In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Dag 3 Kaap de Goede Hoop

Om 7. 00 uur opgestaan en ontbeten met havermout en vers fruit, heerlijk. Nog wat scrambled eggs met brood zodat we er goed tegen kunnen vandaag. We staan om 8.00 uur klaar om een dagsafari naar Cape Peninsula,of te wel Kaap de Goede Hoop, te maken. Dit is het meest zuidelijke landpuntje van het Afrikaans continent. Daar willen we samen naar toe om te zien hoe de Indische en Atlantische oceaan zich mengen.

De minibus is er stipt om 8.00 uur en we rijden dwars door Kaapstad naar 2 andere hotels om meerdere passagiers op te halen. Twee Duitse meisjes van een jaar of 20 en twee Canadese vrouwen ( een jaar of 40) die al in Botswana en Madagaskar waren geweest. Erg leuk om andere mensen te ontmoetten en met elkaar over reizen, Zuid Afrika en onze landen te praten. We wisselen ervaringen uit in het Engels, en merken dat we beiden vloeiend Engels spreken. Onze gids " Iggy" is een surfer van een jaar of 30 en opnieuw een enthousiaste en trotste inwoner van Kaapstad. Met dit gezelschap gaan we de hele dag op stap.
Omdat gisteren een rotsblok op de Chapman's Peak Drive is gevallen, rijden we een andere weg. Wel jammer omdat deze weg in de reisgidsen aangegeven wordt met de mooiste 9 km van Zuid Afrika. Gelukkig weet onze gids alternatieven waardoor we toch een hele mooie route rijden.
We zien hoge bergen, met mistige wolken, links en rechts van ons de zeeën,
We rijden via de " ou Kaapse weg ", aangelegd in 1970 op de plek waar een wagenspoor over de bergtop liep. Deze weg werd gebruikt om de marinebasis van goederen te voorzien.
We rijden naar Kirstenbosch National Botanica, Garden. Een van de beste en meest mooie botanische tuin van de wereld, heeft duizenden planten die alleen hier voorkomen. We zien er een eeuwen oude boom met vele zijtakken. Deze boom is in 1663 door de Nederlanders gepland. We lopen er een dik uur doorheen en genieten van de vele bloemen, vaak geurend, zien enkele Colordbirds in paars,groene kleuren die nectar uit bloemen zuigen. Er is een boombrug aangelegd, en als we daarover lopen kijken we op de boomtoppen neer, met in de verte Kaapstad. Erg mooi. Het is goed dat we een t-shirt, trui, fleece en softshell jas aan hebben. Het weer is nl. Erg veranderlijk, 4 seizoenen in een dag. Dus veel wind, beetje regen, maar ook veel zon bij 17 graden. Prima dus om rond gereden te worden. Maar het is regelmatig jassen en truien aan en uit doen.
Ze rijden hier links, om dat onder de knie te krijgen, zal vrijdag onze uitdaging worden. Dan krijgen we nl. De huurauto. We zijn wel gewend om links te rijden in Engeland maar dat is met de eigen auto ( stuur links), nu krijgen we een auto met het stuur rechts en schakelen links.
Onze tocht gaat verder naar Simonstown, een kleine vissershaven, met opnieuw vele straatkraampjes met toeristische clutter, die blijkbaar niet eens in Afrika gemaakt worden. Deze kraampjes zie je overal, maar daarin onderscheidt Afrika zich niet van Peru of Nepal. Ook is er een man bezig met het voeren van een zeeleeuw, die blijkbaar vaak en veel gevoerd is, het beest is enorm vet en kent alle kunstjes. Uiteraard geven wij de man enkele Rand ( = Z-Afrikaanse munteenheid, 100 Rd = 7,5 euro).
We drinken in een eethuisje wat koffie en thee en rijden dan door naar Boulders Beach. Hier zit een pinguïn kolonie en dat is uiteraard een reden om ook hier een toeristische attractie van te maken. Wij prijzen ons gelukkig dat we hier een stukje van meekrijgen, nl. De pinguïns in hun eigen habitat zien, terwijl we de wind en regen het hoofd bieden. De pinguïns zitten tegen elkaar aan, de jongen tegen de ouders, en er zijn overal nesten. Het leuke is te zien hoe behendig ze in en uit de zee gaan, en dat met enorme golven. Het lijkt een attractiepark voor hen te zijn.
Overigens is in het informatiecentrum een onvoorstelbare hoeveelheid spullen in de vorm van een pinguïn zoals, pluche beesten, sleutelhangers, onderzetters, placemats, sokken, keukenschorten enz. Enz.......
We warmen ons op in een restaurantje waar een hele grote open haard brandt, en waar we een stoofpotje van springbok eten. Heeft wat weg van stoofvlees, erg lekker. Weer warm gaan we verder naar een verassing??
