In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

4x4

Vroeg uit de veren en ontbijten want we hebben de hele dag een 4x4 safari naar Lesotho. We vragen de receptioniste nog wel om contact op te nemen met onze volgende verblijfplaats, bij de Zulu's, omdat we geen informatie hebben waar we naar toe moeten en hoe laat we er moeten zijn.

De tocht van vandaag is alleen met een 4x4 te maken en zelfs verboden voor gewone personen auto's. We gaat naar de SaniPass op, 2874 meter en vervolgens naar Lesotho. Wij zitten nu op 1600 meter. We hebben een chauffeur zodat Frank even niet zelf hoeft te rijden. Zelfs de tocht van ons resort naar Underberg, zo'n 30 km enkele reis laten we ons rijden. We hebben deze tocht gisteren meteen geboekt en kijken er naar uit. Om 8.15 uur komt de Toyota Landcruiser voorrijden en we stappen achterin. Martin is onze chauffeur en is Zulu. Het is vandaag een perfecte dag voor deze tocht, het is stralend weer, zon en strak blauwe lucht. We hebben wel warme kleding ingepakt want vanaf onze lodge hebben we op de toppen van de Drakensbergen sneeuw zien liggen.
Na een uurtje zijn we in Underberg en stoppen we bij het kantoor van SaniPass Tours. Er staan nog een jong koppel te wachten en zij nemen helemaal achterin plaats. In deze auto kunnen 7 personen meerijden. We vertrekken en krijgen onderweg uitleg over enkele huizen in Underberg, de zgn. Mandela huizen, huizen die de regering voor de armen heeft gebouwd. Ook het politiebureau en de gevangenis worden aangewezen. De tocht is tot nu toe over geasfalteerde weg gegaan, wel een weg met putholes, maar Martin let goed op. Op enig moment stoppen we bij een resort en stapt een ouder koppel in. Frank heeft besloten comfortabel te reizen en zijn plek op de achterbank ingewisseld voor de voorstoel. Een super plek met veel beenruimte. Ik zit heel royaal op de achterbank.
Al snel begint een zandweg, die nog de breedte heeft van een singel track road met passingplaces. De weg slingert zich omhoog. Het tempo is er meteen uit, de auto trekt het makkelijk maar de weg is erg slecht. We gaan als het ware de trap op met de auto. Ook ontstaat er een reeks van auto's die achter elkaar rijden, allemaal chauffeurs met toeristen. Hoezo file? Met regelmaat stoppen we om foto's te maken. Van het adembenemende zicht op de bergen. Vanaf een steeds hoger punt krijg je een steeds ander beeld op dit natuurschoon. Het duurt uren en de weg wordt smaller en slechter, diepe kuilen, scherpe stenen en haarspeldbochten, we doorkruisen rivieren en vlak naast de auto zijn ravijnen.
Op enig moment stoppen alle auto's en staat er een douane post. We wisten dat als je naar Soweto gaat, je Zuid Afrika verlaat en dus een geldig paspoort met visum moet hebben. En dat hebben wij:) bij de grenspost van Zuid Afrika krijgen we een "departure" stempel. Bij de grenspost van Lesotho we een tijdelijk visum voor één dag Lesotho, dat betekent een Lesotho stempel "entry" en dan "departure" gedateerd op dezelfde dag 5-08-2015. Vervolgens weer een " entry" stempel bij de grenspost van Zuid Afrika.
Maar even terug naar de grenspost van Zuid Afrika, vanaf daar is het nog zeker één uur rijden tot de top,... we kruipen naar boven. Hutsend en butsend, hotsend en klotsend. We zien de sneeuw en ijs naast de auto, bevroren watervallen en verder vooral dor gras en stenen. Onderweg zien we een man te voet naar beneden lopen. De man is gehuld in dekens, heeft een muts op waarmee zijn gezicht is bedekt, alles tegen de koude. Martin legt uit dat deze man iedere dag de pas loopt en brandhout verzameld om in Lesotho te verkopen.
Tijdens de foto momenten praten we met de mede passagiers, allen blanke Zuid Afrikanen. Het jonge koppel komt uit Johannesburg en al snel zijn we heel veel met elkaar aan het uitwisselen b.v. over hoe we wonen en leven. Opnieuw erg fijn om deze contacten tijdens de reis te hebben.
De top van de Sanipass vormt een hoogvlakte met rondom hoge bergpieken met streepjes sneeuw. Er staat een harde koude wind. Ook zien we enkele rondavels ( ronde lemen hutten met grasdaken) in goede en vervallen staat. Op de top is ook het douane kantoor van Lesotho. En niet onbelangrijk de hoogst gelegen pub van Zuid Afrika, deze ligt voor de grenspost van Lesotho.
