In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Salzburg 1, ontdekkingen

Salzburg I, ontdekkingen
1 augustus 2018 Rauris-Salzburg

Nadat we om 6.30 u. Zijn opgestaan, hebben ingepakt en ontbeten bij Brigitte in Rauris zijn we vanmorgen om 7.30 uur begonnen aan, een twee uur durende rit naar Salzburg. We hebben een broek en T-shirt van Frank (te groot en kapot).
We rijden het Rauristal uit, via de 311 en de 178 richting het noorden. De weg gaat bij de grens met Duitsland over in de 21. Daarna nog en klein stukje door Oostenrijk en we rijden Salzburg binnen.
Heerlijk, koele wind waait in de mouwen van m'n motorpak, waardoor ik wat kan afkoelen. Een combinatie van 32 graden en opvliegers en dat in een motorpak is niet echt lekker. Nou ja, rijden, eerder stilstaan en optrekken. Één lange file tot aan ons hotel dat aan de oostkant van de stad ligt. Het is 11.00 uur en al warm als we ons hotel bereiken. Veel te vroeg om in te kunnen checken. Dus in de bagageruimte bij de balie laten we onze motorkleding achter en trekken we een korte broek en t-shirt aan. Frank gaat in het nieuw:)
Petjes en zonnebrillen op en dan 20 minuten lopen naarhet historische stadscentrum, over Schollmooser Hauptstrasse.
Onderweg zien we een rocktempel en een klein theater, de dansacademi en enkele gezellige terrasjes. Meteen kijken we welke voorstellingen er zijn de komende dagen. Morgen is er een comedie, daar willen we naar toe!

Even wat meer over de geschiedenis van Salzburg, omdat de geschiedenis zo zichtbaar is in deze stad.
Salzburg is de 4 e stad van Oostenrijk met 147.159 inwoners en heeft een stadscentrum dat op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. Gebouwen, zoals de Dom en de middeleeuwse burcht Hohenzalzburg zijn prominent aanwezig.
De stad ligt op de plek waar de Romeinen aan het begin van de jaartelling Luvavum stichtten, een belangrijke stad.
In 699 schonk Theodo II van Beieren de stad aan Rupert van Salzburg, een missionaris die als stichter van Salzburg wordt gezien. In 798 werd Salzburg verheven tot aartsbisdom. Kerk en staat waren nog één. Salzburg nam iin 1328 nog meer in macht toe door een prinsaartsbisdom te worden. Dit bleef de stad tot 1803.
Eind 1500 kwam prinsaartsbisschop Wolf Ditrich van Londron aan de macht. Hij haalde Italiaanse bouwmeesters naar Salzburg, waardoor er meer en meer versieringen in en aan de gebouwen werden aangebracht. Ook herbouwde hij de dom.
Zijn opvolger Paris von Londron ( 1618-1648) richtte de universiteit op. En nog belangrijker hij wist Salzburg buiten de dertigjarige oorlog ( 1618-1648) te houden.
In 1731 kwam prins-aartsbisschop Leopold Anton von Firmian aan de macht. Hij verdreef 20.000 protestanten uit de stad op basis van het Emigrationspatent. ( hé, de tijden lijken niet te veranderen!) deze vluchtelingen kwamen terecht in oost- Pruissen, dat door de pest was ontvolkt.
De laatste prins-aartsbisschop Hieronymus von Colloredo-Mannsfeld is de steun en toeverlaat van keizer Jozef II.
In 1803 volgt de secularisatie van het prins- aartsbisdom.
Daarna is de stad onder Italiaanse, Franse, Oostenrijkse macht. Uit het referendum in 1921 bleek dat de stad Oostenrijks wilde blijven en niet Duits.

En dan nog de locale soap: Schloss Mirabell ( mirabile= bewonderenswaardig , bella= mooi) is door aartsbisschop Wolf Dietrich von Reitenau in 1606 gebouwd voor zijn maîtresse. Deze kreeg wel 15 kinderen van hem? De aartsbisschip hield tot zijn dood van haar. Hoe romantisch is dat?

We zien overal hoge statige gebouwen in creme of geel. Grote ramen, dikke muren, wapenschilden of smeedijzeren uithangborden. Dit wordt genieten, we hadden al begrepen dat Salzburg een mooie stad is. En dat zien we nu ook. Hoog boven ons torend een enorm middeleeuwse burcht, waarvan de eerste steen in 180 n.Chr. Is gelegd. Daar gaan we één van de komende dagen naar toe.
Grote pleinen, met namen als de Motzartplatz, Kapitelplatz, Residenzplatz, met enorme gebouwen, fonteinen, beelden en kerken. Indrukwekkend, zo veel is er op de gevels te zien, om ieder raam zitten ornamenten, de deuren van dik eikenhout met metalen beslag, te veel om alles goed te bekijken.

De fiets is helemaal met bruin metaal bekleed en zo bewerkt dat het leer lijkt. Er zijn zilveren versieringen aangebracht om de fiets nog meer steampunk te maken. De berijden heeft een bruin leren riem om waaraan rondom lepeltjes zijn bevestigd. Een bezienswaardigheid in een van de straatjes van de historische binnenstad van Salzburg. Iedere kerk die we zien lopen we in. We zien ook enkele nonnen en priesters, in vol ornaat, lopen. En komen na een flinke klim bij de "Stifft Nonnenberg' uit, een klooster met een kapel met hele oude fresco's, mooi. Het ruikt er naar schimmel en het is erg donker en koud in de kapel.

