In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Game drive

We hebben onrustig geslapen, vaak wakker geworden van de airco die aanslaat. Niet om te koelen, maar om te warmen. Het is hier s'nachts echt koud. We hebben de bedden wat verschoven, zodat het wat gezelliger werd. Maar dit heeft tot gevolg dat Frank met zijn hoofd bij de deur ligt en wat pas s'ochtends blijkt enorm tocht. Kortom Frank is lichtelijk onderkoeld tegen de ochtend. Een lekkere warme knuffel en een douche maakt dat Frank zich weer kiplekker voelt. Ik daarentegen, begin nu keelpijn te krijgen en moet regelmatig niezen, toch de verkoudheid overgenomen? Ook hiervoor lijkt een knuffel en warme douche goed te helpen. De wekker loopt om 4.30 uur af, het is pikdonker en heel erg stil. We drinken een kop koffie/ thee eten een pindakaaskoek, gisteren gekocht in het rock&roll restaurant, heerlijk. We lopen naar de receptie en na even wachten komt onze safarivrachtwagen aanrijden. Geschikt voor wel 20 personen, maar wij zijn de enige die op dit tijdstip een gamedrive gaan maken. We krijgen een met fleece gevoerde groene cape met capuchon aan. Late blijkt dit geen overbodige luxe, het is me toch koud!

