In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

5200 km

We zijn op O.R. Tambo International Airport Johannesburg. We zijn lekker op tijd en hebben de auto al ingeleverd.We hebben in totaal deze reis 5200 kmgereden!Dit als goed team, rijden en navigeren, we hebben erg veel plezier gehad.

Vervolgens een chicken salad gegeten als lunch en foto's op de bloggeplaatst. Gisterenavond lukte dat niet meer omdat het Wifi netwerk enorm traag was. Daarom vandaag pas de foto's die horen bij het Krugerpark.
Vanmorgen fris opgestaan en een hele goede nacht gehad. We zijn om 6.15 uur wakker, maar dat krijg je als je om 21.00 uur naar bed gaat. Dan zijn we zo moe, onze ogen vallen dicht, ook al brandt er een heel gezellig en warm houtvuur. We ontbijten, maar zijn de enige gasten. Er was een grote groep die met een wagen van drifters aan het toeren zijn. Bij deze wagens zit een chauffeur en een kok. Je hebt zeer beperkt bagageruimte en slaapt afwisselend in tenten of in Lodges. Deze groep was hier twee dagen en zijn vanmorgen verder getrokken. In onze Lodge ligt een brochure van Drifters en we zien dat zij in een groot aantal Afrikaanse landen reizen organiseren. Misschien iets voor in de toekomst, wie weet?
Het samen reizen en in Afrika is heel goed bevallen. Ondanks dat zijn we nu ook bezig met het weer thuis komen en ja daar horen bruine boterhammen bij, lekker. Hier is vooral toast met warme gerechten ( tomaten, bonen, worst en spek) bij het ontbijt te vinden. Duidelijk invloed van de Engelsen.
Thuis gaan we weer lekker aan het gezonde eten, muziek maken, hardlopen, yoga, enz. Eerst naar alle vaders en moeders en Boris ophalen. Allemaal dingen waar we weer zin in hebben, we hebben al zo geboft met deze prachtige reis. Zelfs naar het doen van de was kijken we nu uit.
Stipt om 9.00 uur rijden we weg en de route gaat over een deel van de panoramaroute, richting het zuiden over R538 naar MBombela ( Nelspruit). We zien kale bergen met rotsformaties en in de rivierdalen citrusplantages. Onderweg stoppen we even voor het tanken.
Vanaf MBombela gaat het verder over de M4, de R539 en weer de N4. Ook deze streek is mooi, vooral suikerriet en citrusplantages. Vanaf eMgwenya ( Waterval-Boven) verandert het landschap. Dit gebied is de graanschuur van Zuid Afrika, waardoor er veel gecontroleerde branden zijn. De lucht is geel van de rook. Ook zien we verschillende grote electriciteitscentrales en grote mijnen. Wat hier opgegraven wordt weten we niet, maar het geeft een bizar landschap, een maanlandschap.
De route gaat verder over de N12 en we zien de townships van Johannesburg. Wat later kunnen we de borden naar de luchthaven volgen. We lopen wat rond en vergapen ons aan alle winkels met goud, Afrikaanse kunst en spullen. De teleurstelling was wel groot, want onderweg hebben we enkele dingen gekocht bij locals met het idee dat het originele kunst was. Maar hier zijn er winkels mee gevuld:(
We eten een salade, lekker wat groens eten. En gaan de tijd tot vertrek (19.15 uur) met nog wat rondlopen vullen. Op enig moment komen we een koppel tegen die met ons in Entabeni hebben gezeten, een leuke ontmoeting. We praten even met elkaar en nemen vervolgens afscheid. Tegen 18.00 uur nemen we een gezonde maaltijd, een gezonde hamburger, dit is zonder broodje maar met veel groente. Erg lekker en niet te zwaar. We gaan er vanuit dat we in het vliegtuig geen eten meer krijgen.
Inchecken is zo gebeurd en we blijken helemaal op de laatste stoelen te zitten, geen beenruimte, vlakbij het toilet en de keuken van de stewardessen. Niet al te beste plek. Frank zit gevouwen in de stoel. We wisselen nog een keer. Verassing toch een warme maaltijd in het vliegtuig, tegen 21.00 uur krijgen we die geserveerd, als laatste;). Het smaakt ons toch goed, net is gelukkig een kleine hoeveelheid. Daarna proberen we een film te kijken of muziek te luisteren maar dit is onmogelijk omdat er voortdurend Arabische reclame boodschappen tussendoor getoond worden. Gelukkig kruipen we lekker tegen elkaar aan en slapen zo toch enkele uurtje. In Subai is het 2 uur vroeger, dus de vlucht valt mee. Tegen 5.30 uur landen we in Dubai. Weer door de douane en vervolgens naar een andere terminal met de trein. Kost zeker 20 minuten rijden en nog enkele liften, roltrappen en gangen verder tot we onze gate hebben gevonden. Nu is het wachten tot 8.30 uur dan vertrekken we naar Dusseldorf.