In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Lazy saturday

Om 6.00 uur wakker en na een heerlijke douche en ontbijt, op pad naar Senj. Lopend langs de zee met uitzicht op enkel eilanden in een blauwe zee, genieten we nog van de koelte in de ochtend. In Senj blijkt het markt te zijn, vooral veel groente en tuinplanten. Ook stinkertjes in alle kleuren oranje. We besluiten door te lopen naar het kasteel dat boven Senj ligt. De klim is prima te doen over grindpaden aangelegd met gelden van de EU. Eenmaal boven is het uitzicht over Senj en de kust prachtig. Helaas is het kasteel om 10.00 uur pas open waardoor we weer teruglopen naar de stad en later die dag opnieuw het kasteel zullen bezoeken. We drinken nog een koffie met iets lekkers op een terassje in Senj en gaan op de markt fruit en vleestomaten kopen, maisbrood en kersenkoek bij de bakker en lopen terug naar de camper. Maisbrood met kaas, tomaat en gekookt ei + knakworstjes vormt een heerlijke lunch.

We lopen voor de tweede keer naar Senj, slenteren door de middeleeuwse straatjes en komen op een pleintje waar 4 muzikanten live muziek maken. Spontaan beginnen we samen te dansen tot groot plezier van het publiek. We voelen ons ongelooflijk goed zo samen in Kroatië. En hebben zelf dan ook veel plezier.
De tweede klim naar het kasteel is ondanks de temperatuur van 27 graden goed te doen omdat het erg hard waait en dat geeft verkoeling. Het kasteel is open maar helaas blijkt bij de kassa dat Boris niet wordt toegelaten. Daarop besluiten we het kasteel het kasteel te laten zijn en gezamenlijk weer naar beneden te lopen. We gaan een kijkje in de haven nemen en worden bijna van de pier geblazen. Boris krijgt er een wilde haardos door. We lopen via de oude stad en nemen op een terrasje een biertje. De band is nog altijd aan het spelen.
De rest van de middag nemen we " vrij" en dat geeft tijd om dicht bij emoties van het verleden te komen. We beseffen hoe bijzonder het is wat we voor elkaar voelen, en kunnen elkaar steun geven doordat er ruimte voor het verleden is. De nodige tranen vloeien.
Tegen 19.00 uur gaan we opnieuw op pad om lekker te gaan eten. We gaan op zoek naar Kraotisch eten, maar ontdekken overal dezelfde menu's. Pizza's, pasta's, vis, vlees. De invloed van de Venetianen is nu nog voelbaar. Het wordt een heelijk gerecht met verschillende soorten vlees, een koude witte wijn laat het nog beter smaken. We waren van plan om naar een Beach club te gaan, maar hebben zin om te gaan slapen. Emoties kosten energie.
Zelfs met alle ramen open is het erg warm in de camper, de wind schud de camper heen en weer en de zee beukt op de kust. We zijn benieuwd naar het weer morgen?
We gaan morgen de kustweg verder volgen, Rijeka, Opatija en Volosko bezoeken. We willen dan Kvarner verlaten en naar Istrie gaan.

Jac en Toos

Ik krijg spontaan zin om te koken als ik die heerlijke groentes op de markt zie! Jullie zijn zo actief, goed om af en toe een lazy moment te nemen.Geniet weer verder van het prachtige land en het samen beleven. Dit is een heel bijzonder stukje in jullie relatie! Liefs mam en pap.

Erik

Mooie verhalen/foto's en het lijkt me een prachtig land om ook eens te bezoeken. Lekker genieten verder!

Hanke

Wat een bijzonder en gastvrij land is Kroatië.
Een groot warm hart op de muur voor een erg verliefd stel!
En een parkeerplaats voor Boris, met goed leesbaar bord.
En dan alles wat je daar samen meemaakt. Kroatië weet wat je nodig hebt!!