Daar gaan we later lunchen, nu rijden we door naar een dorp verderop omdat we een bezoek aan dit dorp gaan brengen. In Lesotho wonen de Besotho-Sotho-Tswana mensen die oorspronkelijk in kleine koninkrijkjes woonden. Nu is het één koninkrijk dat door Moshoeshoe de grote zijn leiderschap is gesticht. Ondanks dat zijn de Basotho in aantal afgenomen en terug gedrongen naar de hooglanden van de Drakensbergen. De graslanden werden veroverd door Boer en Britisch expension. Missionarissen werden door Moshoeshoe binnen gelaten om hen hiertegen te beschermen. Na de dood van Moshoeshoe wordt Lesotho deel van Zuid Afrika. Pas in 1950 krijgt Lesotho weer zelfbestuur en in 1960 zijn de éérste verkiezingen. De hoofdstad is Maseru. De staat heeft een stuw gebouwd en verkoopt electriciteit aan Zuid Afrika. Het volk leeft van schapendrijven, waarbij de mannen voor één maand van huis weg zijn met de kudde. De vrouwen blijven met de kinderen (<7jaar) thuis, bakken brood en brouwen bier en verkopen dit. Kinderen gaan na hun 7 e jaar naar kostscholen en komen alleen in de vakanties naar huis.
We worden naar het eerste dorp gereden en mogen binnen kijken in een rondavel, we krijgen uitleg over de werkzaamheden van de vrouw des huizes en mogen vervolgens van haar versgebakken brood proeven. Heerlijk! De vloer van de rondavel is op de rotsen gebouwd en ter isolatie met een mengeling van koeienpoep en klei ingesmeerd. Eenmaal droog vormt het een harde laag die stofvrij is. In het midden is een stookplaats waar ook het brood op gebakken is, dit gebeurt in een grote ijzeren bakvorm met deksel. De rondavel hangt vol rook van het vuur en dit is erg irriterend voor de luchtwegen, geen wonder dat veel mensen hier luchtweg aandoeningen krijgen, alles worden bereid op houtvuur binnen in de rondavel. Marjolijn krijgt daardoor een enorme kriebelhoest, gelukkig heeft ze bij t ontbijt enkele zakjes rietsuiker in haar zak gestoken.
We worden gevraagd om de bewoonster te bedanken en kunnen brood of zelfgemaakte sieraden van haar kopen, dat doen we dan ook. Het brood kunnen we onderweg naar beneden lekker oppeuzelen!
Na een aantal mooie foto's van het dorpje en een aantal bewoners gemaakt te hebben, rijden we terug naar de pub aan de grens. Daar kunnen we lekker lunchen, het is er erg druk. Uiteraard komt iedere toerist die Drakensbergen bezoekt, ook hier. Maar het is gezellig, warm door kolenvuur en het eten is erg goed!
Na de lunch starten we met de terugtocht, via hetzelfde hobbelige pad langs de afgrond. Het verloopt heel soepel en veel sneller dan op de heenweg staan we weer veilig bij het kantoor van Sani tours.
Martin brengt ons terug naar het hotel en vraagt onderweg of we toevallig nog boodschappen moeten doen. Hij moet nog even bij de SuperSpar zijn, de Spar die wij van Nederland kennen is hier heel groot en heeft grote vestigingen door heel Zuid Afrika. Nou, dat willen we wel! Scheelt ons morgen weer een rit naar het gekrioel van een Zuid Afrikaanse stad, met een volle tas komen we weer buiten en Martin brengt ons netjes het hele eind weer terug naar het hotel.
Aan de receptie ligt een briefje met de route die we morgen gaan rijden, nu eerst lekker dineren en weer vroeg naar bed. Morgen gaan we naar de zulu's en weten niet of we daar wifi zullen hebben, dus afwachten maar.........
Deze blog hebben we samen geschreven en dat is zo leuk!

Jac en Toos

Wat een ervaringen, geweldig om dit allemaal mee te mogen maken, zoveel verschillende mensen en culturen te ontmoeten. Wij zijn dankbaar dat we mee mogen reizen.Liefs pap en mam.

FranSophie

Lieve Marjolijn en Frank!
Jullie zijn uitzonderlijk goede schrijvers maar ook boeiende fotografen!
Dit wordt een uniek document!
Iedere avond 'gauw' even kijken of er weer een verhaal op de blog staat!!
Liefs, bon soiree!!

Aldje

Bedankt voor de prachtige verhalen. Als jullie terug zijn dan kunnen jullie beginnen aan het schrijven van een roman, wordt vast en zeker een bestseller.