In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Zwart-Wit

Even terug naar gisteren, we hebben nl. Ook nog live muziek gezien en gehoord. Een mannenkoor die Afrikaanse muziek maakten, heerlijk om naar te luisteren. Uiteraard meteen een Cd-tje gekocht om thuis terug te keren naar Kaapstad.

De tafelberg en Robbeneiland staan hoog op ons wensenlijstje, toch stellen we bezoeken hieraan uit. Het weer speelt ons parten, erg veel en harde wind en dat met een strak blauwe lucht en 18 graden. De kabelbaan en de boot nu gebruiken zou gevaarlijk zijn, alles ligt dan ook stil.
Maar voor ons is het geen punt om verlangens even uit te stellen want er is zoveel meer moois te beleven in Kaapstad.
Na een heerlijk ontbijt, jawel.... Met havermout, gaan we op pad naar Green Market Place om daar te zoeken naar een gele paraplu. We gaan een Free Walking Tour maken door het historisch centrum van Kaapstad. Deze organisatie is wereldwijd en erg interessant omdat zij 365 dagen per jaar weer of geen weer gratis stadrondleidingen verzorgen door mensen die in de stad zijn opgegroeid. Je bepaalt zelf hoeveel dit je waard is.
Al snel zijn we met 7 mensen die met de tour mee gaan lopen, Amerikanen, Canadezen en Spanjaarden. Iedereen stelt zich kort voor en de gids gaat met ons op pad.
The Green Market Place is de enige plek in de stad waar altijd iedereen welkom was in tegenstelling tot de rest van het centrum waar alleen de blanken mochten komen. Kleurlingen konden alleen met speciale pasjes de stad in b.v. Om te werken of een kerkdienst. Op The Green Market Place verkochten boeren hun groenten en fruit. Ook nu nog spreekt met van " die boer" in het Afrikaans. Er zijn in Zuid Afrika maar liefst 11 formele talen, ook een soort Nederlands. Xhosa is ook een taal, die met "klikken van de tong " spreekt. Onze gids is in Kaapstad geboren en getogen, een jaar of 30 van Tjechische vader en Zuid Afrikaanse moeder. Hij sprak vol liefde over " zijn" stad. Op onze vragen kon goede antwoorden geven en wist erg veel te vertellen.
We lopen langs The St. George Church, de kerk van Aartsbisschop Desmond Tutu, iemand die streed tegen de apartheid en kreeg een Nobelprijs voor de vrede. Een uitspraak van Desmond Tutu is :" Beter dan gerechtigheid in de vorm van vergelding, is gerechtigheid die tot verzoening leidt". Met regelmaat leidt Tutu de mis.
We lopen verder met links de parlementsgebouwen die de Britten hebben gebouwd, nodig omdat Zuid Afrika lang in Britse handen is geweest. Voor het gebouw staat een giga beeld van Queen Elizabeth.
Aan de rechterkant zien we Company's Garden, tuinen die de Nederlanders hebben aangelegd om groenten en fruit te produceren voor de VOC. De schepen van de VOC konden foerage innemen en zieken scheepslieden achterlaten. De tuin heeft naast groenten en fruit ook een hele collectie van grote oude bomen uit alle windstreken. De VOCschepen namen nl. Zaden mee op hun vaarroutes, en deze zijn geplant.
We gaan kennis maken met de oudst levende bewoner van Kaapstad. Dit is een Nederlandse Perenboom van 1630. Aan alle kanten ondersteund en met kabels aan elkaar gemaakt. Ieder jaar draagt deze boom nog 6 peren.
