In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Grote hoogte

Grote hoogte 12/13-02-2018

Vanmorgen om 0.5.00 opgestaan om op tijd te kunnen vertrekken naar Dusseldorf. Daar vertrekken we met Ethiad naar Abu Dabi, om daar over te stappen op de tweede vlucht naar Bangkok. We verlangen naar deze reis, avontuur, nieuwe mensen ontmoeten, cultuur opsnuiven en vooral samen beleven. Daar genieten we zo van, thuis doen we dat ook. Twee jaar geleden zijn we al eens in Thailand geweest en dat heeft ons nieuwsgierig gemaakt naar meer van Thailand. Daarom gaan we deze reis via het midden Thailand, naar het noorden en vervolgens naar het zuiden.

De vluchten zijn prima gegaan, twee stoelen aan het raam ( dank je Conny, Personal Touch Travel) dus kijken we de eerste vlucht uit het raam tot we boven de wolken van Europa vliegen. Uiteraard is dit een veilige vlucht na het Arabisch gebed voor vertrek. De tweede vlucht is een nachtvlucht. Ik heb flink zitten lezen hoe je een jetlag kan beperken en daar gaan we voor. Als we zitten gaan meteen de oordoppen en oogmasker op, kussen tegen het raam, deken over de benen, schoenen uit en dikke sokken aan. Slapen....... en dat lukt tegen de verwachting in redelijk. Als we aankomen in Bangkok voelen we ons fit en dat was de bedoeling.
De transfer taxi staat al klaar en al spoedig zoeft het verkeer van Bangkok langs ons heen. We kijken weer onze ogen uit, overal verkeer, over meerdere rijbanen en viaducten, enorm grote billboards zonder reclame naast de weg, de stroomdraden zitten nog steeds in de knoop en veel industrie afgewisseld met huizen in aanbouw.
Na een uur rijden zien we steeds meer rijstvelden, grote kokospalmen en bananenbomen. De tropen zoeven langs ons heen als we naar Ayutthaya rijden. De airco draait overuren en de chauffeur is heel geconcentreerd aan het rijden, enig contact lijkt niet mogelijk. We drinken veel en genieten van het landschap.

Als we uitstappen wanen we ons in een Thai's dorp, een groep traditionele huizen zijn met verschillende verdiepingen en trappen aan elkaar verbonden. Thailand komt nu pas bij ons binnen, overal geluiden van vogels die hard roepen. Het lijkt op het geluid van Makaken. Overal staan enorme grote planten, agaves, dracena's, palmen, varens. Grote potten gevuld met planten en water met lelies staan overalg, houten meubelen met houtsnijwerk, hetgeluid van stromend water. De geur is kruidig en de warmte is als een warme deken, heerlijk. En dat terwijl het al 11.00 uur is.

Hello, welcome tot the Retreat Hotel", "follow me, please!" De man die ons aanspreekt wordt op de voet gevolgd door een kleine Thaise met spierwit haar, ze lopen kwiek voor ons uit. Een houten poort met houtsnijwerk gaat voor ons open en .....we lopen een bouwplaatsje op. " Ehh.. wat is dit? We kijken elkaar vragend aan? Er zijn 3 mannen de bestrating aan het aanleggen, een slijpmachine staat in de aanslag.
De mijnheer en dame voelen onze verbazing en verzekeren ons dat de mannen zo klaar zijn. We vertrouwen hen, dus lopen een steile trap op, weer door een poortje en staan plots op een kleine veranda voor ons " huisje". Ons verblijf voor de komende 3 nachten is een traditioneel thais huis. We voelen ons op grote hoogte, we boffen toch zo!
De deur gaat open en we gaan binnen. De zon straalt de kamer binnen, alle luiken staan naar binnen open. De ruimte is 8x4 meter en er staat een bed, een tv en een bureautje. De wanden zijn van pallisanderhout, met mooi snijwerk bovenaan het plafond. Het plafond is bijzonder, het middendeel ligt hoger dan de randen en is met blauw met goud behang bekleed. De vloer bestaat uit brede gladgeschuurde planken en de deuren bestaan uit twee smalle deurtjes, zodat je niet de hele deur hoeft te openen.
De airco springt aan en we voelen meteen de verkoeling. Trots maakt de man een deur achterin de kamer open en we zien een kleine maar prachtige badkamer. De wanden zijn met blauw witte tegels bekleed en er is een losstaande wastafel, meer een kom van blauw wit porcelein. Ik zou deze zo mee naar huis willen nemen, prachtig! Heel smaakvol allemaal en we voelen ons meteen thuis. " you're all right?" "Yes, we'll fine, thank you".

