In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Geiser

Geiser

Heerlijk geslapen en fit opgestaan. We ontbijten in buffetvorm, d.w.z. Ieder neemt waar ie zin in heeft. Het varieert van vers fruit, yoghurt naar boterhammen met roerei. We zitten nog binnen in de woonkamer van het huisje, hier is het nog koel maar buiten steekt de zon al. Na het ontbijt nemen we een lekkere douche. " Frank, mag ik Boris uitlaten?" " Daar zal Boris blij mee zijn, Ennis!".
Hijgend komt Boris terug, het is nu al erg warm voor hem. Vandaag blijft hij in het huisje terwijl we met z'n allen in twee auto's naar Andernach rijden. Deze stad ligt aan de Rijn en is een voedselbosstad. Daar ligt de interesse van Marly en Rob die al enkele jaren in hun eigen tuin bezig zijn met het creëeren van een voedselbos. De stad is ook bijzonder omdat daar de grootste koudwater geiser is, die ieder 2 uur wel 80 meter hoog spuit.
Na het parkeren lopen we naar de entree van de geiser, dit is een geiser-museum, waar op een interactieve manier uitleg wordt gegeven over dit fenomeen. Omdat het lunch tijd is gaan we eten in de " Pfeffermühle" vlak naast het museum. We zitten aan een lange tafel met grote parasols erboven. Deze parasols houden de zonnestralen goed tegen, maar alle warmte blijft er onder hangen. Pff... Wat is het heet. Al snel krijgen we te eten, salades, schnitzels en frites. Het smaakt ons wel en we hebben het gezellig met elkaar. Na het eten moeten we nog een uur wachten voor de boot ons naar de geiser kan brengen dus gaan eerst naar het geiser-museum. Ieder loopt er op een andere manier doorheen. Ik ga alle borden met uitleg lezen, Frank bekijkt en onderzoekt alle modellen die er zijn gebouwd. Ennis en Hugo stuiteren dwars door alles heen totdat Marly en Rob het museum met z'n vieren gaan doorlopen, ze genieten nu allen. Sjaak en Toos lezen en kijken selectief. Frank en ik bespreken alles wat we zien, en begrijpen dat er een schacht is aangebracht tot aan waterlagen en poreus gesteente. Vanuit het binnenste van de aarde komt er CO2 tussen de mineralen door omhoog in het water en daardoor wordt er druk opgebouwd. Na twee uur is er zoveel gas dat het door de schacht omhoog wordt geduwd en met een grote kracht de lucht in spuit.
We zijn benieuwd hoe dit in het echt zal zijn en verzamelen ons om naar de boot te lopen. Daar ligt een enorm cruiseschip en er staat een grote groep senioren klaar om in te stappen. Voetje voor voetje over de treeplank, wij schuifelen er achteraan. Binnen is het koel en overal is glas zodat je goed naar buiten kan kijken. De Rijn stroomt enorm snel, regelmatig komt er een rijnaak (135 meter) voorbij, diep in het water liggend en met zwoegende motoren als het stroomopwaarts gaat.
Langs ons glijden de hellingen met wijndruiven, wijnhuizen en kleine dorpjes.
Knap hoe zo'n groot schip zo "zachtjes" kan aanmeren, nog geen schokje is te voelen. We denken aan Olga en Maurits met de Viervaargetijden, die deze kunst ook verstaan!
Na een wandeling van 10 minuten komen we bij een soort binnenplaats met een berg roestbruine stenen. Verder is er niets te zien maar het is hier loeiheet. We vinden gelukkig een plekje in de schaduw, we wachten in spanning af wanneer de geiser gaat spuiten.
" Wow......dat is prachtig en zo hoog", we lopen dichter naar de geiser toe. We willen het water ruiken, voelen en proeven. Hugo gaat er zelfs onderstaan en wordt kletsnat ( wel lekker bij deze hitte).
Het water ruikt zwavelig en proeft sterk naar ijzer ( bah). De geiser blijft zeker een half uur spuiten en we genieten van dit natuurwonder.
Onder de indruk lopen we terug naar de boot en vangen de terugreis aan over de Rijn. Na aankomst in Andernach gaan we snel de auto's met airco in en rijden nog dik een uur terug naar Uersfeld.
Boris is zo blij ons weer te zien en hij gaat lekker mee wandelen en spelen. Daarna uitpuffen in de beek, lekker koud water.
Wij kunnen buiten in de schaduw zitten en na de thee en koffie gaan we aan de wijn en het alcoholvrij bier. We praten over de ontwikkelingen in de wereld, hoe kijkt ieder daar tegenaan. Hoe kan je vrede voor iedereen bewerkstelligen en wat is het kleine dat je zelf kan doen. Ook de ontwikkelingen in Rusland t.a.v. bedrijven als Monsanto wordt tegen het licht gehouden.
Dan is het tijd voor pannenkoeken bakken, Rob gaat hiermee aan de slag. Het wordt een lichte maaltijd, ook met salade, zalm. Na het eten gaan Frank en ik met Boris nog een eindje lopen en daarna lekker slapen. We zijn moe.
We zijn moe omdat tussen alles wat we hebben meegemaakt, zijn er telefoontjes en mail over de verkoop van het huis in Belgie.
Gelukkig komt de bevestiging dat op 26 juli de verkoop een feit zal zijn. Dat is een enorme zorg minder, want het hing er om of dit wel door zou gaan.
Opeens blijkt het olietank attest niet up to date te zijn, of ik wil zorgen voor een nieuwe keuring van de olietank. Lekker.... Hiervoor is 4 maanden de tijd geweest om hierover te communiceren, komt de notaris daar 5 dagen voor de tekendatum mee. En donderdag en vrijdag zijn alle zaken in Belgie dicht i.v.m. Een nationale feestdag, grrr....!! Vandaag zeker 6x gebeld met de makelaar en zeker 4 mail van de notaris binnen gekregen. Het leidt enorm af, geeft stress en we zitten niet echt in het moment.
Omdat de belastingdienst in Belgie enkele stukken niet aan de notaris heeft aangeleverd, wordt mij verzocht om deze stukken aan te leveren. Opnieuw de vraag waarom dit allemaal zo laat geregeld wordt. Behalve een gevoel van boosheid is er ook opluchting en komt er rust omdat nu wel zeker is dat de verkoop door gaat. We besluiten zondag thuis te komen van deze korte vakantie om alle documenten in orde te maken. Na overleg met de makelaar zal de tankkeuring binnen 14 dagen na aankoop plaats hebben en hij zal dat regelen. Goed , weer een zorg minder.
We hopen dat we 27 juli opnieuw op vakantie kunnen gaan, zonder al deze spanningen en zonder de verantwoordelijkheden van het huis in Belgie. Drie huizen is toch wel veel.
Ik stuur s'avonds nog een mail naar de koper, en krijg gelukkig een hele fijne reactie terug. Ze hebben er enorm veel zin in en kijken uit naar hun verhuizing op 1 augustus. Daarmee sluiten we deze dag af en kunnen met minder stress gaan slapen.

Olga

Alles zal goed kom...