In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

New York 2

New York 2

Om 4.30 wakker, koffie zetten en luisteren naar de regen die met bakken uit de lucht valt. Slapen zit er niet meer in, dus de blog van gisteren geschreven. En uitzoeken waar we vandaag naar toe gaan, we zullen keuzes moeten maken er is gewoon te veel voor de drie dagen die we hebben.

Voor woensdagavond hebben we een concert van Queen gepland, lijkt ons super om mee te maken. Dinsdagavond is een concert van Muse nog in optie.

We moeten nog wel uitzoeken hoe we er komen, maar dat komt goed.

We hebben gisteren al metrokaarten gekocht, zodat we vrij kunnen reizen. Dat zal nodig zijn, de stad is zo groot.

We schieten met een snelheid van 3 m per seconde de lucht in, boven ons wordt een staalconstructie gebouwd, naast ons een 10 -tal mensen, multi-culti. Het is stil, adem in... de druk op de oren neemt toe als we na 1,5 minuut voelen dat we tot stilstand komen. De rvs-deuren schuiven open, we horen het gebrul van New York, Manhattan. Politiesirenes, gegrom van het verkeer ,de yellow caps, de mensen, de airco's, vliegtuigen. We zien Manhattan in volle glorie, naakt, 360 graden rond. De Hudson slingert zich breedt en statig door de stad, de Hudsonbridge, Brooklynbridge, Manhattanbridge en de Williamsbridge verbinden de verschillende stadsdelen. Gouden koepels, glazen wolkenkrabbers met er tussenin veel bakstenen gebouwen in Art Nouveau stijl. Braodway loopt schuin door de stad en op de verschillende avenue's staan de yellow caps in lange rijen te toeteren. Politie met sirenes zijn overal. Als een groene vlek ligt Central Park midden in de stad. Bovenop de daken staan grote ronde vaten voor drinkwater, overal hangen airco's te blazen en is lichtreclame. Er is geen ontsnappen aan, niet dat we dat zouden willen, we genieten volop dat we hier samen zijn!

We zijn in Manhatten en kijken vanaf het Empire Statebuilding op Manhattan. Indrukwekkend, adembenemend, bijna alsof we hier al geweest zijn. Komt vast door de Amerikaanse TV series ;)

Bovenkomen was geen probleem, tot nu toe verloopt alles smooth. We gaan het Empire State building binnen, komen door controle ( net als op de luchthaven), kopen via een automaat een ticket, sluiten aan in de lange rijen wachtenden en komen vanzelf terecht in de lift die ons naar de 80 e verdieping brengt. " Bang, bang, bang, Hello, Hello!! if you want to do it de fast way then you go with the stairs, only 6 floor instead of 35 minutes"! De man in een donkerrood uniform roept met luide stem en krijgt een grote groep mensen in beweging om met de trap te gaan. Ook wij willen zelf het Empire beklimmen, dus 6 verdiepingen gaan we doen. Na 4 verdiepingen voelen we de benen, na 6 verdiepingen zijn de ademhaling en hartslag sneller, goed voor de conditie en het laten verdwijnen van overtollig gewicht.

We zijn zeker een uur boven en gaan even zo vlot weer naar beneden, keurig tussen donkerrode touwen door die met hun gouden standaards de route aangeven die we moeten lopen. In 1,5 minuut suizen we naar beneden, het aftellen van de verdiepingen is bijna niet bij te houden, zo snel als dat gaat.

Weer buiten ruiken we de stad ook, dat was zo hoog niet waar te nemen, nu weer wel. Doordat er geen auto's en bussen op diesel rijden lijkt de lucht schoon. Hoewel .....

We koersen verder down town en lopen de Grand Central Terminal in, nadat we tussen de zwervers door waren gelopen. Ook stond er een schoenenpoetser die voor 4 personen een zitplaats had.

De centrale hal van Grand Central Station is hoog, hoog, met een gebogen turqouise dak met beschilderingen van de sterrenbeelden. De ramen zijn hoog en in veel ruiten verdeelt. Aan de wanden hoge borden waar aangegeven is hoe laat en waar treinen vertrekken. Met een brede trap lopen we omhoog naar een galerij die helemaal rondom de centrale hal loopt en waar een enorme Apple Store blijkt te zijn. En druk dat het daar is, overal staan mensen met verkopers te praten, gebogen over ipad, iphone, iwatch en imac's. En overal bewakers.

