In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Relaxen

Relaxen

Phoehoee, phoehoee....phoehoee, phoehoee! We schrikken wakker van een vreemd geluid, pikdonker in ons traditionele thaise huisje. We liggen luisteren met de adem in. We horen een heleboel geluiden om ons huis en dat diep in de nacht. Na even stopt het geschreeuw dat ons wakker maakte en we concluderen dat dit een vogel moet zijn geweest. Na even slapen we weer in, een diepe slaap. Dat doen we veel hier, slapen. Echt tot rust komen, door de rust die de Thai uitstralen, het klimaat dat maakt dat je alles trager doet en gewoon omdat we daar zin in hebben. Goed voor ons.

De was is nog niet droog, de hele badkamer hangt vol met de fietskleding van gisteren. Bij gebrek aan wasteiltje een prachtig gevlochten rieten prullenbak met plastic zak erin vol water laten lopen. Hup zeep erin en dan wassen maar. Nu is het wachten op het drogen, maar ook dat komt goed.
Vandaag doen we het rustig aan en staat het schrijven van de blog wel als prioriteit. Doordat de reis en de eerste dag hier zo veel aandacht vraagt blijft het opschrijven van onze belevenissen wat achter.

Het ontbijt is weer een feestje, met flinterdun gesneden watermeloen en in een bananenblad gevuld met kokosrijst met banaan, dichtgeknoopt met een nerf, en vervolgens gestoomd. Dat is echt heerlijk. Ook het manogsap en de "nonnevotten" zijn lekker. Omdat ik geen zin in eieren heb bestel ik toast met jam. Frank smikkelt lekker van zijn gefrituurde eieren.
Het is koel vanochtend, lekker. We besluiten vlakbij ons hotel de omgeving per fiets te verkennen. Maar eerst regelen we bij de receptie ( bij de kleine Thaise met het witte haar) een Thaise massage met olie voor vanmiddag om 16.00 uur.

Flessen water voorin de manden, fototoestel mee en fietsen maar. Naar links, op nog geen 500 meter ligt onze eerste bestemming, een nieuwbouw Wat. Er wordt nog volop gebouwd en het gebouw dat klaar is blinkt in de zon. Het wit, rood en goud komen prachtig uit. Het dak is versiert met draken, zo prachtig. We kijken de ogen uit. Het aparte is dat voordat we het terrein oprijden langs een veranda vol met planten komen met op een groot kussen een monnik in een oranje pij. De monniken hebben we gisteren ook gezien.

We fietsen verder weer naar de weg terug en zoeken naar een weg die richting rivier moet lopen. Na even zien we een weggetje naar links, we fietsen de drukke hoofdweg over, dit weggetje in. Meteen zitten we in een Thais dorpje, links en rechts huizen op palen. Het ene huis keurig netjes, mooi geverfd en schoon. Het andere huis, grijs, veel rommel onder het huis. Maar allen hebben hangmatten onder het huis hangen waar ze op dit tijdstip 11.30 uur lekker in liggen te relaxen. Rustig fietsen we door," hé we kunnen niet verder, de rivier! " Omkeren dan maar en na even linksaf, langs een moskee. " s'morgens en s avonds horen we de gezangen die vanaf de minaret via een luidspreker verspreid worden.
"Hé, kijk nou, allemaal plastic dieren" ?? Een prachtig aangelegde tuin met levensgrote dieren er in gerangschikt. Het doet niet onder voor een volledige dierentuin. Heel kleurrijk ook door de vele bloemen.
" you can go there, it is number one", een man roept naar ons, draait zijn fiets en roept nog een keer al wjizend naar de straat waar we in staan.
We bedanken de man en rijden een eindje terug en dan........
Ogen en oren en neus komen we te kort. Een enorm overdekte ( met groene doeken) multi tempel complex. Overal de levensgrote dieren ( olifanten, koeien), poppetjes ( Chinese poppetjes) kunstbloemen, goud en kunstgras op de vloer. Er zijn vele aparte tempeltjes ingericht alle met verschillende beelden. We zien Hindoestaanse boeddha's, zwarte boeddha's, Chinese boeddha's en reusachtige boeddha's met menselijke gezichten. Een monnik zegent ??? Een jong stel door met een bundel riet zachtjes op hun hoofd te tikken en dat een minuut lang onder het prevelen van mantra's.
Bij alle tempels staan offers, variërend van kettingen met gele bloemen, pakketten met eerste hulp goederen, pakketten in cellofaan met handdoeken en zeep, kleine zeepjes in de vorm van een bloem, kettingen met geluksammulet. En overal is goud te zien. We lopen lang rond omdat het zo groot is en iedere hoek weer anders is.
"Gadverrr...., dat is poep. Ik trap met mn blote voeten in hondepoep"! Bah, ik griezel er van en veeg snel mn blote voeten af aan de vele tapijten die er liggen. Dat kan je niet doen hoor, zegt Frank nog in een poging om fatsoenlijk te zijn naar de Thai. Helaas ik ben alleen maar bezig mn voeten schoon te maken. De zwerfhonden zijn hier ook aanwezig en die nemen het niet zo nauw.
Even hiervoor liepen we een tempeltje binnen, en moesten de schoenen uit. Nu weer snel de schoenen aan, tot we aan de Wat Tha Ka Rong komen. Een oude tempel met de herkenbare gouden boeddha's boxen voor giften. We zien de Thai vaak de tempels bezoeken en offeren of giften geven. Dit neemt een belangrijk deel van hun leven in.

