In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Op naar de kust!!

Zadar

Gisteren avond zaten wij nog lekker buiten toen Boris plots overeind ging zitten en zeer alert in de richting van het bos keek. Zijn neus bewoog in alle richtingen, net als zijn oren. Ra ra .....wat heeft hij gezien of gehoord? Na het verhaal van de "hippie campingbaas" over zijn hondje dat opgegeten is door wolven, kijken wij wel wat benauwd. Zouden er wolven zijn???
Gelukkig zijn we alle drie, na een goede nacht, opgestaan. Na een heerlijk ontbijt in de ochtendzon en 24 graden gaan we op pad naar Zadar. Tijdens de rit genieten we van het mooie landschap. De bergen ( met besneeuwde toppen) blijven we de hele rit ( 1,5 uur) zien. We maken veel plezier o.a. Door liedjes van de ' Zangeres Zonder Naam ( voormalig dorpsgenote van Frank) te zingen.
Zadar is een historische plaats en ligt aan de kust van Dalmatië, heeft een geschiedenis als grote Romeinse stad in de 1e eeuw BC. Later viel het onder de koningen van Kroatië en Hongarije. Totdat in de 12e eeuw de Venetiaanse machthebbers Zadar innamen en de volgende 200 jaar in hun macht hielden. In 1991 is Zadar drie maanden belegerd door Serviërs. We zien hier in de stad nog de gevolgen van zoals de kogelgaten in verschillende huizen. De oorlog komt zo weer dichtbij ( en dan hebben wij alleen de beelden van de verslaggeving op t.v.)
Bij ons bezoek aan Zadar is de Italiaanse invloed zichtbaar, door de huizen, pleinen en de kerken lijkt het wel Italië. Er zijn veel winkels met merkproducten o.a. Sieraden, kleding, schoenen en gelukkig voor ons bergen met heerlijk ijs. Dit is de enige verkoeling bij temperaturen van 28 graden en het is drukkend warm.
We lunchen op een terras in de schaduw, slenteren door het historische centrum waar een Romeins Forum ligt en meerdere kerken. Ook de oude stadsmuur is nog in takt. We lopen langs de zee en komen zo bij het Sea Organ. Dit is een kunstwerk gemaakt door de locale architect Nikola Basic. Het bestaat uit geperforeerde stenen trappen, die in verbinding met de zee staan. Door de golven wordt er lucht uit pijpen geperst en volgt er een geluid als van een orgel. Kortom een " waterorgel". Jammer dat Boris dit geluid niet kan waarderen.
Iets verder zien we in de bestrating een cirkel van zonnecollectoren, dit is de Sun Salutation, ontworpen door dezelfde kunstenaar als het Sea Organ.
Lopend over de oude stadsmuur gaan we via de stadspoort Nova Vrata naar de haven. Daar liggen vissersschepen vlak naast de vismarkt en naast de luxe zeilschepen en jachten. Hoe groot kan het contrast zijn? De loopbrug naar de andere kant van de stad gaan we een stukje op om zo nog meer van dit alles te genieten.
We lopen weer terug de oude stad in en besluiten verkoeling te zoeken door een ijsje te eten en vervolgens een flink glas bier te drinken op een terrasje, wat recht tegenover een kerkje ligt. Ook Boris loopt te puffen, dus hij krijgt water om te koelen.
Tegen 16.30 uur gaan we op zoek naar een slaapplaats in de plaats Nin.
We hebben een campinkje uitgezocht aan zee waar we een prima plek vinden. Na het eten lopen we nog een flinke wandeling langs de kust en verbazen ons over de snelheid van t stijgende water bij vloed. Wat een kracht is dat. Deze avond heeft de zon de avondlucht prachtig rood gekleurd. We boffen toch maar om hier samen te zijn. Het genieten gaat maar door!!

Marjan

ik zie het voor me, mooie beschrijving!

Hanke

Je bent een goede waarnemer, Marjolijn en kunt het zo opschrijven dat ik het allemaal kan zien. Interessant is de geschiedenis van dit gebied, zoals je beschrijft. Nin is ooit een koningsstad geweest, kun je dat ergens aan herkennen? Ben nu dan benieuwd naar de foto's van Frank van de kust en het bier! Proost op z'n Kroatisch!
Ben nu dan benieuwd naar de foto's van Frank van de kust en het bier!