In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Weer onderweg....

Eindeloos lang inpakken en het huis poetsen. We zijn er de hele ochtend druk mee, en vinden t erg gezellig om te doen. Heel relaxed krijgt alles in de camper een plek, we richten zelfs een heuse bibliotheek in zodat je de boektitels kunt lezen. De hoeveelheid spullen is voor 5 weken, hoewel wews 26juli we thuis zijn, omdat dan het huis in Belgie wordt overgedragen aan de kopers. Of dit zo is horen we as dinsdag. En afhankelijk hiervan blijven we 10 dagen dan wel 5 weken weg.
We hebben naar de vakantie toegeleefd, even geen verplichtingen, geen zorgen over drie huizen, geen werk enz. Lekker de vermoeidheid kwijt raken door reizen, rust, ruimte, wandelen, en samen zijn.
Omdat we tot dinsdag niet te ver weg willen gaan, gaat de reis naar Sauerland in Duitsland. Indien we langer weg kunnen gaan, vervolgen we de reis naar Tjechië.
Tijdens de reis over de Duitse autobahn, val ik al in slaap, gelukkig weet Frank, die rijdt, zijn ogen open te houden.
Na 2 uur rijden komen we tegen17.00 uuraan in Altena, een burcht toornt statig boven de huizen uit. Dat intrigeert ons, wat is er op deze plaats allemaal gebeurd? Nadat we de camper hebben geparkeerd klimmen we de berg op naar de burcht. Imposant!
Een stukje geschiedenis,
Hoog boven Altena uit torent een van de mooiste burcht van Duitsland, op een rots die de Wulfsegge wordt genoemd. De burcht die ook Altena heet, is nauw met de geschiedenis van de stad verbonden. De imposante verdedigingswerken stammen waarschijnlijk uit het begin van de twaalfde eeuw. De burcht werd gebouwd door de graven van Berg, later ook bekend als de graven van Altena. Over de oorsprong van de nederzetting Altena, evenals de herkomst van zijn naam, is weinig bekend, maar er bestaan wel veel mythen en sagen over. Het burgerrecht werd de inwoners van Altena al in 1367 verleend. In 1609 kwam de burcht in handen van de keurvorst van Brandenburg. In 1807 werd het graafschap tijdelijk Frans, waarna Altena onder Pruisische heerschap kwamDe schilderachtig gelegen burcht Altena is tegenwoordig een echt oriëntatiepunt voor de stad, niet alleen in letterlijke zin, maar ook op cultureel gebied. De veranderlijke geschiedenis van de verdedigingswerken als onderkomen voor een garnizoen, een armen- en tewerkstellingshuis, een gerechtshof en gevangenis en zelfs een ziekenhuis, zorgt voor een afwisselend beeld. Niet onbelangrijk is ook dat hier in 1912 de allereerste jeugdherberg ter wereld werd gevestigd door Richard Schirrmann.
De burcht is enorm, we gaan enkele grote poorten met enorme houten deuren met stalen beslag door, we zien aan beide zijden schietgaten en een ommegang. Een voorkoer en binnenplaats. " Entschuldigung, aber wir gehen schliessen. Wir bitten Sie nach dem ausgang zu gehen?"
Tja, dat is nu jammer gaan ze sluiten, maar we geven het niet zo snel op en lopen rondom de burcht. De bouwsels variëren van toiletruimtes, erkers, verschillende ramen en schietgaten, torens, daken en dakjes. Indrukwekkend.
We vinden een smal pad tussen huizen door en dalen over de vele trappen naar beneden af. Beneden besluiten we een hapje te gaan eten op een terrasje. Het smaakt ons goed.
We rijden naar de camperplaats aan de rivier de Lenne, en zetten daar de camper neer en beginnen aan de blog.
Boris is duidelijk moe van alles. Hij was de hele ochtend op en neer aan t drentelen, piepen en blafjes. Neem me mee..neem me mee? Natuurlijk nemen we hem mee, de bench is onder t bed geplaatst, grote zak hondenvoer( met dank aan Ingrid) achterin geplaatst, speeltjes mee.Kortom alles klaar voor hem. Hij ligt helemaal gestrekt te slapen, wat is vakantie vermoeiend.
En wij.......kruipen er ook in.

Hanke

Wat weer een goed begin!Zowel de reis, de blog en de foto's.