Weer buiten gaat het naar New York Public Library uit 1911. We worden opgeslokt door het gebouw, in de centrale hal aan weerszijde brede marmeren trappen, het plafond donker en beschilderd. We lopen het gebouw steeds dieper en hoger in tot we in de leeszalen komen. Stilte daar.... aan houten lange tafels, voorzien van leeslampen, zitten vele mensen gebogen over boeken. Jong en oud in lange rijen naast elkaar, het ziet er prachtig uit. Ook hier zijn de plafonds beschilderd met wolkenluchten. Alle wanden dicht bepakt met boeken in donkere houten kasten. Lezen is hier hot!

Eerder zijn we in het Chrysler building geweest, volledig Art Nouveau met prachtige marmeren vloeren en wanden, beschilderde plafonds. We zien alle voertuigen en onderdelen van auto's in warm terra. De liftdeuren zijn prachtig en ook hier is weer veel RVS ( roetsvrij staal)

Vanmorgen eerst met bus en metro naar Central Park gereden, 87e street. En een heerlijk koffie met muffin genomen. Aan een klein tafeltje staan nog twee lege stoelen, dus ik vraag de dame die er al zit of ze vrij zijn. Dat is zo, dus even lekker zitten na een uur reizen. "Where are you from?" Deze vraag krijgen we vaak en is altijd goed voor een leuk gesprek. Ook nu weer. De dame blijkt uit Canada ( Quebeck) te komen en bezoekt haar zoon in New York. Op mijn vraag hoe Canada is krijg ik een trots en mooi antwoord " beautiful, you must go en see"! Nee niet alleen maar bomen, maar ook mooie steden en veel cultuur. Aanrader. " I'll see you next year in Canada?" Met deze woorden neemt ze afscheid en wij genieten na van dit zo leuke spontane gesprek met een onbekende die een beetje bekend is geworden.

We kopen door de straten naar het Guggenheim museum, dat willen we graag zien. Het gebouw alleen is al mooi, rond draaiend en rechte lijnen. Al snel hebben we onze jassen en tassen in de garderobe liggen en we gaan de brede looproute omhoog. Deze route draait zich rond een hoge centrale ruimte. Alles is er wit, langs de wanden schilderijen en objecten van moderne kunstenaars. Van Gogh, Renoir, Matisse, Gaugain, Klee, een grote collectie Kandinskiy, Mondriaan, Gris, Chagall, Pollok enz. We draaien mee en gaan van 19e eeuw naar de 20 e eeuw. Heerlijk om samen naar kunst te kijken, hoewel we geen geoefende kijkers zijn, vinden we het fijn om naar de schilderijen te kijken, te bepalen of het iets met je doet, en wat dan en ook om naar de verschillende schildertechniek en stijl te kijken.

Pas tegen 13.00 uur staan we weer buiten en lopen door Central Park, eerst langs het Jacqueline Kennedy Onnasis Reservoir, dan tussen oude esdoornbomen door die nog druppen van de regen. Het is intussen droog geworden. " Please, if you could wait a moment, they al filming overthere?" Komen we zomaar in een filmset terecht over het leven van een Amerikaanse schrijven ( wie??). Na enkele minuten is het filmen klaar en lopen we door. Overal camera's, acteurs, mensen die de broodjes en koffie verzorgen. Verhitte discussie onder elkaar over de opname. Microfoontjes die uit kleding van de acteurs wordt gehaald.

Eenmaal uit het park nemen we de metro naar Madison square park en vinden daar een heerlijk restaurant, Schiffers. Eindelijk gezond eten, verse salade met knapperige groenten. Even bijkomen......

We besluiten om de metro terug naar Port Authority te nemen en naar het hotel te gaan. Het is inmiddels 20:00uur en de weg naar het hotel duurt gauw anderhalf uur. We volgen de bordjes "Port Authority" die ons leiden naar het perron van de paarse metrolijn, de metro staat net klaar en we kunnen er nog net inspringen. Eenmaal rijdend komen we erachter dat de metro onderweg is naar zijn eindpunt en niet stopt waar wij dat willen, volgende halte weer terug dus. Weer terug blijkt dat we naar de bus hadden kunnen lopen en dat die metro daar helemaal niet stopt, duh..... Na de metro lopen we naar buslijn 163 naar Boulevard&Williams, eenmaal daar aangekomen belt Frank het hotel. Al snel is de Holiday-inn shuttle bij de bushalte en worden we keurig afgeleverd bij het hotel.

Het was weer een mooie dag met heel heel veel indrukken, we praten nog een poosje na onder het genot van een koffie Americano. Lekker slapen nu.....

Jac en Toos

Wat een lang verhaal, mooi .Ik denk dat jullie avonds keimoe zijn van alle indrukken van een lange dag.
Geniet lekker verder.XX