In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Hermanus

Heerlijk geslapen in een bed waarin reuzen passen, 2,5x2,5 meter. Zelfs voor Frank een roHeerlijk geslapen in een bed waarin reuzen passen, 2,5x2,5 meter. Zelfs voor Frank een royaal bed. De lucht is stralend blauw en de zon schijnt volop!

Na ons heerlijk ontbijt laten we de auto voorrijden, en onze bagage in de auto leggen. Uiteraard krijgen de hotel medewerkers fooi.
We hebben gisterenavond al de route uitgestippeld, dus kunnen we meteen op weg. De route gaat eerst door Stellenbosch, langs de Universiteitsgebouwen. Vervolgens komen we langs de hoërschool, of te wel de Hogeschool. We hebben even naar de vertaling gezocht;)
We komen ook langs een spar winkel en slaan wat water en pure chocolade en koeken in.
Onze auto leek op de plaatjes een hele sjieke bolide, maar helaas niets is minder waar. Er zit niks maar dan ook helemaal niks meer op dan absoluut noodzakelijk is, b.v. Is de snelheid van de ruitenwisser niet in te stellen, aan of uit dus. Gelukkig hebben we deze niet veel nodig. Bergen rijden is meteen terug schakelen en dan worden er toeren gemaakt. Gelukkig komen we nog steeds boven, het wordt afwachten hoe het vandaag zal gaan. We gaan nl. over de Franschhoekpas, die tussen Stellenbosch en Hermanus in ligt. We stoppen onderweg regelmatig om de prachtige kleuren, bergen, wolken en vergezichten beter te bekijken en om foto's te maken. De weg is bijna leeg, zo af en toe passeert er een auto, we rijden op het gemak. We zien veel grote wijnestates. Ook zien we veel hoogstamfruitbomen. Naarmate we hoger klimmen is er minder landbouw zichtbaar, de natuur maakt hier de dienst uit. Vooral veel Suikerbossie en watervallen, erg mooi. Na het hoogste punt, goddank heeft de auto het gehaald, komen we in teletubbie land. Glooiende weidevelden, met veel mosterdzaad, gras en schapen. Hier en daar een dorpje.
De asfaltweg is prima, maar zodra je hier van af gaat is het alleen nog maar rode zandweg. Wij blijven met de huurauto maar op het asfalt.
Hoera we zien de zee weer, een stuk kunnen we langs de kust rijden. Zoals verwacht is het hier drukker en tegen 12.00 uur zijn we in Hermanus en zien we ons hotel voor de komende 2 nachten, " Hotel Windsor".
Onze kamer is nog niet klaar, inchecken kan vanaf 14.00 uur. Geen punt, we geven onze bagage in bewaring en regelen een walvisvaart. Helaas niet voor vandaag omdat alles al vol zat, maar morgenochtend om 9.00 uur gaan we de zee op, walvis spotten.
Voor de kust van Hermanus komen grote groepen "Southern right wales" voor. Ze gebruiken deze baaien om hun kalveren groot te brengen, ieder jaar tussen juni en december komen ze hier voor. Hermanus staat bij het WNF bekend als een van de twaalf beste plekken van de wereld om walvissen te spotten. Hermanus heeft zelfs een man die de hele dag langs de kust loopt en de zee in de gaten houdt, wanneer hij een walvis ziet, blaast hij op zijn kelpenhoorn om iedereen te waarschuwen. Ze komen van Antartica en zwemmen in 8 weken 3000km naar de zuidkust van Zuid Afrika. Een volwassen walvis kan 16 meter lang zijn en 60 tot 80 ton wegen. Ze worden 90 tot 100 jaar oud, als ze niet gevangen worden. Helaas is dat heel veel gebeurd, er waren er in 1785 70- tot 80 duizend, in 1935 nog maar een paar honderd. Toen zijn ze beschermd geworden en nu zijn er weer rond de 5000. Een kalf groeit 2,8cm per dag en drinkt 600 liter melk per, gedurende 6 tot 8 maanden. We zijn benieuwd morgen!!
We gaan een stuk langs het kustpad lopen richting Hermanus, en vinden al snel een gezellig terras in de zon met uitzicht op een prachtige baai. De hamburgers ( ja alweer, maar zo lekker;)) smaken ons goed. Een stevig maal zodat we een lange wandeling over het kustpad kunnen maken.
We lopen nog even door Hermanus en komen langs enkele leuke winkeltjes en kraampjes. De pet die Frank zocht wordt gevonden, stoer!! Ook enkele souvenirs worden gekocht.
Terug naar het hotel en we kunnen nu wel onze kamer op. Wat zal ik daar nu over zeggen?? We zijn in de jaren 70 beland, met granol plafond, gele muren, een "piep" klein bed en badkamer. Alles is scheef en de elektrische installatie levert Frank kippenvel op ( zie foto). Misschien zijn we gisteren erg verwend? Onze conclusie is dat we de komende 2 nachten in een museum slapen.
We frissen ons op en doen warme kleren aan, ondanks de zon is het fris. Er is over de kliffen langs de zee een wandelpad aangelegd, wat we volgen. Nou ja volgen, al gauw klauteren we over rotsen, tussen de golven naar de zee. Het is zo mooi!! We lopen afwisselend over het pad en de rotsen. Maken foto's, verzamelen schelpen. En verbazen ons over de kleuren en vormen. Net als over de enorme bossen Kelp die op de rotsen liggen. We onderzoeken de Kelp, het is een hele lange holle stengel die heel stevig is, met een grote hoeveelheid kleine wortels hecht het zich vast aan de rotsen, aan het andere einde zitten de " bladeren". Kelp is een alg en is een bron van voedsel voor zeedieren en vogels.
We lopen door tot we in het volgende dorp de haven bereiken en daar de boten voor onze walvistocht zien liggen. Dat wordt leuk! Op een rots voor ons zit een grote groep aalscholvers te drogen. Als zij te lang in het water blijven, zinken ze, dus op tijd opdrogen is van levensbelang.
We gaan aan de terugtocht beginnen omdat het over 45 minuten donker is. Iedere avond is het om 18.00 in 5 minuten donker en we willen dan terug zijn in het hotel. Het wandelen gaat nu in een hoog tempo, lekker doorstappen. Maar ondertussen zien we de zon onder gaan en hele mooie avondluchten.
Voor het hotel hebben we de laatste minuten van de zonsondergang gevolgd, de lucht kleurt van blauw, naar rood, oranje, roze, geel.....nacht.
Nu zitten we te schrijven aan de blog en we gaan zo nog lekker eten. Vroeg naar bed zodat we morgenochtend om 8.30 uur klaar staan in de haven.

Marieke

Veel plezier op de walvisvaart! Ben heel erg benieuwd! En ach die bedden daar; ook weer een contrast dus....je hebt je iig eens heerlijk uit kunnen strekken frank! Al was het dan maar voor 1 nachtje! Enjoy!