In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Eco, bio en sporto

Vandaag even een andere blog, deze hebben we samen geschreven:)

Om 8uur worden we rustig wakker en doen het vandaag heerlijk rustig aan.
We werden vannacht gestoord door een aantal mensen die op het strand hard aan het schreeuwen en aan het dollen waren, alcohol doet vreemde dingen met mensen....... Gelukkig waren ze op het strand en niet bij onze camper.
Na een heerlijk ontbijt met yoghurt, allerlei fruit en grimsels en grumsels, besluiten we om eerst op verkenning te gaan waar we ons chemisch toilet kunnen legen. Aangezien we niet op een camping, maar op een parkeerplaats staan, is dat wat moeilijker. Gelukkig zagen we gisteren een openbaar toilet op de boulevard, dit is een ideale plek. Ook weer opgelost!
Ondertussen vliegen aan alle kanten de hardlopers, fietsers, nordic walkers enz enz, om onze oren. De mensen hier zijn enorm actief, sportieve lichaamsbeweging is hier heel normaal. We hebben spijt dat we onze hardloop schoenen niet hebben meegenomen!
Na overleg maken we de camper gereed om door te rijden en vertrekken richting het oosten. Maar eerst rijden we door een nieuwe wijk van Malmö, daar heeft Marjolijn over gelezen en we willen het graag zien. We passeren veel glazen gebouwen, in het midden prijkt een grote toren die getwist is, ' Tuming Torso'. Heel apart! Onder aan de voet van de toren is een eco-winkelcentrum. Bijzonder hoe de Zweden bezig zijn met gezondheid, schone energie en het milieu. Aangezien we geen kleingeld bij ons hebben voor de parkeerautomaat, loop ik even de winkel in om een paar kleine dingen te kopen. De hele winkel staat vol met lekkere en gezonde spullen, er is zelfs een hele koeling vol met lactose-vrije producten. Daar ben ik erg blij mee!
Als ik weer terug ben bij de camper, rijden we door naar Lund. Een stadje dat iets naar het oosten ligt. De autowegen zijn erg rustig in Zweden en de mensen hoffelijk. Geen stress en geduw onderweg!
Aangekomen in Lund op zoek naar een parkeerplaats, dat valt nog niet mee! Iedere plek die we zien is vol, of er mag maar even geparkeerd worden. Niet raar eigenlijk, in Zweden mag je op een vrije parkeerplaats ook kamperen. Dus zou het wel heel vol komen te staan met campers, dus zoeken we een plek buiten het centrum. We vinden die en we lopen daarna ongeveer 3km naar het centrum. We worden nog net zo actief als de Zweedse bevolking! :-)
Lund is een verassing, een historisch centrum en een universiteitsstad en dom-stad. Er staat een enorme dom ' Lunds domkyrka' gebouwd met mergel. Deze is gebouwd tussen 1080 en 1145. We lopen er omheen en kijken ineens in een nis waarin een zwerver ligt te slapen. Dat valt ons op, de zwervers in de steden. Gisteren hebben we in Malmö ook op de pier zwervers gezien, etend uit de vuilnisbakken. Een contrast met de flitsende en sportieve indruk die wij tot nu toe hebben van de Zweden.
We lopen door de grote houten deur de dom van Lund binnen en we worden omhuld door prachtig koor gezang. We gaan er voor zitten en blijken naar de repetitie van een groot koor te luisteren en kijken. Prachtig vinden we het. Het koor wordt door de dirigent tot grote hoogte gebracht, meerstemmig, hard en zacht, samenzang en het plezier spat er vanaf. Marielle zou hier ook van genoten hebben;)
Het is druk in de dom, veel mannen, vrouwen en kinderen lopen in en uit. We weten dat de Zweden behoren tot deSvenska kyrkan, ( Lutherse staatskerk) ook zijn er katholieken, moslims en joden. Blijkbaar is een kerk binnenlopen gewoon. De dom heeft ook eenastronomisch uurwerkuit de 14 e eeuw. Het is mooi om te zien, we zien een kalender in de vorm van een klok, met de sterrenbeelden er omheen.
We lopen een markthal binnen met allemaal eettentjes, een bakker een chocolaterie, en dranksupermarkt. Het klopt dat de drank, zeg maar alcoholische drank, duur is. De prijzen in de horeca zijn verder te vergelijken met die in Nederland. We gaan dan ook lekker eten bij een Vietnamees eettentje. Noedelsoep en rundvlees soep, lekker!
Lund is ook een universiteitsstad en dit merken we aan de sfeer in de stad, jong, hip en alternatief. Bij Zweedse en buitenlandse studenten is de universiteit populair, het is de grootste universiteit van Noord-Europa. De universiteit is in 1668 opgericht om de regio te versterken en beter kunnen Verzweedsen, hiervoor was t in Deense handen. Het hoofdgebouw van de universiteit is in 1880 gebouwd en de afzonderlijke faculteiten zijn over de stad verspreid.
