In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Tafelberg

Vandaag windstil en zonnig weer, onze kans om naar Robbeneiland en de Tafelberg te gaan. Mogelijk ook nog de Free Walk naar Bo-Kaap.

We gaan uitgerust en na een lekker ontbijt rond 9.00 uur op pad. Nou ja...... we willen naar Robbeneiland en gaan de tickets bij de hotelbalie reserveren. Wat blijkt alle overtochten zitten vol en we hadden een dag van tevoren moeten reserveren. Dit hebben we niet gedaan omdat het weer zeer onstuimig was en onduidelijk of het beter zou worden. Maar dit is een tegenvaller, zeker omdat we perse naar Robbeneiland willen gaan. We bekijken alle alternatieven, o.a.Morgenochtendom 9.00 uur gaan, de aflevering van de huurauto verzetten ( zou 11.00 uur zijn) en al uitchecken voor vertrek. We praten hier even over en beseffen dan dat we morgen naar Stellenbos gaan rijden en daar de tuinenroute gaan bekijken. In combinatie met Robbeneiland is dit gewoon te veel. We maken de keuze om Robbeneiland te laten voor wat het is en vandaag de tafelberg en naar Bo-Kaap te gaan. Morgen rustig uit checken en het links rijden onder de knie krijgen, geen stress dus. Het is tenslotte ook vakantie.
Vandaag dus change of plans, maar we zijn hier beiden heel tevreden over. We moeten nu nog op zoek gaan naar vervoer van het stadcentrum naar de liften van de tafelberg, die zo'n 15 km buiten stad ligt. Eureka!!! Hulde aan de toeristenbus, voor weinig geld de hele dag de hele stad en omgeving rondgereden worden. Je kunt overal op of afstappen. We gaan op zoek naar een opstapplaats en deze is snel gevonden. Maar eerst lopen we de Good Food Store binnen en kopen flesjes water en heerlijke gingerbiscuits en chocoladechips ( zo ongelooflijk vies ;))We merken dat we stad al goed kennen. "He Sweethaert, you want a ticket? Come inside, the princess overthere will help you out" De Afrikaanse dame van het ticketbureau is zo leuk, geweldig toch als je zo begroet wordt,we lachen van oor tot oor. Kopen een dagticket en koffie voor onderweg. We Krijgen "oortjes" voor de audiotour onderweg. Na even wachten komt een rode dubbeldekkerbus voorrijden en we klimmen over de smalle trap naar boven. Gaan heerlijk in de open lucht zitten, optimistisch bij 17 graden. Frank heeft in een mum van tijd de " oortjes " werkend en ook nog in het Nederlands de commentaarstem.Onder het rijden hebben we " oortjes" in en kunnen zo veel informatie over wat er links en rechts te zien is volgen. De bus draait handig de weg omhoog op, slingerend naar boven tot aan de lift van de Tafelberg, we zien Kaapstad steeds kleiner worden, zo hoog zijn we al. We stappen niet uit..... De tafel berg heeft z'n " tablecloth", een dicht wolkendek over te bovenkant liggen. Je kunt dan niets zien.
Dus rijden we gewoon lekker verder over de Victoria Road langs camps Bay, Clifton, Sea Point, City Bowl ( nieuw WKstadion dat nu ongebruikt in de zon te blinken staat). Langs de kust zien we dure villa's, penthouses met zwembaden. Er zijn 4 stranden, die ieder een eigen doelgroep heeft; beach 1 de jeugd, beach 2 de celebs, beach 3: de bodybuilders en andere bruine lijven, beach 4 voor de ouderen. Onderweg stappen een 4 -tal Spaans sprekende dames in, en die maken me toch een lawaai! We gaan achteraan zitten, voor meer rust. Onderweg kopen zij bij een straathandelaar nog een kunstwerk.
Via V.A. waterfront komen we weer terug in het stadscentrum, waar we blijven zitten voor nog een rondje. Het is nl. opgeklaard en de Tafelberg ligt te stralen in de zon. Nu zien dat we snel naar boven kunnen met de liften. Het duurt nog een 20 minuten voor we er zijn, maar ook van dit stukje van de rit genieten we.
Eenmaal bij de Tafelberg kopen we een ticket zodat we met de gondellift 1085 meter omhoog kunnen. Het zelf naar boven klimmen hebben we wel overwogen, maar zagen dit niet echt zitten. Er zijn nl. risico's aan omdat het weer zo kan omslaan, ook mag je niet alleen lopen en dien je onder leiding van een gids te klimmen.
