In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Vir en Nin

Nin

In tegenstelling tot gisteravond, toen het heel benauwd en warm was, is het vandaag zonnig 30 graden met frisse zeewind. Afgelopen nacht hebben we wel last gehad van de warmte en vooral de muggen. Gevolg onrustige nacht.
Vandaag staat een actief dagje gepland, want we gaan op de fiets naar het schiereiland Vir.
Frank heeft de fietsen rijklaar gemaakt en de hondenkar aangekoppeld. De rugzak is gevuld met veel drinken en fruit. We vertrekken met het idee dat het fietsen hier over vlakke wegen á la Holland zou gaan. Niets is minder waar, stijle hellingen en afdalingen ( voor de onervaren fietsen waren deze vooral hoog) met het grote voordeel dat we getrakteerd werden op prachtige vergezichten. Een heel bijzondere en ook wel angstige ervaring werd het fietsen over de verbindingsbrug tussen Nin en Vir. Deze brug heeft een flinke helling waar auto's met hoge snelheid overheen scheuren, zonder daarbij rekening te houden met fietsers. Omdat de helling niet te fietsen is incl. Fietskar zijn we gaan lopen over een heel smal voetpad over deze brug. Balanceren met de wielen van de fietskar over het trottoir en vooral zien niet te vallen vanwege de langsrijdende auto's. Met een zucht van verlichting komen we uiteindelijk in het plaatsje Vir waar we een heerlijk koele cola drinken en genieten van de blauwe zee met de vele eilanden, wat is Kroatië toch mooi. Boris kan even lekker uitrazen door het apporteren van een plastic fles in zee en zo ook weer afkoelen. Hij gaat graag de hondenkar in, ligt er zelfs in te slapen, als wij ons uit de naad fietsen ;)
We besluiten een rondje eiland te doen en komen al snel op een kiezelpad, wat stijl omhoog loopt. Zwaar fietsen is dat, en al lopende bereiken we de top.
We bereiken weer de verharde weg die ons naar een dorpje brengt. We spreken een oudere man aan om de weg te vragen, met onze kaart in de hand. Hij neemt ons mee naar de buurman en deze legt ons in gebrekkig Engels uit hoe we verder moeten rijden. Er volgt een prima weg, op en af, met prachtige vergezichten op de azuurblauwe zee, de vuurtoren en de specifieke begroeiing op dit eiland. We zien ook prachtige rozen in bloei met fel rode en gele kleuren.
We bereiken de noordpunt van het eiland, waar de kust bestaat uit gestold lava en dat is scherp. We nemen even een pauze en gaan dan de terugreis beginnen. Het fietsen met de hondenkar is bergop zo zwaar dat wij samen ( Frank duwt ons extra vooruit, sterke man!!) naar boven fietsen en dan zo hard mogelijk weer naar beneden suizen, heerlijk.
We hebben om 15.00 uur nog niet gegeten en stoppen bij het eerste restaurant dat we tegen komen en waar we 2 pullen bier en 2 hamburgers bestellen. Meteen verlaat de eigenaar het pand en komt zo' n 10 minuten later met tassen vol eten terug. Verser kan het niet. Wij zijn dan ook de enige gasten en verbazen ons erover of dit wel winstgevend kan zijn. Met bier in de benen beginnen we aan de terugtocht naar de enge brug. We zien een bakker en rijden met fiets en al de winkel binnen, kopen pizza, broodjes en kersengebak voor vanavond en morgen. De winkeljuffrouw kijkt vertederend naar Boris en Frank;).
We hebben vandaag geleerd dat we beter met z'n tweetjes naast elkaar op de weg kunnen blijven fietsen want dan maken automobilisten vanzelf plaats en remmen zelfs af. Bij de afdaling van de enge brug loopt Marjolijn haar ketting volledig vast wat een krachtterm ontlokt heeft, deze zullen we hier maar niet herhalen. Maar door de helling van de brug suizen we toch naar beneden en kunnen we het nieuw aangelegde fietspad op.
We hebben het heerlijk gevonden, zo samen fietsen en genieten van deze mooie omgeving. We zijn tegen 16.00 uur weer teug op de camping na zo'n 40 km gefietst te hebben. We nemen de rest van de dag rust.
Na de pizza lopen we naar het dorpje Nin, een van de koningssteden. Dit dorpje heeft een vestingmuur, basiliek, de resten van een Romeinse villa en Romeinse tempel, we kijken onze ogen uit. Bij de kerk horen en zien we door de open ramen en deur van de kerk het kerkkoor zingen. Één non aan haar orgel en6 dames zijn het AveMarie aan het zingen, waarbij regelmatig de hoge C niet gehaald werd en uitschoot tot een hoge andere toon???
Na een lekker ijsje, lopen we terug naar de camper waar we nog even lekker buiten zitten met zicht op alle lampjes in Nin.
Kortom opnieuw een heerlijke dag in Kroatië.

Toos en Jac

Marjolijn wat kun jij beeldend schrijven! We genieten mee van jullie tochten, fijn om jullie zo te kunnen volgen.
Wij wensen jullie nog veel fijne dagen.Liefs

Aldje

Mooi om jullie verhaal te lezen, net of je er zelf bij bent.