De route gaat verder langs de rechtbank, waarvoor 2 houten banken staan. 1 voor Whites Only en 1 voor Non Whites only. De gids vertelde dat de Engelsen kleurkaarten hadden om huidskleur vast te stellen, ook werd de kaak en neus gemeten en was de mate van stroefheid waarmee een potlood door het haar gehaald kon worden bepalend tot welke categorie je behoorde ( zie ook het verhaal van gisteren)
We lopen verder langs de slave lodge, het vroegere woongebouw waar de Nederlanders de slaven die voor hen werken ( vooral de bouw van het kasteel) huisvestten. Na 10 jaar slavernij kregen de slaven hun vrijheid terug en konden of in district Bo-Kaap gaan wonen als je uit Azie afkomstig was, alle anderen konden in district six gaan wonen. De Slave Lodge is nu een slavernij museum. We lopen langs zwarte granieten kubussen met daarop de namen van de vrijgelaten slaven. Aan de namen te zien waarvan de slaven vandaan kwamen b.v. Frans van Senegal.
Het einde van de stadswandeling gaan we naar de Townhall, met daarvoor de parade, een groot plein waar Nelson Mandela na zijn vrijlating zo'n 30.000 mensen heeft toegesproken en daarmee de zuid Afrikanen en de Wereld met elkaar wist te verbinden door de legendarische woorden " mensen die in staat zijn om elkaar te haatten, kunnen ook in staat zijn van elkaar te houden". Dit moment heeft de apartheid in Zuid Afrika gestopt. Ook nu nog is de bevolking bezig in deze nieuwe realiteit het leven op te bouwen.
Vol van alle indrukken en informatie, lichtelijk onderkoelt en flink door elkaar gewaaid, gaan we terug naar ons hotel. Dit ligt midden in het centrum, alles is op loopafstand. We frissen ons op, trekken onze dikke truien met capouchon aan en gaan nu op pad om naar de kerk van Tutu, de Company's Garden en het Zuid Afrikaans Museum beter te gaan bekijken (tijdens de wandeling alleen de buitenkant en snelle indrukken). Maar eerst gaan we eten in The Food Lovers Market. Dit is een grote winkel met alleen maar gezond voedsel, dat ter plekke wordt klaar gemaakt en ook opgegeten kan worden. We nemen ieder een pizzaPunt en water. Kopen ook enkele koeken voor onderweg. Frank kiest een kippenlevertjes pizzapunt tot zijn grote schrik/verassing. Maar hij smaakt goed.
We gaan de kerk van Tutu binnen, en proeven van de sfeer en luisteren naar het stemmen van een enorm orgel. Buiten blaast de wind ons bijna omver, wat een kracht! De Company's Garden is prachtig, erg veel eeuwen oude bomen o.a. Ficus, Ginkgo Biloba en Camelia's. Ook staan er veel Europese Eiken, aangeplant door de Nederlanders in de hoop er wijnvaten van te maken. Helaas werden de eiken door het klimaat in Zuid Afrika lang en dun, waardoor de wijn zo uit het hout sijpelde. Er is ook een groente en kruidentuin aangelegd, wat nu een fractie van de omvang van vroeger had. Wel mooi om te zien en zeker de namen van de groenten.
Het Zuid Afrikaans Museum is een natuur historisch museum, waar de eerste mensen en hun leefwijze is weergegeven o.a. grottekeningen, rieten hutten, kleding, gereedschap, kommen, feestkleding en rituele dansen ( foto's). Er is ook een afdeling met opgezette dieren zoals een giraf, olifanten, apen, cheeta's en vogels. We zien ook verschillende dolfijnen en walvissen en horen het geluid dat zij maken. Tegen 17.00 uur gaan we terug richting hotel, maar lopen nog even door langs het station en het kasteel. Van beiden zijn we niet erg onder de indruk, maar daarentegen wel van de wind. We moeten elkaar echt vasthouden om niet weg te waaien. We zien stoelen en enkele kraampjes de lucht in gaan. Snel terug naar het hotel voor het donker wordt ivm de veiligheid. Een flesje wijn weten we onderweg nog te scoren voor vanavond.
We eten heerlijk in het hotel en hebben het samen over het heden en verleden.
Morgen vroeg op want om 8.15 uur gaan we op naar Kaap de Goede Hoop.