In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Baie mooi !

We zijn vroeg opgestaan omdat we zo'n 400 km gaan rijden vandaag. Van Oudtshoorn naar Addo Elephant National Park. De route volgt de gardenroute, die voor een groot deel langs de kust loopt. We gaan ook een bezoek in Knysna brengen en een wandeling in het Tsistikamma NP. We verheugen ons er op, maar realiseren ons ook dat dit erg veel is en qua tijd ws niet allemaal zal gaan lukken.

Helaas is ons uiteindelijke vertrek pas tegen 9.30 uur, later dan gepland. We hebben nl. 3 x alle koffers doorzocht, de safe, alle kasten onder het bed gekeken. We hebben echt paniek want de portemonnaie van Frank die op het tafeltje lag is weg en nergens te vinden. Ook de auto wordt doorzocht en we kijken ook buiten. Nog steeds nergens te vinden. We zijn gisteravond gaan eten in het restaurant bij de Lodge en de portemonnaie niet meegenomen. Onze conclusie is dat het mogelijk is dat de portemonnaie gestolen zou kunnen zijn. We zijn hier erg voorzichtig mee, hard maken kunnen we het niet en we weten zelf ook niet meer precies wat we met de portemonnaie gedaan hebben. We besluiten het bij de receptie te bespreken en al snel wordt al het personeel ondervraagd. Dit voelt echt heel erg naar, maar zijn blij met de accuratesse waarmee dit wordt aangepakt. We gaan toch maar even ontbijten, en vervolgens alles inpakken om te vertrekken. Frank heeft er echt buikpijn van en eet maar weinig. Gelukkig is het met de verkoudheid wel een stuk beter aan het gaan.
YES!!! Gevonden, de portemonnaie zit toch in de safe, helemaal tegen de achterkant geplakt. De vorige 3x daardoor over het hoofd gezien. Oeff.... Gelukkig dit is een opluchting, zowel voor ons dat we wel zorgvuldig zijn geweest en de safe hebben gebruikt, en gelukkig voor alle medewerkers dat er geen verdenking op hen rust. Uiteraard gaan we meteen melding doen bij de receptie, en zij zijn zichtbaar opgelucht. Eind goed al goed en na een dikke knuffel gaan we rijden.
Eindelijk op pad, het eerste deel van de route gaat door hoge bergen, met donker wolken erboven. Erg mooi, we genieten ontspannen. Langs de kust rijden we over een kaarsrechte weg van wel 200 km door dichte bossen, langs mooie stranden, maar ook weer de arme krottenwijken buiten de grote steden. Op een gegeven moment rijden we over de autoweg dwars door een krottenwijk met een toegestane snelheid van 120km/h, plotseling steekt er een groot varken met een klein biggetje de weg over. Recht voor onze auto! Frank weet op het laatste moment blikkie tot stilstand te brengen, angstvallig kijkend in de spiegel of er niks achter ons zit..... Oef, alles goed afgelopen gelukkig! De locals kijken niet eens om, en wij zitten nog na te shaken in de auto. Blijkbaar is dit dagelijkse kost voor hen. Wij zijn erg blij dat we het varken niet geraakt hebben, het had ons nog in de problemen kunnen brengen met de eigenaar.
De route geeft veel afwisselende uitzichten, veel bossen, rivier canyons en steden. Intussen is het al 14.00 uur en we stoppen om te gaan lunchen. Het bezoek aan Knysna en de wandeling laten we zitten, we willen voor het donker op onze volgende bestemming zijn. In het donker rijden is risicovol en we vinden dat we vandaag wel voldoende spannende dingen hebben meegemaakt.
We stoppen in het plaatsje Stormsriver, bestaande uit één straat met enkele huizen en winkeltjes, een prachtige oude pastorie en een rock & roll café. In dat laatste gaan we eten, het hele cafe bestaat uit Amerikaanse auto's en motoren, Marilyn Monroe en Elvis posters en dat in binnen mierzoete roze muren. En druk dat het er is??? Misschien dat de combinatie van deze excentrieke plek en goed eten het 'm doet. Na het eten lopen we nog even naar de oude pastorie en er blijkt een groot aantal cottages achter te staan rondom een grasveldje. Enig, ziet er erg mooi uit. Het is nu in gebruik als Lodge. We zitten nl. In het Tsistikamma NP, een prachtig park met veel canyons waar abseilen mogelijk is. Ook een tour met een Segway behoort tot de mogelijkheden. We merken deze hele reis dat toerisme dé inkomstenbron voor Zuid Afrika is. Door onze reis dragen wij bij aan de welvaart van dit land, het is wel de vraag wie hiervan profiteren?
On the road again..... We rijden over een bijna lege weg verder naar het Addo Elephant NP en komen daar tegen 17.00 uur aan. Blij dat we niet zijn gaan wandelen. e.d. Want dan was het rijden in het donker geworden.
Bij het inchecken blijken we een Natuurpark belasting van 40 Euro p.p. Te moeten betalen en dat is bij ieder park opnieuw zo. Verassing voor ons, maar sluit aan bij onze overpeinzingen hiervoor. Hiermee kan dit park in stand gehouden worden. Het park is gestart vanuit het beschermen van de nog 45 olifanten die in dit gebied in leven waren, intussen is dit aantal uitgegroeid tot het tienvoudige, nl. 450.
Voor we de cabin gaan opzoeken regelen we eerst een gamedrive (=jeepsafari) en wel morgenochtend om 5. 45 uur. Opnieuw vroeg opstaan, dus onze Forrestcabin opgezocht. Een schattig houten huisje,omgeven door bush en met uitzicht op het park. Het is selfcatering, maar wij gaan heerlijk eten in het restaurant op het terrein,10 minuten lopen. Het smaakt ons heerlijk en we gaan zo lekker vroeg naar bed zodat we morgenochtend fit zijn.

Ingrid

Volgende keer een rode portemonnee nemen? ;-)