In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Touren door Slovenie

Touren door Slovenie,

zaterdag 11 augustus
Pulfero-Triglav National Park- Dom Savica

102-403-209, wegnummers die we gereden hebben.

Vroeg uit de veren vandaag, de hele nacht heeft de ventilator gedraaid en voor enige verkoeling gezorgd. We hebben heerlijk geslapen. Op naar het ontbijt, de verwachtingen zijn hoog gespannen voor ons Continental Breakfast.

Wit brood, verpakte zoete koeken, jam en boter, daarmee beginnen we de dag. Frank begint daarmee de dag knorrig, te weinig en eenzijdig eten deze ochtend.

Gelukkig zitten we al snel op de BMW en stuiven we over de brug, linksaf richting Tolmin, Slovenie in. In Tolmin gaan we een zijweg in om naar het Tiglav National Park te rijden, waar we gaan wandelen.
We zien turquoise water onderin een enorm diepe kloof stromen, van de hoogte waar wij staan kunnen we de bodem zelfs zien, zo helder is dit turquoise water. We lopen over een stenen smal pad de kloof in, omdat we vroeg zijn, zijn er ook nog maar weinig andere mensen. We merken dat heel vroeg ergens naar toe gaan tot voordeel heeft dat je vrijwel de eerste bent en daardoor in rust kan kijken.
Verder de kloof in, trappen af, bruggen over. We kijken onze ogen uit, dit is prachtig. Deze Gorge in het Triglav National Park is erg mooi. Verder de kloof in zien we watervallen tussen de stijle wanden van de gorge. We maken veel foto's en doordat de temperatuur nog laag is (25 graden) is het trap op en af lopen prima te doen.
Dit gebied is een kalksteengebied, waar overal witte grote brokken kalksteen liggen, veel beukenbomen, varens, cyclamen, campanula's groeien, het is prachtig.
Helaas is de hele tocht maar enkele kilometers lang en na 2 uur zijn we weer terug bij de BMW, waar we bij vertrek onze motorpakken hebben ingepropt.
We drinken nog een kop koffie met...??(8) voordat we verder rijden, we gaan verder het park in.

We rijden over een bergweg, vol vorstbeschadiging en slingerend omhoog en omlaag. Frank vormt met de BMW een team, die vloeiend de weg volgt. Ik zit gezellig achterop, kijk om me heen en omhoog. Roep regelmatig " hé kijk rechts, een hoge bergtop" of " Kijk daar links, zie je dat huis?" Frank kan niet alles bekijken, geconcentreerd op de weg en tegenliggers. Dit zijn er gelukkig maar enkele, er is aandacht nodig voor het slechte wegdek met sporen, breuken en de ravijnen naast ons. We genieten beiden van de rit.

We stoppen bij een restaurant naast de weg en eten daar lekker. Ook de rust is nodig, we zijn al 1,5 uur aan het rijden. Weer opgefrist gaan we verder. We zijn onder de indruk van Slovenie, wat een prachtig land. Behalve hoge bergen is het ook nog ongerept. Anders dan in Oostenrijk, waar iedere berg skiliften heeft, restaurants en ingepakte gletsjers, heeft Slovenië hoge bergen, punt! Onderweg zien we wel enkele skidorpjes zoals Tomin en Bonbistrica waar het dan ook vol staat met hotels, restaurants enz. Maar verder is het land vol met loofbossen, kleine dorpjes waarbij ieder huis een moestuin heeft, kleine weidegebiedjes met bruine koeien ( die ook bruin van de poep zijn;)). Kerkjes, riviertjes en bergen. Het is de eenvoud, de rust die ons raakt. Hier lijkt geen hectiek te zijn.

We drinken een cola, rusten even uit aan het eind van het meer, in dom savica. Het einde van de heenrit. Rondom ons bussen vol toeristen, parkeerplaatsen vol auto's en veel mensen die de waterval komen bekijken. We schrikken van de tijd, het is al half vier en we moeten nog terug rijden. We puzzelen even wat het beste is om te doen, zeker omdat Frank nu toch al 4 uur aan het rijden is geweest. We besluiten dezelfde weg terug te rijden en het eerdere plan om rond het Nationaal Park te rijden te laten schieten.

De lucht wordt steeds donkerder, de eerste druppels vallen en al snel plenst de regen op ons neer. Omdat we de zomerpakken dragen zijn we binnen hele korte tijd tot op ons ondergoed nat. Nou ja... als het warm weer is is dat ook zo, dus zo erg is het niet. De temperatuur daalt wel flink zeker als we over de bergpassen terug rijden. Na enige tijd zit ik te bibberen op de motor, en stop mijn handen in de jaszakken van Frank. Dit helpt in ieder geval om mijn handen warm te houden. Voor Frank kan het niet koud genoeg zijn, lekker fris dit weer.

De tegemoetkomende auto seint naar ons, slow down..... Kort daarna staan er enkele auto's naast de weg, ervoor zien we een man liggen op zijn rug, armen slap naast zich. Als we willen stoppen zegt een vrouw die naast de auto staat " sljfnsofnergoineoigoen" in het Sloveens......???? Gelukkig maakt ze armgebaren en begrijpen we dat we door moeten rijden maar heel langzaam.
Als we langs de man rijden, zien we veel bloed bij zijn hoofd, zijn kleur is asgrauw...... Dat ziet er niet goed uit...als hier een ambulance moet komen dan gaat dat tijd kosten..... ..... ..... hoe zou het met de man zijn.....tjee dit hakt er wel in zeg!
We zijn onder de indruk, het was zeker geen aanrijding, maar mogelijk is de man gevallen. We zullen niet weten hoe het met hem is, maar we hopen dat hij in goede handen is.

De regen blijft lange tijd aanhouden, maar we zien nu we over de pas zijn weer blauwe lucht. De bergen hebben witte wolkslierten tegen de hellingen, de weg dampt. Frank rijdt heel rustig, een eerste regenbui op een droge weg geeft gladheid. Voor ons rijdt lange tijd een andere motorrijder, ook heel rustig, zeker in de bochten.

We zijn blij als we het hotel zien liggen, weer terug na 8 uur op de BMW.
Eerst warm worden onder een warme douche en dan ....eten.
Aan de andere kant van de brug ligt een pizzeria, dat hebben we gisteren ontdekt toen we terug kwamen van Udine. Daar gaan we eten! Als we net besteld hebben loopt de pizzeria vol, druk dat het wordt. Wij krijgen onze pizza's en die zijn me toch lekker, dunne korst, op houtvuur gebakken, lekkerrrr.
Als dessert nemen we iets echt Italiaans een tartufo, een bol chocoladeijs in koude koffie. Het advies van de serveerster kon ons bekoren;)

We lopen terug naar het hotel als de lucht weer prachtig rood kleurt. We nemen in het hotel nog een koffie. " was the pizza good?", vraagt de eigenaresse van het hotel. Voelde een beetje alsof we verantwoording moesten afleggen waarom we niet in het hotel gegeten hebben, maar we gaan ervan uiit dat ze oprecht geinteresseerd is.
Nog even de blog bijwerken en dan lekker slapen.
Voor morgen hebben we al plannen mede door de adviezen van mam/Hanke.