In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Chiang Mai en haar oases

Chiang Mai

Heerlijk geslapen op een keiharde matras. Tot onze verbazing hebben we daar geen last van, we slapen als rozen. Zonder wekker worden we om 08.00 uur uitgerust wakker. Wat hebben we gisteren weer maximaal van de dag genoten, we lagen pas om 01.00 uur in bed. Lekker koffie in bed en we eten de chocolade hartjes op die ik gisteren voor Frank als verrassinkje had meegenomen omdat we 2 jaar en 1 maand getrouwd waren op 16-02-2018. Vieren de liefde voor elkaar, vieren het leven zoals dat nu is, maar al te bewust van wat dit voor moois is. Samen met je beste maatje zijn en je gelukkig voelen met en bij elkaar. Wat een geluk dat we dat mee maken. De hartjes smaken zoet en naar chocolade, hmmmm...... lekker.

We kijken de foto's van gisteren terug en zien plots de mok met Boris voorbijkomen. Hilarisch, het oor wordt gevormd door de hondenkop, het lijf zit om de mok geslagen. Zo zien we giraffen mokken, olifanten mokken en katten mokken en nog veel meer.

We hebben gisteren bij thuiskomst nog flyers van excursies in de omgeving van Chiang Mai meegenomen naar de kamer en bladeren daar doorheen. Er blijken wel 30 " ridingfree and trainingsfree" olifanten sanctuarys in de omgeving te liggen. We overwegen om een dag naar de olifanten te gaan, maar laten dit even rusten. We hebben in Zuid-Afrika  veel wilde olifanten gezien en ik ook in Nepal. Daar stond een moeder olifant met kalf naast het hotel en zij liepen meerdere keren per dag naar de rivier om zich te wassen. Olifanten vinden dat heerlijk. Op enig moment mocht ons reisgezelschap meehelpen met wassen, dit was erg leuk. De olifanten zijn boventallig geworden omdat de bosbouw in Thailand is gestopt. De olifanten sleepten de omgezaagde bomen de regenwouden uit. Nu dus geen werk meer en hier zijn er plaatsen waar zij van een goede oude dag kunnen genieten. Iemand die we kennen gaat bijna jaarlijks als vrijwilligster hier werken, helemaal geweldig vind ze dat. Goed werk ook. Dit is een contrast met de olifanten waar toeristen op worden rondgereden, zoals we in Ayutthaya zagen, maar ook hier gebeurd.
Een andere optie is een zipline gaan doen. In Zweden hebben we daar enorm van genoten. Over de bomen vliegen met alleen het geluid van de zipline en dat op flinke snelheid. Deze zipline heeft ook dropdowns van 40 meter en enkele klimtrajecten hoog in de bomen. Aangezien wij niet angst vrij zijn ( hoogtevrees) laten we dit voor wat het is.
Een tocht naar de hoogste berg en de heiligste tempel is zeker iets wat we willen zien. Een combinatie met een bezoek aan het winterverblijf van de koninklijke familie en een cultureel dorpje maken het compleet. Dit leggen we even als optie apart.

We hebben in de douche een heel klein doorstroomtoestel hangen, ook gezien in het andere hotel. Dit apparaat is super....het houdt geen water warm ( dat kost onnodig energie) maar verwarmt het water op het moment dat dit door het apparaat stroomt en je hebt dan heerlijk heet water. Het is zo klein dat het in een kastje gehangen kan worden? Aangezien we bezig zijn met een warmtepomp voor thuis, lijkt dit voor de warmwatervoorziening het onderzoeken waard. Gaan we thuis verder uitzoeken.

Vandaag gaan we Chiang Mai bij daglicht onderzoeken, vooral de vele tempels.
Tegen 9.00 uur gaan we te voet naar het de centrum, zo'n 2 km lopen. Nu weten we de weg en we zijn er dan ook al snel. Wel moeten we goed opletten,  rondom ons vliegen de scooters en auto, tuktuks om ons heen. Vooral oversteken is een uitdaging, maar we hebben gemerkt dat de beste methode gewoon oversteken is. Al het verkeer zal zoveel vertragen dat je kan oversteken zodat zij verder kunnen rijden.
We hebben ons wat verdiept in de geschiedenis van Chiang Mai, een stad die een lange geschiedenis heeft nl. al vanaf 1292.