De universiteit gebouwen zijn opvallend in de stad, ook groot en opvallend. We zien ook vele kleine huisjes met de opvallende okergele kleur, vaak met groene of blauwe kozijnen en allemaal met stokrozen tegen de gevels. Alles zien we in een heel speciaal licht, de lucht is steeds donkerder aan het worden, waardoor de kleuren spectaculair worden.
We lopen langs vele kleine eettentjes metgezondof alternatief eten. We maken er gretig gebruik van en eten tegen een uur of vier scones en carrotcake met koffie.
We besluiten om terug te lopen naar de camper en verder te rijden naar Kristianstad.
" he.... Wat is dat?? Volgens mij een openlucht museum en dat midden in Lund? We hoeven elkaar maar even aan te kijken en weten dat we er naar binnen gaan. Dit is leuk en interessant. " Is it possible to see everything in just one hour?" " oh yes, you can do that!" De vrouw bij de kassa geeft ons een plattegrond mee waarop ze aangeeft wat we het beste kunnen bekijken. En na enige uitleg blijkt dit alles te zijn;) voor ons begint dus de uitdaging om alles te gaan bekijken. We zetten er flink de pas in, en lopen een prachtige tuin in, met historische gebouwen. Boerderijen, huizen van de gegoede burgerij en de professor, een kerkje, een pastoorswoning en een kruidentuin. De gebouwen zijn in heel Zweden gevonden, daar afgebroken en in het museum opnieuw opgebouwd. Vooral de hoeves zijn bijzonder, grasplaggen op t dak, deuren waar wij op onze hurken door moeten kruipen, in iedere ruimte tegelkachels en bedstee. Er zijn veel gebruiksvoorwerpen neergezet, alsof de bewoners er nog wonen. " We dit it, we made it in one hour! De mevrouw aan de kassa lacht en en wensen haar een fijne dag. Het is intussen17.00 uurgeworden en we gaan opnieuw beginnen aan de tocht naar de camper. We lopen het museum uit en horen muziek, drums, gitaar en bas. En laat er nou ook nog een terras zijn. Al snel zitten we met een biertje te genieten, voelen ons wel moe maar voldaan. Na een half uurtje zitten beginnen we echt aan de terugweg, totdat blijkt dat we niet in Zweden maar in Thailand tijdens de natte moesson zijn. Met bakken komt de regen naar beneden vallen, er vormen zich al snel rivieren op straat en er staan ' bellen' op 't water. Gelukkig staan we op dat moment onder een afdak voor enkele winkels en al snel wordt het daar drukker met mensen die komen schuilen. De lucht is donkergrijs, en in het boekje dat Hanke heeft meegegeven over 'luchten' gaan we vanavond opzoeken wat dit is. Het duurt toch enige tijd voor het van het ene op het andere moment weer droog is, bij een lekkere temperatuur. We kunnen verder door, onderweg elkaar plagend door aan de takken vol met druppels te trekken zodat we toch nog nat worden ( wat een kinderen;))
Na het instellen van de navigatie rijden we al vlug op de snelweg E22 op. We zien lange tijd veel graanvelden en daar liggen boerderijen tussen. De kleur van deze houten boerderijen is donkerrood doordat er ijzerslijpsel in de verf zit en dat roest, vandaar de kleur. Volgens de Zweden de beste bescherming voor het hout.
Onderweg zoekt Marjolijn een standplaats in de omgeving van Kristianstad en vind een mooie plek aan de rand van een natuurgebied: Natura Vattenriket.
Een gebied in het laagste gedeelte van Zweden, -2.40m. onder zeeniveau. We vinden de plek snel, ook hier weer een parkeerplaats waar je gratis mag kamperen. Als we de camper neergezet hebben en we tevreden zijn met onze slaapplek voor de komende nacht, besluiten we nog even naar het stadje Kristianstad te lopen. Aan de rand van de parkeerplaats start een houten brug die ons over een moerasgebied naar het midden van de stad brengt.
We lopen rond door de stad en zien ook hier weer veel mooie historische gebouwen, er is ook een museum. We spreken af hier morgen te blijven en het museum te gaan bekijken.
We slenteren nog wat door de stad, maar zijn moe en gaan lekker terug naar ons huisje op wielen. Na een heerlijke salade en vers brood, praten we over de route die we gaan volgen na morgen.
Zweden is mooi!

Olga

"grimsels en grumsels"...misterieus... is dat lekker?

Erik

Mooi land en prettige rust daar. Geniet er van. Ik ben ooit eens over de E22 naar Oskarshamn gereden en terug. Veel bos... Omgeving Goteborg is een aanrader.

jac en Toos

Mooi schoon en rustig.We genieten met jullie mee.Heerlijke reis verder.

Marjolijn en Frank

Grimsels en grumsels= eigen gemaakt cruesli, en erg lekker!
Inderdaad is er veel bos, naald en loofbos met rotsen overgroeid met mos. Ook veel berken.
We worden langzaam aan zen, heerlijk is dat!
Bedankt voor jullie leuke reacties.