In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Fatima 2

Fatima II

Vannacht erg goed geslapen en ondanks dat blijft Frank last van zijn maag en darmen houden. Niets ernstigs maar meer ongemakkelijk. We besluiten om vandaag een rustdag in te lassen en gaan na het ontbijt een bezichtiging bij daglicht van Fatima doen.
We lopen het centrale plein op, dat tussen de oude kerk en de nieuwe ligt. De wind en lichte regen slaat ons in het gezicht en het voelt koud aan. Gelukkig hebben we mooie zonnige dagen gehad:)
Eerst lopen we naar de betonnen kolos, de nieuwe kerkBasilica of Most Holy trinityen komen in een enorme zaal met banken terecht. Voorin is een enorm tegeltableau met een bijbelse afbeelding. Er lopen , zitten en staan mensen in deze ruimte, ieder is bezig met de eigen gedachten. Een ruimte voor bezinning, gebed en stilte, zo staat het ook in de folder.
We nemen een van de deuren naar buiten en nemen een trap die ons onder de grond leidt, naar aparte kapelletjes o.a. Voor de biecht.
We staan even later weer buiten op het grote plein en lopen nu richting de oude kerkBasilica of our Lady of the Rosary. De kerk is afgeladen vol en we kunnen helemaal achterin nog gaan staan. Er is een dienst gaande. Na even verlaten we de kerk en raken met elkaar in gesprek over het geloof, de rol die de kerk heeft ( gehad) en het geloven zelf. Het is toch wel indrukwekkend dat hier een enorme bedevaartplaats is ontstaan, die 4 miljoen bezoekers per jaar heeft. Wat is dit toch?? We proberen het te begrijpen en komen tot de conclusie dat het geloof voor heel veel mensen belangrijk is.
De winkeltjes rondom het plein zijn ook bijzonder. Een aantal winkeltjes zijn 3x3 m. En worden met een houten deurtje gesloten. Nu zijn de winkeltjes open en ze verkopen allen precies dezelfde relikwieën. Tot onze verbazing zien we kaarsen in de vorm van armen, benen, hoofden, vingers, harten, voeten en baby's. En voor in de winkeltjes staan plastic vrachtauto's te koop. Uiteraard Maria in alle vormen en maten en prijzen, maar ook de paus en andere heiligen. Kerststalletjes, magneetjes, sneeuwballen, sleutelhangers, pennen, armbandjes, enz.enz. In de grotere winkels kan er ook een complete priester outfit worden aangeschaft. Een paus op ware grootte kan gekocht worden.
Er stappen busladingen mensen uit, dit gaat zo de hele dag door en het wordt drukker en drukker op het plein.
"Wat is dat nu, kijk nu toch".Op een marmeren pad dat over het hele plein loopt, zien we meerdere mensen op de knieën kruipend naar de kerk toe gaan.Van José ( echte Portugalkenner) hadden we al begrepen dat hier de bedevaart op de knieën wordt gedaan.
Waarom is dit nu een bedevaartsoord geworden? In onze brochure vinden we alle informatie, hier een korte versie. " op 13 mei 1917 zien drie herdertjes ( kinderen van 10,9 en 7 jaar oud) een schitterend licht en een dame schitterender dan de zon verschijnen. Dit herhaalt zich nog 5 x, steeds op de 13e van de maand. De laatste verschijning op 13 oktober 1917 zijn 70.000 mensen getuige van deze verschijning. De Dame zei dat ze Onze-Lieve-Vrouw-van de -Rozenkrans is en dat er ter ere van haar een kapel gebouwd moet worden. Sinds deze tijd blijft de stroom pelgrims toenemen, is er een kerk, kapel en nieuwe kerk gebouwd. De paus Johannus Paulus II als pelgrim is twee keer op bezoek geweest. In 1989 zijn de drie herdertjes "eerbiedwaardig" verklaard. Het dorp heeft voor 10.000 mensen slaapplaatsen, er zijn 50 vrouwelijke congregaties en 15 mannelijke. Het dorp leeft hiervan.
Terug in ins hotel gaan we een uurtje slapen, althans.....klop...klop...klop..Er wordt druk Portugees gesproken, waar we echt niets van verstaan maar wel wakker van worden. Ik maak de deur van onze hotelkamer open en kijk in het gezicht van de kamermeisjes, ze willen graag poetsen. Sorry later please, ik wil Frank laten slapen. Ze gaan weg, maar nog geen minuut later wordt er weer geklopt. Ik maak de deur weer open en nu geven ze netjes maar duidelijk aan dat ze de bedden willen opmaken. Frank is intussen klaar wakker en geeft aan het niet erg te vinden. We zijn onder de indruk van de snelheid en efficiëntie waarmee zij de bedden opmaken en de badkamer schoonmaken. Werkelijk binnen vier minuten zijn ze weer vertrokken, ons achter latend met strak opgemaakte bedden en een schone badkamer.
Frank slaapt weer in en wordt later weer wat fitter wakker. Intussen is de lucht donkergrijs en het regent. We gaan een autotocht rijden naar een natuurgebiedParque Natural das Serras Aire e Candeeiros. Dit bestaat uit een ruig kalksteen massief met 4 grotten. Dat willen we zien! We rijden de kleine weggetjes vanaf een kaart die we gisteren hebben gekocht. De weg kronkelt zich omhoog en omlaag, via haarspeldbochten en prachtige vergezichten, zelf met dit slechte weer. Het is erg onherbergzaam, overal kalksteen blokken, eikenbos, lage struiken en eucalyptusbomen. De kleine dorpen zien er vervallen uit, oude boerderijtjes met koeien, schapen of geiten. Ingezakte huizen en schuren. De stenen in de weide gebieden zijn verwijdert en als stenen muurtjes opgestapeld. Eindeloos lange muren zijn hierdoor ontstaat. Dit hebben we op andere plaatsen mn Engeland ook gezien. Bij de grotten aangekomen, blijken deze gesloten te zijn. We hebben hier geen geluk mee. De terugtocht brengt ons langs dezelfde fraaie natuur terug naar Fatima. Het is dan net donker en we hebben honger. We zien een biologisch winkeltje waar ook gegeten kan worden en we lopen, na het parkeren van de auto, daar naar terug. We eten heerlijke spinazie canelloni en yoghurt toe. Tijdens het eten lukt het om een begin te maken met het fotoboek van Portugal. Het schrijven van de eerste twee dagen is nog niet gelukt, maar ook dat komt wel.
Door de regen lopen we terug naar het hotel, wel lekker even buiten zijn.
Frank valt meteen in slaap, voelt zich niet top en ik schrijf de blog. Voor ons is het een prima rustdag geweest, morgen gaan we door naarevorá

Aldje Mennen

Ik geniet weer volop van de mooie verhalen. Zeer informatief, heb zin om er ook eens naar toe te gaan. Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben.
Groetjes Aldje