Bron: National Geographic Reisgids, 2016.
De ligging aan de Ping rivier maakt dat er snel veel handel werd gedreven met Birma en China. De vele Chinezen die we hier zien bevestigen deze historie. De Thais-Laotiaanse vorst Mengrai, een vorst uit Chiang Rai, nam het vroege Haripunchakoninkrijk in beslag nam om het Lannakoninkrijk te vestigen. Hij heeft 5 decennia lang geregeerd en bouwde een stad met schitterende paleizen en boeddhatempels. Hij liet een rijk achter dat het grootste deel van Noord-Thailand voor de volgende twee eeuwen zou besturen.
In de periode 1556-1774 werd Noord-Thailand bestuurd door Birma. Daarna werd het opgenomen in het rijk van Bangkok en de latere koningen van Thailand erkenden het Lannakoninkrijk door de erfopvolging van heersers weer in te voeren. Noord -Thailand incl. Chiang Mai bleef tot 1939 een semi-autonome staat. .

Chiang May is volledig ommuurd geweest en buiten de muren was een gracht. We vinden nu nog enkele stukken stadsmuur terug, maar een gracht is er nog steeds. We hebben gisterenavond al veel tempels gezien, vandaag willen we deze beter bekijken. De foto's van de tempels spreken voor zich. Een korte opsomming van de tempels die we hebben bezocht:
De Wat Dab Phai, met prachtig houten kap die volledig is beschilderd met rood en goud. Buiten staan alle dieren die verbonden zijn met de Chinese jaartelling. 2018 is het jaar van de hond.
De Wat Chiang Man, voorheen de residentie van koning Mengrai. Binnenin staat een witte boeddha. De deuren zijn met goud versierd en buiten staat een enorme gouden boeddha.
Er tegenover ligt een volledig in hout gebouwde tempel, de  Wat Cha Si Pum,  prachtig beschilderd. Het doet Hindoestaans aan.
Dan de Wat Pran Tao, de Wat Pra Sing, What Phantao, de Wat Phapong.
De Wat Chedi Luang in 1401 gebouwd. De enorme olifanten ondersteunen het gebouw.

•onderaan info over de tempelkunst en architectuur

Alle tempels voelen licht aan, alle deuren staan open voor iedereen. Omdat ook iedereen welkom is. Schoenen uit voor je een tempel binnengaat, maar je kan gewoon praten. Veel rood en goud en gekleurde vlaggen, die aan draden in de tempel omlaag hangen te wiegen in de wind. Als we een tempel binnenstappen gaan we van het volle zonlicht naar schaduw waardoor de kleuren binnenin, het vele goud aan de pilaren, muren en plafond bijna licht geven. Meestal staat er 1 Boeddha in het midden met aan de voeten nog een aantal beelden van oude mannen. Deze worden met kleine velletjes bladgoud beplakt. Ook staan overal kunstbloemen in felle kleuren en leggen de bezoekers slingers van gele kunstbloemen of verse afrikaantjes of lotusknoppen neer. Op veel plaatsen staan metalen dozen waarin geld kan worden gedaan. We zien dit de mensen hier altijd doen. Ook de rij boeddha's voor de dagen van de week zien we in iedere tempel. En er zijn altijd enkele monniken, volledig in oranje gekleed, aanwezig.
Het bezoeken van de vele tempels ervaren we als een feest. De prachtige versieringen aan de buitenkant, de mooie tekeningen op de deuren en dan binnen komen..wow.

Ondanks dat het op veel tempelcomplexen druk is, ervaren we dit niet zo.  Wij lopen rustig rond, net als alle anderen. Geen stress of gejaag, men lijkt in het hier en nu te leven. De tempels vormen een oase van rust.

Totdat men een motorvoertuig gaat besturen..... maak dan je borst maar nat. Geen enkele toeter hoor je, iedereen geeft elkaar ruimte om te rijden of lopen, maar wel kriskras door elkaar en met velen.

