In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Zulu

Vanmorgen een korte wandeling over de houten brug naar de plek waar we kunnen ontbijten. Omdat wij de enige gasten zijn is er gedekt voor twee. Er worden eieren voor ons gebakken, er is spek en worst. Je kunt merken de dat invloed van de Britten hier nog steeds is.

Na het ontbijt krijgen we een machtig mooi verhaal verteld vlak voor de ingang van de centrale Rondavel. MR. Lucky is een goed verteller, we hangen aan zijn lippen.
In 1840 was er een koning die vooral veel tijd besteedde aan polygamie, iets wat geoorloofd is bij de Zulu's, in plaats van het verenigen van zijn gebieden. De zuster van de koning nam daarom het heft in handen, en is de verschillende "tribe's" onder de hoedde van de koning gaan stellen. Toen de koning stierf ging zij, onder zijn zonen, op zoek naar een passende opvolger. Deze vond zij daar niet, maar er was één niet erkende zoon die wel voldeed, sjaka was zijn naam. Deze man was opgeleid om te vechten, en hij begon alle stamhoofden te trainen tot vechters. Hij regeerde met harde hand, ofwel deed je mee ofwel stierf je. Hierom stond hij bekend. Hij kreeg bezoek van de blanke Britten die een stuk grond wilden hebben om zich te vestigen. Dit kregen zij aan de kust en Durban ontstond. Één van de Engelsen sloot vriendschap met Sjaka Zulu, en werd zelf een hechte vriend die de plek van de eerste minister in nam. Op enig moment werd dit niet meer getolereerd door het volk en werd Sjaka Zulu door zijn broers gedood.
De Britten wilden meer grond en macht en gingen de strijd met de Zulu's aan, ze hadden niet gerekend op het aantal krijgers( duizenden) en de stierenhoorn aanval. De eerste slag winnen de Zulu's , de tweede slag de Britten.
We krijgen uitleg over de speren, hoe ze gemaakt en gebruikt worden. Frank gaat speerwerpen en kan zo als Zulu beginnen. Hij gooit precies raak bij de derde worp. Ik krijg les in keukenprinses dingen, en ga mais tussen twee stenen malen. Ook dat lukt en gelukkig kan ik ook als Zulu beginnen;)
We gaan de centrale hut binnen en krijgen de rook van een brandend gras in het gezicht gewaaid. Dit moet diep worden ingeademd zodat de geesten van de voorouders in je kunnen komen. Wij houden het bij een beperkt snufje.
We stellen nog veel vragen o.a. over de kleding. De vrouwen droegen rokken van geplooide koeienhuid. Deze hadden de lengte tot de grond waardoor deze erg zwaar om te dragen waren. Getrouwde vrouwen droegen een speciale hoed en bedekten hun borsten. De culturele informatie wordt afgerond door Mr. Lucky en we lopen naar buiten waar drie paarden voor ons klaar staan. We gaan paardrijden, voor Frank de eerste keer. We zitten al snel als volleerde ruiters in het zadel en de tocht begint onder leiding van een gids, Eerst is het nog wat onwennig zo'n paardenrug maar al snel voelen we ons in het element. De tocht gaat dwars door de natuur. Na een half uur zien we nog enkele paarden lopen( los) en de gids begint met roepen en fluiten deze dieren te verzamelen. Knap hoe de paarden direct reageren en komen, om vervolgens voor ons uit te lopen. Er ontstaat zo een hele stoet, vier paarden en een veulen, Frank, ikzelf en de gids. Stapvoets lopen we terug naar de tribe. Na een dik uur zijn we terug, stappen als volleerde ruiters af en bedanken onze gids.
We nemen een lekkere douche zodat we fris bij de lunch om 13.00 uur zijn.
Om stipt 13.00 uur zijn we terug bij de ontbijtruimte en blijkt er niemand te zijn. Ook zien we niets van onze lunch?? Er is genoeg te zien hier, dus wandelen we een stuk langs de rivier, zien nog allerlei bouwwerken die helaas dringend onderhoud nodig hebben. Ook valt ons de stilte op, alleen natuur geluiden zijn te horen.
" Hello, sorry I've forgot tot tell you where the lunch is, follow me", Kinette roept naar ons. Ze heeft twee grote blauw/witte paraplu's bij haar, we krijgen er ieder één, om ons tegen de zon te beschermen. We volgen haar langs het water, steeds verder. En al slingerend komen we bij een idyllisch plekje waar een tafeltje is gedekt, waar we gaan zitten. Mr.Lucky is er ook. Kinette en Mr. Lucky gaan apart op een boomstam zitten, wij gaan eten. Na het eten ontstaat er weer een heel bijzonder moment, we raken in gesprek met Mr. Lucky, we hebben het over de leefwijze in Zuid Afrika en politiek vooral dat de huidige president , een Zulu, zich vergrijpt aan de staatskas. We hebben het over de apartheid, overeenkomsten en verschillen tussen Europa en Zuid Afrika. Als iemand bij de Zulu's iets mispeuterd dan komt deze voor het gerecht en zal dan enkele koeien moeten betalen als straf. Het gevolg daarvan is dat de zonen van deze bestrafte niet kunnen trouwen. Bij huwelijk moet de bruidegom enkele koeien betalen.
Zuid Afrika is ongeveer net zo groot als heel Europa, wat een land. Mr. Lucky is zeer verbaasd dat wij vanaf Kaapstad met de auto naar zijn Lodge zijn gereden, hij fluit tussen de tanden. Als hij met Kinette praat, hoor je ook " klik" geluiden. Iets wat zowel bij de Xhosa als Zulu deel uitmaakt van de taal.
Wat deze Lodge betreft, de oorspronkelijke bevolking is verdreven door een Engels gezin. Deze mensen bouwen hier een landbouwbedrijf. De zoon van de Britten Brian sluit vriendschap met de locals, een zekere Vincent. De vriendschap wordt zeer hecht, waarbij Brian vloeiend Zulu kan spreken. Als Brian het bedrijf erft, gaat hij er samen met Vincent een Lodge van maken. Dit loopt goed, totdat Brian dood gaat. Het dorp vlakbij krijgt het beheer, maar na 2 jaar is het bedrijf bijna failliet. Vincent wordt aangesteld als beheerder terwijl de Lodge van de overheid wordt. Het gaat nu iets beter, maar wij zien dat er dringend geld nodig is voor onderhoud.
We zitten al snel enkele uren te praten, erg boeiend. Uiteindelijk lopen we heel voldaan terug naar onze hut. Frank gaat even liggen, heeft vandaag wat hoofdpijn. En ik ga verder aan de blog werken.

Jac en Toos

Bedankt voor jullie boeiende verhalen, wat beleven jullie veel avonturen. Goed om stil te staan bij alles wat er in jullie levens gebeurde en wat jullie in elkaar gevonden hebben. Geniet nog heel veel van deze onvergetelijke reis! Liefs pap en mam.