We zijn alleen en besluiten ons even op te frissen en dan een tuktuk te regelen die ons naar de avondmarkt in Ayutthaya kan brengen. Als we weer buiten ons " huisje" staan, lopen we eerst dit hotel door even verkennen. Overal zien we water, watervallen en fontijnen. Het geluid van vallend water is dan ook overal. Een enorme vijver met lotusbloemen, mooie terrasjes met grote potten met planten en bloemen. " kijk daar nou, is dat een Hertshoorn? Een enorme hertshoorn groeit tegen de stam van een boom, als een saprofiet, zuigt deze sappen uit de boom op. Nooit geweten dat deze plant er zo uitziet. Ook enorme varens groeien op de bomen. Orchideeën zien we ook veel. We lopen langs de vijver en komen bij een klein maar uitnodigend zwembad met blauw water. Er is helemaal niemand, voor ons zal dit voor morgen zijn.
Onze tuktuk is er. Een oud vehikel met achterin twee bankjes. Een jonge kerel is de chauffeur en hij zal ons naar de night market brengen. Plots springt er een jonge vrouw en klein kindje voorin. Daar is plaats voor, nadat zij alle rommel in de voetenbak aan de kant heeft geschoven. Op de vooruit hangen fotolijstjes van de chauffeur en zien dat dit zijn vrouw en kind zijn. Wij hebben onze grote lijven achterin gepropt, en houden ons vast aan de zijkant. Prrr...pr....prrrr.....prrrrr.. knetter, knetter, na meerdere startpogingen springt de motor aan, de chauffeur geeft ons een glimlach van oor tot oor, zijn vrouw lacht ook. Blijkbaar opgelucht dat de start gelukt is. Vasthouden nu, we slingeren achterin van links naar rechts, maar kijken ook goed om ons heen. Eerst rijden we langs een gracht tot we linksaf slaan en een stijle brug oprijden. De motor van de tuktuk piept en kraakt maar we komen boven, waarna de tuktuk opgelucht naar beneden suist. Rondom ons rijden veel brommertjes, maar er wordt niet getoeterd. We rijden de stad door en zien al veel historische gebouwen. Plots stoppen we op de hoek van een straat, er staan veel tuktuks en eettentjes ( meestal een brommer met vitrine oid).
We krijgen het telefoonnummer van de chauffeur zodat we hem kunnen bellen als we weer terug willen naar het hotel.

Hoewel het nog vroeg is (17.00 uur) is de markt al in volle gang. We zien kramen aan weerszijde van een smal looppad, volgepakt met eten. Gebakken of gedroogde vis, fruit, groente, vis, krabben en vers bereidde maaltijden. " kijk nou, zijn dit insecten?" Een kraam vol gedroogde insecten, maar liefst drie soorten. Een dame is gedroogde koeken van maden in plastic zakken aan het doen. We houden het bij het maken van enkele foto's. Een kraam met bolgeblazen plastic zakken met gekookte, gepelde eieren. Ook zien we dergelijke zakken met groeten. De geur van scherpe kruiden en warme olie gaat in onze kleren zitten. We moeten beiden bukken bij de kramen omdat de overkappingen op Thaise hoogte is aangebracht.
Bij een kraam met vers gesneden fruit, kopen we mango en ananas en peuzelen dat heerlijk op. We zijn daarvoor even achter de kramen gaan staan en zien een gracht loopt waarlangs tafeltjes en stoeltjes zijn geplaatst, dus achter de kramen. Blijkbaar voor later op de avond.
We hebben honger gekregen en zien tegenover de markt een eettentje dat er wel goed uitziet. " Taxi, taxi!!" "No, thank you", een man bij een tuktuk spreekt ons lachend aan. Helaas weigeren we zijn dienst. Hij vraagt wat inze plannen zijn en blijft lachen als we uitleggen dat we gaan eten. Duimen omhoog als afscheid!

