vandaag staat een bezoek aan het kunstmuseum op ons programma. We zijn te vroeg, het museum is nog niet open maar dat is voor ons geen probleem we gaan de historische Trefaldighetskyrkan (1617-1628) bekijken. Buiten zien we veel mooie eikenhouten deuren met beelden er rondom heen. Deze zijn allen door de tijd erg verweerd. We maken foto's van de mooiste poorten. Iedere vakantie fotograferen we deuren/ poorten.
Terug bij het museum kunnen we binnen. Opvallend is dat veel musea gratis zijn, nu ook. Het museum heeft een cultuurhistorische gedeelte, erg mooi opgezet vanuit een tijdlijn over de eerste bewoners tot nu. Ook zie. We een wolf en beer die in Zweden voorkomen. Net als de beer, lynx, eland, otter, bever enz. Een ander deel van het museum is gereserveerd voor Zweedse kunst en nu is er een tentoonstelling met objecten van dik ijzerdraad, gebogen in bijzondere vormen en aangelicht vanuit verschillende richtingen. Hierdoor ontstaan er schaduwen op de vloer , muren en plafond. We vinden het heel interessant en mooi om te zien. Helaas hebben we de naam van de kunstenaar niet onthouden:(
We lunchen nog gezonde groente/zalm pie's in het restaurantje en wachten tot de stortbui is overgewaaid. Het regent pijpenstelen, het lijkt wel of de tropische regenbui uit Thailand is overgewaaid. Gelukkig duurt het niet lang of t is weer droog en warm. We gaan terug naar de camper, lopen door het Natuurgebied Vatterik Naturam, waar Linnaeus blijkbaar ooit onderzoek heeft gedaan. Het natuurinfocentrum kunnen we niet voorbij lopen, en het volledig in hout en staal opgetrokken moderne gebouw, is volledig ingericht met informatie over de natuur in dit gebied. We kijken rond en vooral de verrekijkers die gericht staan op een meer heeft snel onze aandacht getrokken. Helaas geen vogel of ander dier te zien. Hier is dierenspotten lastiger dan in Zuid-Afrika;)
We rijden richting zee, naar Ã…hus, een dorpje wat in de Middeleeuwen een belangrijke haven voor de palingvisserij, nu vooral de wodkastokerij.
Vooral het Middeleeuwse karakter met smalle straatjes en keien willen we zien.
"Een bruid....een bruiloft, kijk!" Een prachtige bruid, bruidegom en gezelschap staat voor het kerkje, de sfeer is vrolijk. Er moet nog getrouwd worden, ze gaan 't kerkje binnen. Wij kijken elkaar diep in de ogen en pijzen ons heel gelukkig met elkaar, ons huwelijk en kijken terug naar 16-01-16. We lopen verder het dorpje in met een brede lach op onze gezichten.
Ongemerkt lopen we naar de haven, met veel boten, restaurantjes en we zien Amerikaanse Caddilac's en Chevy's uit de jaren 50 voorbij rijden. Waar is Elvis?
"Prachtig, wat een kleuren en bijzondere tekeningen, en dat op of in glas? De galeriehoudster legt ons e.e.a. Uit over wat zij in haar galerie heeft staan en hangen. Het zijn glazen objecten met veel kleur gemaakt door Vivianne E. Rosquist. We vallen voor een twee luik dat aan elkaar hangt, het licht speelt met alle kleuren, "glazen parel".Het lijkt ons prachtig voor ons nieuwe huis en als aandenken aan ons huwelijk. De gulle giften van onze familie en vrienden willen hiervoor gebruiken. We gaan de galerie uit zonder aankoop, toch nog even laten bezinken. Opnieuw valt de regen met bakken uit de lucht, en we schuilen een paar huizen verderop waar de lokale schildersgroep een tentoonstelling geeft. De schilders zijn aanwezig en al snel hebben we een leuk gesprek.
" Ik ben er zo blij mee, jij ook?" Ja, super blij mee !" Als twee blije kinderen lopen we met ons tweeluik, goed ingepakt in driedubbele noppenfolie, naar de camper terug. We hebben het gekocht en vinden het zo leuk, we verheugen ons om het in ons nieuwe huis op te hangen.
We rijden naar Kalskrona, een stad die op de Unesco erfgoedlijst staat vanwege de opbouw van rechte straten en grote pleinen die in opdracht van Karel XI in 1680 zijn gebouwd, het is een voormalige marinestad/garnizoensstad. Daar aangekomen gaan we de camperplaats opzoeken die in onze Acsi-gids staat. Deze ligt aan de haven en lijkt ons prima.