In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Dag van de contrasten en wijn

Ik zit op de hotelkamer deze blog te schrijven met een enorm hikkende Frank naast mij. We hebben er enorm veel lol om. Misschien waren de 2 glaasjes wijn er net iets te veel aan. Het maakt ieder geval erg veel lawaai;)).

We zijn net terug van een heerlijk diner op een terrasje in Stellenbosch. Een stadje, dat dorps aan doet, maar wel een studentenstad is. Overal staan universiteitsgebouwen en zien we studenten. Deze studenten zijn overwegend blank. Alle mensen die werken zijn kleurlingen. Dit is groot contrast.
De sfeer is in Stellenbosch by night, is zeer ontspannen, vrolijk en uitgelaten. Alle restaurantjes zitten overvol. Dit is heel anders dan Kaapstad, waar we telkens voor het donker weer in het hotel waren,omdat het dan gevaarlijk werd. De stad liep leeg en alleen daklozen en zwervers zoeken hun slaapplekken op. Weer een contrast.
Vanmorgen om 10.00 uur stipt is de huurauto afgeleverd bij het hotel. We vertrekken vrijwel direct en in het centrum van Kaapstad begint de snelcursus links rijden met een auto waar het stuur rechts zit. Frank is hiervoor met glans geslaagd, wat een top chauffeur, gewoon meteen met het verkeer mee de snelweg op richting Stellenbosch. We rijden Kaapstad uit en zien het komende uur bijna niets andere dan krottenwijken. Zoveel, golfplaten of houten hutjes, soms voorzien van elektriciteit. We hebben eerder krottenwijken gezien tijdens onze reizen naar Uganda, Peru, Nepal. Meestal kan iemand een krotje bouwen, en later legt de gemeente stroom en waterleiding en riolering aan. De laatste fase is dat de krotten vervangen worden door nieuwe stenen huizen. Deze verschillende fasen van het ontwikkelen van woonwijken was goed zichtbaar.
Voor ons is Zuid Afrika het land van de contrasten, op de snelweg zien we veel " dikke" auto's, mercedes, BMW, Audi e.d.
We rijden steeds verder van Kaapstad, in totaal zo' n 50 km, maar het landschap is aan het veranderen. We rijden een Frans landschap binnen, overal wijngaarden, druivenstokken, en hele grote wijnboerderijen. In 1652 is Jan van Riebeeck in Zuid Afrika aangekomen en sticht Kaapstad. Later is Stellenbosch ontstaan en de streek hier rondom is door Nederlanders ingenomen om wijn te produceren, zodat de VOC vloot bevoorraad kon worden. Veel wijnboerderijen hebben nog Nederlandse namen, zoals Hazendaal, Stellenrust, De Morgenzon, Overgaauw, Boschkloof, Jacobsdal, Kraaifontijn. Er zijn er nog veel meer, en al deze wijnboerderijen zijn te bezoeken, kan je wijn proeven, logeren enz.
Ook Stellenbosch heeft Nederlands ogende gebouwen met namen zoals " de oude werf" uit 1803, waar wij nu ons verblijf hebben. Ook de Moederkerk, VOC Kruithuis, Oom Samie z'n Winkel.
Helaas waren de Nederlanders geen wijnbouwers, dus kwamen er Franse wijnboeren de wijn produceren, nu nog is wijn een belangrijk exportproduct voor Zuid Afrika. En wij hebben al verschillende heerlijke wijnen geproefd.
Nadat we in ons hotel " de oude Werf" hebben ingecheckt, gaan we eerst Stellenbosch verkennen. Veel witte huizen, historische panden, Nederlandse gevels en namen. Opvallend is de Universiteit Campus, erg mooie historische gebouwen. We zien ook de universiteit van de Opvoedkunde, hier heeft Hogeschool Pedagogiek een samenwerking mee. Erg leuk om deze campus te zien.
Tegen 13.30 uur besluiten we de botanische tuin in te lopen ( hoort bij de Universiteit) en zien een diversiteit aan planten ( bomen, varens, bromelia's, vetplanten e.d.), erg mooi aangelegd en onderhouden. We gaan in het restaurantje iets eten.
Terug in het hotel frissen we ons op en gaan we een rondrit met de auto maken. We hadden gedacht te kunnen fietsen, maar zowel de VVV als de medewerkster van het hotel raadden ons dit af. Je moet dan al een flinke conditie en een goed MTB hebben. We gaan dus met de auto en dat is achteraf een goed besluit. De afstanden zijn behoorlijk, het is heuvelig en enorm druk met verkeer. Het eerste stuk is erg mooi, hoge bergen, mooie wijnboerderijen en wingerds. Ook hier is het contrast groot, de rijke ( blanke) wijnboeren en de arme ( zwarte) werknemers die in stalen/stenen huisjes wonen. We vervolgen onze route, maar komen in het verkeer vast te zitten en rijden vervolgens een uur lang in en file, overal verkeer, verkeerslichten e.d. Frank blijft heel rustig en ik weet goed te navigeren, goed team.
We komen na een uur moe terug bij het hotel. Ik ga binnen vragen of de poort van de parkeergarage open kan, intussen heeft Frank een bedelaar aan de auto staan. Ook dit is weer een contrast.
We nemen even tijd om op adem te komen en gaan dan Stellenbosch in om te gaan eten.

Jac en Toos

Ook vandaag ( gisteren ) weer een spannend verhaal. Gelukkig gaat het links rijden goed. De wijnboerderijen dat spreekt mij (Toos) wel aan geniet ook vandaag weer samen.Hebben jullie de wind hier naar toe gestuurd?Zomerstorm zegt de weerman,gepaard met flinke buien.XXX