De gondellift is een prima alternatief, alles is goed georganiseerd, de 65 mensen kunnen in een keer mee naar boven. We stijgen enorm snel en tijdens het stijgen draait de vloer rond, zodat je een 360 graden uitzicht hebt gehad tegen de tijd dat je boven bent. Als we uitstappen voelen we meer wind en koelte. Gelukkig hebben we vele lagen aan o.a. Softshell en regenjas. Dit geeft enige bescherming. We lopen naar de verschillende uitzichtspunten en zijn onder de indruk. Kaapstad, de Leeuwenkop, Devils Peak, de hele St. Helena Baai, De 12 Apostelen en een stuk van de Peninsula kunnen we zien. Wat een pracht!! We nemen de tijd om een flink stuk over de Tafelberg te wandelen. Ieder moment dat we ons verbazen over het uitzicht, de rostformaties, de plantengroei of Dassies ( Afrikaanse Rotsrat) staan we stil, delen deze momenten en leggen het vast op foto's. Ondanks het wandelen beginnen we het erg koud te krijgen, de vingers zijn al wit aan het worden, tijd dus om even iets warms te drinken. Er is uiteraard een horeca gelegenheid op de top, maar zo druk dat we het maar even laten. We gaan met de lift terug naar beneden, opnieuw genieten:))
Om warm te worden gaan we te voet de afdaling vanaf de lift naar het stadscentrum afleggen. We lopen over zandpaden, langs Suikerbossie ( de Nationale bloem van Zuid Afrika). We zien hele mooie vogeltjes, die met hun lange kromme snaveltje nektar uit de bloemen halen. Het lijken colibri's, maar blijken "Sunbirds" te zijn. Het mannetje heeft een hele lange startveer, erg mooi.
De afdaling verloopt voorspoedig, we worden opnieuw geconfronteerd met de verschillen tussen rijk en arm. We worden aangesproken door een zwerver die om wat geld of eten bedelt. Zwervers zie je veel in de straten van het stadscentrum, ze worden door Tourist Gardes uit de buurt van de toeristen gehouden. We hebben het er over hoe hiermee om te gaan, en merken dat we dit moeilijk vinden. Geef je nl. Een iemand iets, dan zijn er direct velen die ook komen vragen. Wat geef je dan en lost dit iets op? We hebben het idee veel beter te doen aan het kopen/eten bij locale bedrijfjes.
Even later lopen we door een villa wijk, die de terreinen met prikkeldraad, stroomdraad of scherpe stekels en camerabewaking beveiligd hebben.
Uiteindelijk lopen we langs de Company Garden. Het is intussen 14.30 uur en we hebben honger. We missen vers fruit, dus kopen bij de Fresh Food Company wat fruit voor morgen. Ook eten we een pizzapunt, want we hebben nog niets gegeten, honger dus.
Nog even naar het hotel om de tas met fruit weg te brengen en meteen weer op pad om naar Bo -Kaap te lopen. Dit is een wijk waar veel fel gekleurde huizen staan. De reden dat deze wijk zo kleurrijk is is dat hier in 18 e eeuw de vrijgelaten slaven ( na 10 jaar slavernij) hun eigen woning bouwden. Tijdens de slavernij mochten slaven alleen zwarte of witte kleding dragen, zodat zij herkenbaar waren. Nu ze vrijheid hadden was door kleur zichtbaar dat zij vrij waren. We lopen door LongMarket Street naar Bo-Kaap en zien al snel de kleurige huisjes. We lopen de wijk in, die maar uit enkel straten bestaat. Bij het binnengaan van de wijk voelen we ons ineens niet zo veilig meer en komen we een man tegen die " watch out" zegt. We worden erg nagekeken door mensen met capuchons over het hoofd en bij een zijstraat zien we ook een krottenwijk. Deze wijken heeft Kaapstad meerdere, maar nu we op20 meter afstand staan komt het erg dichtbij. We verbazen ons zelf dat we ons zo snel onveilig voelen. We maken nog enkele foto's en laten Bo-Kaap voor wat het is. Intussen is het flink gaan regenen, maar met een goede capuchon is dat niet erg. We lopen kris kras door stad en nemen de sfeer verder in ons op. Straathandelaren zijn hun waren aan het inpakken en winkels gaan sluiten. We zijn na een uurtje toch behoorlijk nat geworden en gaan terug naar het hotel. In de lounge nemen we een heerlijke zuid Afrikaanse witte wijn en gaan aan de blog schrijven. We eten een heerlijke struisvogel hamburger ( Frank) en maken de blog verder af. Onze ogen vallen langzaam dicht, tijd om te gaan slapen. We hebben weer een heerlijke dag gehad, met veel verschillen in weer zon/regen, hoogte, arm/rijk. En het belangrijkste is dat we zo veel van elkaar houden,we genieten intens van elkaar en voelen ons ontspannen en gelukkig.

Jac en Toos

Heerlijk om zo een beetje met jullie mee te reizen.Zo beeldend verteld, we zien het bij wijze van spreken zo voor ons.Reis lekker verder, morgen met de auto en laat ons meegenieten! Goede reis ! XXX

Olga

En welk strand was geschikt voor julle? Zo te horen was het geen echt strandweer...

Eddy

Super leuk om te lezen!!

Aldje Mennen

Jeetje, zoveel indrukken op een dag. Heerlijk dat jullie er samen zo van genieten. Een reis waar jullie nog heel vaak aan terug zullen denken. Veel plezier de komende tijd.