Een stijle trap brengt ons op de Floating Market, die ligt tegen dit multi tempelcomplex aan. Kleine smalle bootjes helemaal volgepakt met eten, pakketten of oventjes. Op enkele boten zitten vrouwen eten te bereiden. Ook hier is kleur aanwezig. Na deze boten komen we op een ponton met nog meer winkeltjes en bootjes. Helaas is de markt nu niet open, we zijn duidelijk te laat. Maar we genieten er zo ook van.
Stalen kasten met een gleuf om geld in te werpen zorgen voor een uitgifte van den portie visvoeder. Een man en vrouw nemen zo visvoer en strooien dit uit in de rivier. Een explosie van vissen geeft dat, wat een drukte. Het voer is zo verdwenen, net als de vissen.

We lopen terug naar het multi tempel complex, via een andere ingang en komen langs een echt podium met verlichtingspots die aan stalen laddertjes hangen. We komen nu in een parkachtig deel, met hele grote bomen en veel plastic vogels. "Hello!" "Hello!" We staan voor een rij grote kooien met prachtige ara's, wit, blauw en oranje. Ze laten zich achter de oren krabben, heerlijk. Iets verder zitten pauwen en kippen. Ook zijn er grote aquaria met witte vissen. Bij het verlaten van deze bijzondere plek kopen we krakelingen voor onderweg. Ook nu merken we dat de Thai alleen Thais spreken :)

Verder fietsen we, de zon schijnt weer genadeloos en het is op het warmst aan het worden. Gelukkig rijden we binnen enkele minuten langs het afgesloten terrein van Wat Thammaram op. Een grote tegenstelling tot het tempel complex waar we net zijn geweest. Alles is slecht onderhouden en gesloten. Stilte rondom. Verder weer en we fietsen al snel het terrein van de Wat Kassattrathirat op. Eerste zien we een witte tempel die schittert in de zon. Prachtige versieringen boven de deuren en ramen en de nok. Ook hier weer draken aan de daken. Ernaast staat de rest van dit complex en is ook al even prachtig. We bezoeken de tempel en zien veel boeddha's in goud. Ook zijn we enkele monniken. Heel bijzonder zijn de voetstukken van de boeddha's. Enorm fijn uitgewerkte versieringen, bestaande uit kleine poppetjes voor de bescherming??
Weer buiten begint onze rondzwerven over het terrein pas goed. En bij toeval lopen een ver achteraan gelegen donkere tempel binnen. Gelukkig was er 1 deur open en dan...... zien we ongelooflijk mooie muurschilderingen. Prachtige afbeeldingen over het leven van boeddha, heel oud maar toch goed bewaard gebleven. In de tempel teakhouten stoelen ingelegd met parlemoer en vele vele boeddha's, groot en klein.

We drinken even wat en springen op de fiets, genoeg tempels voor vandaag. Nog even een straatje richting de rivier in. "Hallo, you can sit there", een vrouw spreekt ons aan bij het laatste huisje bij de rivier. Ze nodigt ons uit om in haar tuin te gaan zitten om van het uitzicht te genieten. We parkeren de fietsen en gaan zitten genieten. Na eventjes komt ze teug en geeft een visitekaartje aan Frank. Op het kaartje een rode roos en de naam Loy Manee House. Het blijkt een B&B te zijn.
We nemen afscheid en fietsen nu terug naar ons hotel.

" ahhh... heerlijk koel!!" We laten ons meteen in het zwembad vallen, koeling daar hebben we behoefte aan. We zwemmen opnieuw alleen in het zwembad en hebben ook de ligstoelen voor ons alleen. Tegen half drie gaan we lunchen. Ik heb geen trek, en neem alleen groene thee met iets lekkers. Frank gaat voor Thai food. De groene thee maken ze van een poeder waarmee een ondoorzichtige hardgroene thee wordt gezet en met wat honing, citroen of kaneel heerlijk bij dit klimaat.
Nog even zwemmen en dan omkleden voor de massage.

Frank kan meteen gaan liggen en krijgt een kleurige doek om de heupen gelegd. Het kneden gaat meteen van start. Eerst een Thaise massage met veel knijp en duw bewegingen. Kracht zet de vrouw door haar ellebogen en gewicht te gebruiken. Frank knijpt af en toe met zijn ogen. Ik lach regelmatig naar haar en ik krijg dan zo'n prachtige lach terug gevolgd door het dichtknijpen van haar ogen en het knikken van haar hoofd. Volgens mij is de masseuse sterk.
Ik moet even wachten want mijn masseuse is nog onderweg met de brommer. Ze komt een kwartiertje later aan en ik kan meteen gaan liggen. Ook voor mij een mooie doek die helemaal over mijn rug en benen wordt gelegd. Oef..... ik dacht dat Frank een stevige massage had, maar deze dame weet ook van wanten. De duimen gaan met kracht over mijn kuiten en dat zo'n 10 keer. Dan over de bovenbenen, been na been. De rug krijgt alle aandacht en dat is heerlijk. Daarna de buik en armen. De olie die zij gebruikt ruikt heerlijk en is niet vet. Mn huid straalt na afloop. Frank is intussen in slaap gevallen. Relaxen, de max!

We drinken aan het water van de grote vijver met lotus onze thee en beginnen aan de blog.
Al snel is het donker, tegen 18.00 uur. Nog even wat eten, een heerlijke Indiase curry, nog meer bloggen en dan lekker naar bed.
Als we bij ons huisje de trap oplopen zitten de gekko's al op ons te wachten onder de lampjes bij de deur.

Snel de airco om het huisje te koelen. De was is intussen droog. Morgenochtend hebben we een transfer naar de luchthaven van Bangkok en vliegen we naar Chiang Mai. Op naar nieuwe avonturen.

Ines van Bragt

Zo leuk om te lezen! Ha ha ha!

Ik herken dat verhaal van die massage,als onze Pedar en Lottie ( zoon en schoondochter) er zijn,gaan ze dat iedere dag doen!

Geniet ze!