We bestellen lekker Thais eten, Frank neemt roasted chicken , voor mij gegrilde groenten met rijst. In een open keuken staat de kok flink te koken, de kok van de Muppets is er niets bij. Dat gaat vast lekker smaken. Een hele oude dame, kromgegroeid loopt rond om vuile vaat op te halen. Ws de dochter komt ons eten brengen. En zoals we verwachten smaakt het heerlijk en opnieuw zijn we verbaasd over de prijs.

We lopen terug naar de avondmarkt. " Hello, taxi, taxi!" Dezelfde man staat lachend naar ons te zwaaien. We lachen en zwaaien terug. De markt is nu een stuk drukker geworden, er wordt veel vers fruit en groente, vis en vlees en ook insecten verkocht. De terrasjes achter de kramen zitten nu vol. De geuren zijn nog intenser geworden. Het is intussen donker geworden en de markt is verlicht met kerstlampjes wit of met kleurtjes.
Als we even later de markt verlaten horen opnieuw " Hello, taxi, taxi!" De lachende man komt opnieuw naar ons toe, en vraagt of we niet zijn tuktuk willen gebruiken. Nadat we hebben uitgelegd dat we een tuktuk via ons hotel hebben geboekt, betrekt zijn gezicht. Maar hij neemt lachend en met een zwaai van zijn arm afscheid van ons.

We lopen naar de overkant van de weg en zien daar een een Wat Maha That. Al snel hebben we voor 50 baht entreekaartjes gekocht. De draaipoortjes staan open en er staat een man in een indrukwekkend bruin uniform, de kaartcontrole? Hij zwaait met een glimlach, dat we binnen mogen. Hij heeft nl. gezien dat we kaartjes hebben gekocht. De Wat is tot 18.30 uur open, dus
heel veel tijd hebben we niet. We zijn meteen onder de indruk van deze historische plek. Overal bakstenen bouwsels, dat vraagt nog wat studie om te begrijpen hoe deze tempelcomplexen worden opgebouwd. Dit is nl. Altijd op eenzelfde wijze. Plots staan we oog in oog met het wereldberoemde boeddhahoofd dat omgroeid is door boomwortels. Mooi.... we maken er foto's van. We lopen verder en zien veel boeddhabeelden, zwart van roet, hoofd en romp vaak ontbrekend. De ondergaande zon zet deze ruïne in het rood. Prachtig!

Onze tuktuk komt voorrijden om ons op te halen " dkjfnsknskfnwfojwnfo" lees: Thaise woordenwisseling tussen de chauffeurs. We laten het aan hen en kruipen weer achterin de tuktuk. Na een pruttelende start vertrekken we het donker in, eerst een stuk door de stad, de stijle brug over, dan langs het water naar ons hotel.

We nemen plaats op een van de terrassen met uitzicht op een verlichte vijver, rondom zien we overal kerstverlichting in de struiken en bomen hangen. Geel, roze, blauw. We bestellen green tea, de ober kijkt ons verbaasd aan. Green tea?? Na wat toelichting loopt hij even weg om even later bij terugkomst onze bestelling te herhalen en te bevestigen dat hij dit kan verzorgen. Trot komt hij terug met een dienblad met twee grote blauw witte mokken vol met een hete fel groene thee. Honing in een bakje en een kaneelstok op de mok maken het een feest om naar te kijken. En, ondanks de troebel substantie in de mok, is de smaak erg lekker. Een goed slaapmutsje,

We zijn nu moe, nemen een douche om het stof en vuil van de reis af te spoelen en vallen meteen in een diepe slaap.

Hanke

Wat een fantastische verhalen! En dat beleven jullie allemaal echt?
Dit volk, de Thais, zijn mensen naar jullie hart, dat maak je voelbaar.
Vandaag ga je weer een nieuw deel van deze reis doen, spannend en sportief, zoals ook hier voor.
Ik vind het ook spannend, laat horen. Laat zien.

Ines van Bragt.

Prachtig geschreven,weet je dat ik gewoon kon zien( In gedachte he)
hoe jullie huisje er uit zag?

Zeker de badkamer! Geweldig!

Geniet ze! Xx