We kijken onder een poort van groen een oase van rust binnen, lage tafeltjes en stoeltjes staan in een tropische tuin. De klanken van een piano worden grotendeels overstemd door een waterval. Enorme varens groeien tegen de bomen, ook hier de hertshooi. Hier willen we even aan de drukke stad, het stof en de warmte ontsnappen. Het is een oase voor ons. Heerlijke koffie en thee wordt er geserveerd en we kunnen even onze voeten rust geven. We hebben al een flinke tijd door de stad gezworven, zonder plan. We ontdekken de stad zoals deze zich aan ons voordoet en tot nu toe brengt ons dat op heel bijzondere, vaak minder toeristische plekken. Zo ook dit rustpunt.
In een van de straatjes van de stad loopt een vrouw ons tegemoet met op haar schouders een lange stok met aan weerszijde grote manden vol met handgemaakte bezems. Deze zien we later ook bij een tempel staan en hebben ons verwonderd over hoe deze bezems gemaakt zijn. Erg mooi handwerk.

Als we bij Wat Se Phon onder een poort doorlopen tot vlak voor een  Chedi zien we dat er vele blinkende harten zijn opgehangen, op ieder hart is een wens geschreven. We vinden al snel een tafel vol met onbeschreven goudkleurige metalen blaadjes en stoppen het geld ervoor in een box. Nadat we onze wens voor 2018 erop hebben geschreven hangen we "ons" hart in de wensboom en houden elkaar eventjes vast. Even een moment in een oase zijn.
Heel eventjes maar want fysiek contact tussen man en vrouw op straat wordt niet op prijs gesteld.
Ook onze kleding moet keurig zijn, dus geen ontblote lijven of knieën. Daar houden we graag rekening mee.

We verlaten deze Wat en lopen de oude binnenstad in, op zoek naar een restaurantje. Als we een bord links af zien wijzen, met grote letters VEGAN The Green Lion, hebben we onze bestemming gevonden. De smalle straatjes zijn leeg, behalve de muren, deze zijn beschilderd met street art, we maken er foto's van. Alles is van hout en riet, overal grote planten, schaduw en toch licht. Een rustige groene oase waar we lekker gaan eten. Het is een prettige plek en het eten zo lekker dat we op de Facebook-site van het restaurant een hele positieve feedback zetten.

We zijn weer bijgekomen en de hitte is wat aan het minderen, dus verder gast onze tocht door Chiang May. We voelen ons hier thuis, veilig en ook s'avonds prima!
Bong..bong...trrrrp...trrrrp...ta.tta.ta.ta...... overal muziek, een groep slaginstrumenten worden buiten bespeelt, binnen een groot orkest bezig met de uitvoering van een klassiek werk en achter het gebouw blaasinstrumenten. We zijn bij muziekschool. Even stil staan en luisteren, afsluiten voor het verkeer dat langs ons rijdt.

We kijken omhoog en zien een hoog standbeeld met drie koningen. Een eerbetoon aan de koningen van het Lannakoninkrijk. De kleding en hoofdtooien zijn prachtig bewerkt, heel fijntjes. Hier staan de Thai om bekend, het fijne handwerk. Of het nu in hout, zilver is of in weefsels en kleding ze gaan voor gedetaileerd werk. Dit hebben we bij de tempels al gezien. Prachtig!
Ernaast is het cultuur-historisch museum, een grote brede trap gaan we op en worden door een aantal vriendelijke Thaise vrouwen ontvangen. Bij een man kunnen we kaartjes kopen, die de vrouwen vervolgens afscheuren. Een gordijn door en dan een korte film over de geschiedenis van Chiang Mai. Het hele museum geeft weer hoe de stad gevormd is en wat de stad gevormd heeft. Mooie maquettes van historische taferelen, kunst en gebruiksvoorwerpen, machthebbers. Daar ontdekken we dat eind 19e eeuw de eerste missionarissen vanuit Amerika naar Thailand zijn gekomen. Ook een Amerikaans arts heeft zich toen in Chiang May gevestigd en heeft een ziekenhuis opgericht om onderzoek naar tropische ziekten te doen. inmenging van westerse machthebbers is nooit aan de orde geweest. Alleen Birma maakte het de Thai lastig.

