In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Op naar Johannesburg

Gisteren avond gaf Mr. Lucky aan dat er nog gasten verwacht werden en als we zin hadden, we welkom waren bij de dansvoorstelling. Nou daar hebben we echt wel zin in, dus graag Mr. Lucky. Hij glundert.

We horen de hele avond verder niets meer maar weten dat de man van de paarden, de hele middag bij de gate heeft gestaan, zo'n twee en een halve kilometer bergopwaarts. We verbazen ons er nog steeds over dat wachten heel gewoon is, en dat b.v. Een boeking niet zeker kan zijn. Er lijkt hier in alles tijd genoeg en ook mensen genoeg te zijn. Een heel relaxed manier van leven. Want ook als in dit geval de gasten niet komen, is het ook oké, niets aan de hand. Wij blijven toch met onze ogen, vanuit een westerse cultuur en moraal bekijken.
De volgende ochtend zijn we vroeg bij het ontbijt en dus nog steeds met z'n tweeën. Mr. Lucky ontvangt ons met een brede smile en heeft zwart gelakte glimmende schoenen aan. Heel apart, omdat tijdens ons wandelingetje over het rode pad, onze schoenen vol met rood stof zitten. Zou hij zijn schoenen nog snel gepoetst hebben? Later blijkt dat hij vandaag,op zaterdag, naar de stad gaat, mogelijk dat het daarmee te maken heeft.
Na het ontbijt gaan we onze spullen inladen en tot onze verassing heeft een van de jongens onze auto schoon gewassen en blinkend gepoetst. Helemaal top! Ook de pick up truck is gewassen en gepoetst. Vier man kruipen in de pick up, een gaat in de laadback staan, en zij rijden voor ons uit het zandpad op richting poort. Frank heeft hele toeren uit moeten halen om de Toyota heel over alle hulten en bulten te krijgen, maar het gaat perfect. Bij de poort bedenkt Mr. Lucky dat hij nog onze voucher voor de overnachtingen moet hebben, dat vraagt hij echt net op tijd! Een minuut later en enkele stevige handdrukken later vertrekken we echt, draaien de rode dirtroad op en rijden deze de komende 12 km, tussen de suikerriet door. Op enig moment rijdt de pick up achter ons aan. Bij de kruising met de asfaltweg gaan wij linksaf, richting Durban en de mannen in de pick up gaan rechtsaf, naar de stad. We worden heel hard uitgezwaaid, erg leuk.
Nu nog een 50 kilometer provinciale weg, die zich tussen de heuvels en dorpen doorslingert. We genieten opnieuw van het landschap, de huizen, mensen en natuur. Uiteindelijk bereiken we de snelweg N2 richting Durban, betalen drie keer tol ( begrijpen het systeem nog niet?) en rijden vanaf de snelweg op Shaka Zulu International Airport op. Mooi dat dit vliegveld naar deze moedige strijder is genoemd. Wij willen thuis de dvd gaan bekijken, waarin zijn leven is verfilmd.
We checken in, maar pas nadat we bagage hebben moeten herverdelen. De handbagage is te zwaar en de koffers zijn te licht. Erg gezellig om dit om de grond voor de incheckbalie te moeten doen, maar na enig heen en weer schuiven van kleding en boeken is het gelukt. We kunnen de koffers afgeven voor de vlucht. Omdat we nog even tijd hebben gaan we lekker buiten zitten op een terrasje en nemen icetea, het is hier nl. warm.
Om 16.30 uur vertrekt ons Mango vliegtuig, knaloranje. Volgens ons zijn wij de enige die in een mango hebben gevlogen. Na een uurtje landen we op Johannesburg International Airport.
We hebben hier een ontzettend leuke en onverwachte ontmoeting met Marielle, Rene en Iris, Merel en Jeroen. Zij hebben de afgelopen drie weken ook door Zuid Afrika gereisd. We treffen elkaar en hebben geen moment stillte meer gekend, zoveel hebben we elkaar te vertellen. Alle verhalen, indrukken en foto's zijn geweldig. Iedereen is weg van dit land, met zijn prachtige natuur en mensen. We eten wat. En tegen 20.00 uur gaan wij onze auto ophalen, en naar het hotel rijden. We nemen met flinke knuffels afscheid en wensen hen een hele goede vlucht naar huis. Als wij weer thuis zijn gaan we een avondje Zuid Afrikaans koken en alle foto's en verhalen uitwisselen.
Het duurt even voor we Bidvest ( autoverhuurder) op de luchthaven hebben gevonden. Eigenlijk voelen we allebei wat onrust over het in 't donker rijden in J'burg. Alle geluiden die we hebben gehoord waarschuwen voor de gevaren van deze stad, m.n. Carjacking. We zijn er niet helemaal gerust op. Het duurt ook nog een uur voor alle papieren van de auto ingevuld zijn, waardoor we pas tegen 21.00 uur het vliegveld verlaten.
Snel de navigatie instellen, want ook de route naar het hotel weten we niet. Dit hebben wel opgezocht op een moment dat we internet hadden, maar die is er nu niet. Gelukkig duurt 't niet lang of op het scherm van de TomTom komt de route te staan. Het is 30 minuten rijden, off we go!
We zitten wat stil in de auto, volle concentratie op het verkeer , de route en alles om ons heen. Als we bij stoplichten stil moeten staan, zijn we beiden alert. Oef..... De poort van ons hotel, vlak nadat we een groep zwervers zijn gepasseerd. Na bellen schuift de poort open, rijden we binnen en sluit de poort zich achter ons. Hoge muren afgezet met stroomdraden zijn om ons heen. Een veilige plek.....we ontspannen, zijn nu ook erg moe.
Een hele aardige portier brengt ons naar ons kamer, nou ja kamer zeg maar huisje. Een hele grote kamer met badkamer met een terrasje met tropische planten. Heerlijk, snel lekker douchen, op de blog nog foto's plaatsen van de afgelopen dagen en dan heerlijk slapen.