We komen aan bij Cape Point Ostrich Farm, een struisvogel boerderij. Ook hier is weer een winkel, met tassen, schoenen e.d. Van struisvogelvel. De gids koopt enkele zakjes voer en we kunnen twee struisvogels in de wei naast de winkel voeren. Hand strekken en pikken maar. Hardhandig gaat dit wel, en ook knoeien lukt goed. Iedereen met de struisvogels op de foto en dan verder naar Kaap de goede Hoop, een mooie route met bergen, rotsen, een zee met surfgolven.
Onderweg zien we Elanden ( een soort hert, niet die wij kennen van Canada) enkele Ibissen en Baboons ( bavianen). De bavianen, vaak met de jongen op de buik, stelen hardhandig eten van mensen. Een jongen die eten in de hand heeft wordt belaagd door een baviaan, en hij laat uiteraard het eten los. De baviaan heeft weer gewonnen!
We klimmen een half uur naar Cape Point, tussen allerlei sportmannetjes, die blijkbaar ook vandaag hun uitstapje hebben. Op Cape Point staat de vuurtoren en je kijkt uit op Kaap de Goede Hoop. De wind heeft hier orkaankracht, waardoor als je met je gezicht in de wind je mond open doet, je het gevoel krijgt een ballon te zijn met flapperende wangen. Deze wind is in deze regio normaal en wordt veroorzaakt door de zeetemperatuur.
We gaan ook nog naar Kaap de Goede Hoop, dat een eindje verderop ligt, en maken hier enkele foto's. Hier zijn is voor ons speciaal, met z'n tweeen aan het eind van Afrika. We schrijven een nieuw stukje gezamenlijke geschiedenis, en dat betekent veel voor ons.
We raken allen verkleumd en vermoeid dus gaan we aan de terugreis beginnen, het wordt steeds stiller in de bus.
In de hoop dat de Chapman's Peak Drive weer geopend is rijden we terug naar Kaapstad, maar we moeten helaas afdraaien en nemen weer de " Ou Kaapse Weg". Tegen 18.00 uur zijn we terug in Kaapstad en we besluiten, na afscheid te hebben genomen, om maar meteen naar de Eastern Food Bazar te gaan en lekker te gaan eten. Dit was gisteren een tip van onze gids.
Deze bazaar blijkt een straat onder een gebouw te zijn, met daarin een aaneengesloten rij van Aziatische/Arabische eetkramen. Omdat we niet goed weten hoe t werkt, vragen we raad aan een local. We kunnen eerst kiezen, dan betalen en vervolgens naar de juiste eetkraam om te bestellen. Gelukkig is al het eten op foto's te zien, en we kiezen voor India's eten in de vorm van Naanbrood gevuld met kaas en een salade. Omdat 't gerecht klein leek, besloten we er maar 5 van te bestellen, we hadden berehonger. Vervolgens zien we tot onze ontzetting dat er 5 giga borden gevuld worden met salades en Naanbrood zo groot als een pannenkoek. Behalve dat dit erg veel is, voelen we ons ook wel gegeneerd.
We zoeken een plekje waar we toch alle 5 de broden naar binnen proppen, we hebben blijkbaar erge honger. Tijdens het eten valt ineens alle stroom uit, en zitten we in het stik donker met onze berg eten, komt dat effe goed uit!!
Daarna rollen we terug naar het hotel, waar blijkt dat de hele stad in het donker zit. Hier wordt gewoon 2,5 uur de stroom uitgezet omdat er te weinig stroom geproduceerd kan worden. Het schrijven van deze blog doen we dan ook op de hotelkamer in het donker, gelukkig met een volle accu van de Ipad. Voor het posten moeten we even wachten tot er weer Wifi is. Wel bizar om te zien vanuit het raam van onze hotelkamer, dat een miljoenenstad gewoon donker is. Aangezien er geen licht is maar wel wijn, gaan wij een gezellige avond tegemoet.

Frans en Sophie

Wat een prachtig verhaal!
Jullie hebben een druk programma; de dag is bijna te kort..
Jullie Indiase diner heeft zich gelukkig in het donker afgespeeld; hoezo honger?????????

Marjolijn en Frank

Ja inderdaad volle dagen, we genieten volop!!
Het eten kostte per bord 20Rand = 1,60euro , omdat we dit zo weinig vonden dachten we dat het een klein hapje zou zijn! Niet dus! :-)

marieke

Geweldig wat n avontuur!! Mooi verwoord erg interessant om te lezen! Enjoy en we horen wel weer!! Dat links rijden komt wel goed...schakelen ff wennen maar komt goed. Als je strax in NL bent ga je waarschijnlijk aan de verkeerde kant instappen :) ;)! Xxx!