We lopen weer bergaf en komen in het "Goldstrasse" terecht. Een heel smalle lange straat, waar vroeger goud en sieraden werden verkocht. Het is ook deel van de Joodse wijk. Heerlijk in de schaduw genieten we van de vele kleine winkeltjes in deze schaduwrijke straat. Intussen doen dat vele toeristen met ons. We horen paardenhoeven op het asfalt. Vooral arabieren laten zich in koetsen door de stad rijden. Erg warm voor de paarden en ze lopen dan ook met schuim op de mond te trekken aan de koetsen.

Bij de " Hamburgermeister" eten we een vegan hamburger, heerlijk.
Het is ook te warm voor ons en we lopen al snel de Dom in, of eigenlijk het prins-aartsbisschoppelijke paleis. We hebben nu echt ogen te kort.
De zaal is enorm, fresco's op plafond en wanden, parketvloer die blinkt en grote portretten van de prins-aartsbisshoppen aan de wanden. Dit is de ontvangstzaal, de volgende ruimte is kleiner maar meer gedecoreerd. Vooral het pleisterwerk met ornamenten zijn bijzonder mooi. Afhankelijk van de status van de bezoeker kwam deze maar tot de eerste zaal of tot de laatste zaal, hoe belangrijker hoe verder je het paleis in kon.
De laatste zalen zijn ook behangen met zijde en goud, de vloeren met ingelegd parket, blinken ons tegemoet. Wat een rijkdom.
We komen in de privé vertrekken van de prins -aartsbisschop, eerst zijn schrijfkamertje. Ook weer prachtig gedecoreerd met mooi houten meubelen. Een geldkist staat er ook. Door de zouthandel verwierf de prins-aartsbisschop een enorm vermogen, dat werd gebruikt voor het bouwen van de stad.
In de slaapkamer zijn de wanden en vloer van hout. Via een tussengang komen we in een enorme eetzaal. In het tussengangetje is een deurtje waarachter een stookplaats te vinden is. De 'stoker' moest de vuren goed bradend houden, maar wel zo dat er geen oververhitting kan ontstaan. Dit ging nog wel eens fout waardoor er brand ontstond. De warme lucht die door deze vuren ontstond werd door holle wanden naar grote kachels geleid. De kachels van vloer tot plafond, wit, rond en versierd met goud staan in iedere ruimte.
Even een pauze, we drinken lekker koud water in de shop, rusten ook even uit in de koelte die hier door twee dikke airco's wordt verkregen.
Verder weer, via een dakterras waar we de stad goed kunnen overzien, verder naar de Dom.
Dit is een Romaanse dom van 774, die in 1598 afbrandde en vervangen werd door de huidige barokke kerk uit 1611.
Indrukwekkend, 71 m. Hoge koepel, ornamenten, goud, fresco's. Soms zijn hele oude fresco's nog zichtbaar. We steken een kaarsje aan voor de oma van Frank.
Ook de fundering is nog te zien, in een mausoleum liggen de graven van de prins-aartsbisschoppen.
Het bijzondere aan deze dom is dat deze 5 orgels heeft, waarvan een bespeeld is door Mozart ( 1756-1791)

Dat Mozart in Salzburg is geboren en heeft gewoond is duidelijk, overal spelen er straatmuzikanten klassieke muziek, in de meeste kerken worden er Mozart-concerten uitgevoerd.
Wij kopen kaartjes voor een concert in de dom op vrijdagavond. Een orkest met koor spelen dan Reqium KV626 u.a. Van Mozart.

We slenteren door de stad en vinden het tijd voor apfelstrudel. De koffie is lekker maar de apfelstrudel krijgt een 6. Niet erg lekker en niet warm.
Muziek klinkt, viool, accordeon en contrabas spelen een vrolijk stuk, jazz, buiten op de Residenzplats. We genieten er van.

Donkere ogen kijken ons aan, kleurrijke achtergrond, zon. Foto's van beelden uit de Islamitische wereld hangen in de kapel bij de st. Peter, een benedictijnersbdij. We vinden er de verbinding tussen verschillende geloven. Mooi!!
We lopen over een oud kerkhof bij de st. Peter, het Petersfriedhof, als we een bord zien met Katakomben. Nu worden we nieuwsgierig. De katacomben zijn in de vestingsberg uitgekapt. Waarschijnlijk is het ontstaan als vroegchristelijke verzamelplek.
Stijl gaat een houten trap omhoog, smalle gangetjes leiden ons naar grotere ruimten. Een altaar is aanwezig.
Weer buiten gaan we op zoek naar een restaurantje, we hebben honger, het wordt Mexicaans, lekker buiten op een terrasje genieten we deze dag na.

Na het eten lopen we richting de Mozartbrücke en komen plots langs de Kirchliche Pedadogische Hohschule. Collega's!

Weer terug in het hotel vallen we als een blok in slaap, we hebben enorm veel gezien, gelopen en vooral genoten.

Dick en Marianne.

Is zeker een pracht stad! Vele malen vertoefd!
Jammer van de hoge temperaturen, dat maakt het motorrijden wat onaangenaam! Maar overal in Europa zijn de temperaturen te hoog! Willen niet klagen, maar zelfs met onze bips in de Adriatische zee is het aan de warme kant! Maar........ zitten voordat we het weten weer in de winter, dus maar geen klaagzang. Onze zonnepanelen werken top..... veel liefs en thanxxxxxxx