Met de Ranger/ chauffeur gaan we in het donker het park in, wij zijn op dit moment de enige mensen in het park, toch wel speciaal. De Ranger schijnt met een zoeklicht regelmatig in de bosjes naast de weg. Al snel zien een haas, volgens de Ranger " some kind of rabbit", en wat ganzen maar veel leuker, we zien enkele zwartrug jakhalzen. Lijken op een vos, maar zijn groter, zij eten alles en kunnen een kudu kalf doden. Na een uur is het licht genoeg om ook andere dieren te zien, als snel zien we burchellszebra. Deze zebra is zwart/wit/geel gestreept. Ieder dier heeft een uniek streeppatroon, een soort streepjescode of vingerafdruk. Een kudde kan elkaar herkennen aan deze strepen. Als een kalf geboren is zal de moeder zich een paar dagen afzonderen met het kalf om elkaars strepen en geur te leren kennen.
We zien ook Kudu's, elanden en warthog ( wrattenzwijnen). Al deze dieren lopen vrij rond in dit gebied. Het is een groot natuurpark, wel maar een schijntje t.o.v. Het Krügerpark, het kost 2 uur om van noord naar zuid te rijden. Het zoeken naar dieren is daarom niet eenvoudig, en naar Zuid Afrikaanse normen is het vandaag koud en winderig. Een reden voor dieren om zich schuil te houden. We komen na 2 uur terug bij de receptie en bedanken de Ranger zoals gebruikelijk met een bedankje en een fooi. In de winkel halen we koeken en water om vandaag in de auto te eten, want we gaan zelf met de auto het park in. Daardoor hebben we veel meer vrijheid in waar we naar toe gaan, hoe lang we naar dieren willen kijken en niet onbelangrijk we hebben een kachel in de auto. Terug in onze cabin, gaan we weer onder een warme douche, nodig om weer op temperatuur te komen. We hebben het echt koud.
Nadat we alles in de auto hebben geladen, ook foto en filmcamera, verrekijker en warme kleding gaan we op pad. We rijden naar het zuiden, en nadat de asfalt weg door het park overgaat in een rode aarde weg, volgen we die nog verder het park in. Hier merken we dat de zon er voor zorgt dat dieren zich hebben opgewarmd en daardoor bewegen en zichtbaar worden. Voor we het weten staan we oog in oog met een olifanten bull. Indrukwekkend en als deze voor ons de weg oversteekt, knijp ik hem toch wel een beetje. Frank gelukkig niet en we rijden met de olifant op. Zo kunnen we hem tijdens zijn toch een heel eind volgen. Onderweg wordt door de olifant de nodige struiken geveld en opgegeten. Later horen we dat een olifant wel 300 kg planten per dag eet. En dus niet veel anders doet dat eten en poepen, hij heeft geen efficiënt spijsverteringssysteem. Het is prachtig om deze grote dieren geluidloos te zien bewegen in hun natuurlijke omgeving.
Even later rijden we heuvels op en af, nog steeds over de rode weg, en zien opnieuw olifanten. We nemen de tijd om met de verrekijker te kijken, genieten om elkaar te vertellen wat we zien. Erg leuk om te doen, ook het zoeken naar dieren vinden we beiden erg leuk. Iedere keer zijn we weer verrast, ook als is het een dier wat we al hebben gezien. We blijven zo'n vier uur rondrijden, en genieten van ieder moment. Op de terugweg stopt er een auto naast ons " do you know that there are lion cobs found?" Nee dat wisten we niet. De bestuurder legt ons uit waar ze te vinden zijn en dat deze nog wel enkele uren daar zitten. We keren de auto ondanks het feit dat we op tijd terug moeten zijn voor onze volgende geplande gamedrive bij zonsondergang.
Na zo'n 20 minuten zien we enkele auto's staan plek waar we naar toe verwezen waren. En inderdaad zien we twee leeuwen welpen ( zo'n 7 mnd. oud). Het geluid dat zij maken als ze spelen komt echt binnen, zo dichtbij. Zij kijken op enig moment nieuwsgierig naar al deze belangstelling en verplaatsen zich wat meer achter de struiken. Voor ons het moment om nu echt terug te rijden naar de cabin. Overigens rijdt Franks als een volleerd Afrikaans chauffeur, hard over de zandwegen, stof opwaaiend
En regelmatig door een plas. Blikkie krijgt de volle laag en je kunt niet meer zien dat het een blinkende huurauto is;). We hebben enorm veel lol.
Om 15.00 uur zijn we terug bij de gamedrive organisatie, we gaan om 15.30 uur opnieuw met een Ranger een gamedrive maken, incl. een drankje bij zonsondergang. Leek ons erg romantisch;) alleen genieten en ons rond laten rijden. We klimmen om 15.00 uur weer in de safarivrachtwagen en nu zitten er ook Duitsers, Nederlanders en Koreanen in. Ondanks dat we ons goed hebben aangekleed en regenkleding dragen, is het opnieuw erg koud. Ik voel me al niet erg lekker, erg verkouden aan het worden, maar na een half uur ben ik dat helemaal vergeten. Overal zien we olifanten, heel dicht bij de wagen, je kunt ze ruiken, bijna aanraken ( mag echt niet!) maar ze maken helemaal geen geluid. We maken toch weer foto's, echt hele mooie. We zien enkele bulls, maar ook een kudde met kalveren. Het spannendste moment is als we een tijdje een olifantenbull volgen met de bus, allen zijn helemaal stil ( behalve de Koreanen??). De bull loopt vlak naast de auto, dan weer ervoor, dan weer er achter. De Ranger manoeuvreert zo dat de bull steeds om ons heen loopt.
Bij de olifantenkudde komt de bull recht op de wagen aflopen, oren opzij. Echt wel dreigend, maar ook zo mooi. Gelukkig besluit de bull dat het we de moeite niet waard zijn en draait af naar zijn kudde. We kijken onze ogen uit. Vlakbij deze kudde stopt de wagen en stappen we allen uit. De wagen staat vlakbij een stalen hekwerk, en wel zodat mocht er iets aan de hand zijn, wij veilig achter de wagen kunnen staan. Er wordt een tafeltje uitgeklapt, er komen drankjes en ook wat snacks ( gedroogde abrikozen, zoute koekjes en biltong ( gedroogd Kudu vlees, lekker). Iedereen proost, op de achtergrond lopen de olifanten. Bijna ging 't mis toen een van de Koreaanse kinderen de fotocamera van zijn papa pikt en hard naar de olifanten toe rent. Zowel vader als moeder hebben geen enkele invloed op ' t kind. De Ranger grijpt verbaal in en roept het kindje tot de orde. Het loopt gelukkig goed af. Alles wordt weer in de wagen geladen, er blijft geen kruimeltje liggen en we beginnen aan de terugreis. We Zien nog een Afrikaanse Lynx, en opnieuw enkele jakhalzen.
Om 18.00 uur zijn we weer terug, en opnieuw verkleumd klauteren we uit de auto, bedanken de chauffeur met fooi en lopen terug naar de cabin. Om 18.30 uur hebben we in het restaurant gereserveerd, dus even wat minder warme kleren aan, het is in het restaurant zo'n 30 graden en het personeel loopt met dikke fleece truien aan??? We eten heerlijk en gaan zo dadelijk moe maar heel voldaan slapen, want we zijn echt moe.

José

Wat n prachtig spannend verhaal!

José

Wat n prachtig spannend verhaal!