In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Gelukkig!

Vandaag zijn we heel druk geweest met gelukkig zijn. Realiserend hoe mooi het is om samen deze reis te maken, en ook samen bezig te zijn aan een levensreis. Stilstaan bij wat achter ons ligt, waar ervaringen liggen die ons gemaakt hebben tot wie we zijn. Misschien is het juist dit waardoor we zo intens kunnen genieten van het hier en nu. We praten veel met elkaar, over onze persoonlijke geschiedenissen. Maar ook over wat we zien, wat we er van vinden en wat het met ons doet. We lachen veel, kijken met verbazing om ons heen en hebben plezier, Heerlijk is dat, en we beseffen dat dit voor ons gelukkig zijn is. Iets waar we allebei enorm naar hebben verlangd.

Eigenlijk zegt dit genoeg, maar toch ook nog wat meer over wat we vandaag hebben meegemaakt.
Vandaag stond een reis van 400 km gepland, van Hermanus naar Oudtshoorn. Maar voor we vertrekken willen we nog even in de douche, maar we vinden net van te voren een brief die onder de deur is doorgeschoven. Het warmwater systeem van het hotel is stuk, door de " power shut down" , van gisterenavond. We hebben bijna iedere dag meegemaakt dat de stroom gedurende 2-3 uur in het hele land wordt uitgezet. Het hele land is dan donker. Gisterenavond zaten we de blog te schrijven in een restaurantje toen de stroom werd uitgezet. Overal hoor je de generatoren aan slaan. In het restaurant was er meteen weer licht en nauwelijks merkbaar dat er een shut down was. Toen we in het stikdonker ( bij halve maan) terug naar het hotel liepen, was het hotel volledig donker. Daar dus geen generator, maar in plaats daarvan kregen we bij binnenkomst een LEDzaklampje ( in de vorm van een gloeilamp) mee. In de kast op de kamer vonden we zelf kaarsen en lucifers.
Deze ochtend bleek dus dat het boilersysteem doorgebrand was door de power shut down en er geen warm water beschikbaar is. Dan maar zo in de kleren en naar het ontbijt. We nemen nog bananen, mandarijnen en appels voor onderweg mee.
We hebben een mooie route uitgestippeld voor vandaag, over verschillende bergpassen. Eerst de benzinetank vol gooien. Dit wil zeggen dat er voor je wordt getankt en ook de voor-en achterruit helemaal schoon gepoetst wordt. Wat een service, uiteraard geven we ook hier fooi. We gaan in Hermanus nog even naar een winkel om water in te slaan, dit is onmisbaar tijdens de reis. Frank kijkt nog even bij de tijdschriften en vindt er een Zuid Afrikaans autotijdschrift dat heet " Wegrij", en een wandeltijdschrift met de titel " De Kuijer", grappig :))
We gaan tegen 9.00 uur op pad en rijden via Stanford naar het noord-oosten over de Akkedisbergpas. Door Rietpoel en via de N2 naar Swellendam. We meenden in Swellendam te gaan lunchen, maar de plaats vonden we niet zo veel bieden en honger hebben we ook nog niet echt. Dus rijden we door via de N2 naar de R324 richting noorden. Dan linksaf de Tradouwpas op, een diepe kloof die veel indruk op ons maakt. We stoppen regelmatig om foto's te maken, Frank klimt zelf onder een waterval door. We hebben plezier om de leuke naambordjes b.v. " weltevree", "welverdient", namen voor landgoederen. We passeren het plaatsje Barrydale, en gaan lunchen " in de rode kombuis". Bijna niet te vinden ( nergens aangegeven), maar op gevoel gevonden. En een super plek, een prachtige frontporche waar we in zachte fauteuils in de zon heerlijke spinazie-quiche eten. We kunnen daarmee onze reis vervolgen en rijden via Route 62, vergelijkbaar aan de Amerikaanse Route 66, naar Oudtshoorn. Deze route gaat tussen hoge bergen door via een lange kaarsrechte weg, met " suikerbossies". Er rijden amper auto's, we hebben dus de weg voor ons zelf. We hebben hebben onderweg wijngaarden gezien, vervolgens fruitboomgaarden, vervolgens weide gronden voor schapen en runderen en tot slot " Ostrich", dit zijn struisvogels. In Oudtshoorn zijn er grote struisvogelfarms, al van eind 1800. We zien deze vogels ook in het wild langs de weg lopen.
Tegen 17.00 uur komen we aan bij " De Zeekoe, guestfarm, hier blijven we 2 nachten. Deze boerderij heeft enorm geïnvesteerd in guesthouses en dat hebben ze mooi gedaan.
Onze namen staan op een welkomsbord bij de ingang, en we worden hartelijk ontvangen. Onze kamer lijkt wel een bruidssuite, zo mooi. Er is een prachtig uitzicht op de bergen. We bespreken een Meerkat excursie voor morgenochtend 7.15 uur en bespreken ons diner. Voor het eten rijden we nog even naar Oudtshoorn om te tanken en te pinnen. Daarna eindelijk onder de regendouche en lekker opgefrist gaan we Bobotie eten. Frank met struisvogel en ik vegetarisch, Boboti is een Zuid Afrikaans gerecht, een omelet gevuld met vlees. Erg lekker.
Nu nog de blog schrijven en vroeg slapen, morgen om 6.00 uur op.
We kruipen in bed en komen tot de geweldige ontdekking dat de elektrische deken is aangezet voor ons en het bed is dus heerlijk warm! Wij vinden het wel meevallen met de wintertemperatuur, maar de Afrikanen vinden het heel erg koud nu! Tot morgen!

Ingrid

Wat heb je dat weer heerlijk verteld! Het geluk spat eraf! Geniet ervan!

Jac en Toos

Heerlijk om te lezen en jullie zo gelukkig te zien.We zijn elke dag benieuwd naar jullie verhalen en foto's.

José en Frans

Wat fantastische verhalen!Het lijkt af en toe of wij er bij zijn! Groetjes.