Nadat we buiten komen gaan we op zoek naar de Wat Chedi Luang(1401).
Bijzonder aan deze tempel is de Chedi die in het verleden ondersteund werd door grote stenen olifanten. Er staan er nu nog 8, de rest van de olifanten zijn verdwenen. We hebben het warm, hier is veel steen en de weg is van afvalt. Dus water kopen en veel drinken.
Even later zitten we op gekleurde kussens, op houten banken met een heerlijke watermeloen gevuld met fruit. Drakenfruit, mango, ananas, papaya, meloen, binnen mum van tijd hebben we dit kleurrijke frisse fruit op. Heerlijk....we zijn weer in een oase.

We hebben honger en gaan op zoek naar een vegan restaurant. En twee kilometer verderop is er eentje. Een achteraf straatje  geeft toegang tot het restaurant. Het ruikt er naar kruiden, een geur die gedurende de dagen met vlagen onze neuzen binnenkomt. Lage tafeltjes en stoeltjes onder een houten afdak, een menukaart met een stoffen geborduurde buitenkant en een klein huisje met winkel begroeid met grote planten. Tussen de tafels ook grote varens en andere tropische planten. Deze groene oase is echt groen incl. Het eten. We bestellen een vegan hamburg, met vegan kaas. Dat maken ze van cashewnoten en is erg lekker. We smikkelen er heerlijk van ondertussen worden we gestoken door de muggen. En wel zo erg dat we het eten snel opeten en afrekenen. Het is intussen donker.

Via de oude stadsmuur aan de zuidkant lopen we een eindje langs de gracht en muur. Maar het verkeer is hier zo intens op zaterdagavond dat we weer snel binnen de stadsmuren gaan lopen. Ineens veranderd de sfeer, veel blanke mannen en jonge Thaise meisjes, veel massagesalons en ladyboys. We zijn onbedoeld in de hoerenwijk terecht gekomen. Naar ons idee geen oase! Opvallend is dat deze wijk tegen de grote hotels aan ligt. Dit hebben we op onze vorige reis in Hua Hin ook gezien.

We komen weer in de wijk met de avondmarkten. En voelen dan hoe moe we zijn, geen interesse meer in alles wat er te zien is. De koek is op en we besluiten met een tuktuk terug te gaan naar ons hotel. Een tuktuk vinden is geen probleem, voor 5 euro worden we terug gereden. Ook nu weer goed vasthouden, want de chauffeur scheurt erg hard door de stad. We hebben enorme lol!

Voor morgen hebben we al een leuk plan bedacht, maar eerst nog even zitten en bloggen.

*info over de tempelkunst en architectuur
De WAT is het tempelcomplex dat bestaat uit:
De bot= het belangrijkste en heiligste bouwwerk. Heel spectaculair, rijke aan decoratie, hoge deuren en ramen, fonkelende torens
De Wihan= de tweede aula, waar de voornaamste boeddhabeelden kunnen worden vereert en er kan gepreekt worden. Er kunnen meerdere wihans zijn. Grote wihans liggen binnen rechthoekige kruisgangen vol boeddhabeelden en prachtige muurschilderingen
De Chedi ( Thaise versie van een Stoepa), is een koepelvormig / klokvormig bouwwerk/ monument waarin heilige boeddharelikwieen  od koningen bewaard worden.
De Prang is een hoge toren gevormd naar torens in Kmertempels. Vaak uitbundig versiert.
De Mondop= een rechthoekig gebouw met een dak in de vorm van een traplenpiramide en een slanke spits. Hier worden heilige geschriften en rlieken bewaard

Het geloof:
De Thaise cultuur is die van tolerantie en onbevooroordeeldheid. Dat zijn de principes van het Boeddhisme. 95% van de bevolking belijdt het Boeddhisme mede daardoor is er een betrekkelijk harmonieuze samenleving met een grote nadruk op de heiligheid van de familie, vrienden en de sociale harmonie. De Boeddhistische leer schuwt het idee van een almachtige god of goden. Er is geen goddelijk heerser die het lot van het individu bepaalt.

Christine

Ik heb inmiddels vanaf het begin van jullie reis tot 17-2 jullie verslagen gelezen en het is net of ik een korte vakantie doorgemaakt heb. Heerlijk rondlopen en verrast worden door wat je allemaal tegenkomt. Fantastisch. Lieve groet Christine. Ik ga nu weer verder met lezen.