In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Feliz ano novo

Feliz ano novo

"He lief, ik heb geen pijn meer aan mn enkel". De koude compres die gisterenavond uren om m'n enkel heeft gezeten heeft haar werk gedaan. De zwelling is flink afgenomen en zijwaartse bewegingen zijn weer mogelijk zonder pijn. Gelukkig maar want zoals later blijkt is het vandaag een dag van veel lopen.
We hebben heerlijk geslapen zonder gebrom van de keuken afzuiging, maar wel met verkeerslawaai. Van HR+++ glas hebben ze hier nog niet gehoord.
Na een lekker ontbijt gaan we via de metro naar het treinstation. Intussen lopen we zonder twijfels door de ondergrondse metrotunnels, weten de gele en blauwe route goed te vinden. Onze 3- dagen kaarten doen hun werk prima. Overal staan nl. Incheck,- en uitcheck poortjes. De metrostations zien er keurig uit, bijna allen hebben de wanden met marmer of tegels bekleed.
Bij het treinstation, dat aan de Taag ligt, zien we een enorme drukte. De vertrekkende bussen zitten propvol waardoor we besluiten naar de volgende halte te gaan lopen. Zo gaan we al richtingBelèm, de plek waar indertijd de ontdekkingsreizigers 'om de wereld nieuwe werelden te geven' vertrokken( uit: Lissabon, ANWB). We willen hier naar toe om dat stuk geschiedenis. DeTorre de Belémen hetMosteiro dos Jerónimoszijn de moeite van het bekijken waard, volgens onze reisgidsen. Beide gebouwen staan ook de Unesco Werelderfgoedlijst. Nog belangrijker is dat hier de beroemde Portugese taartjes vandaan komen,de pastéis de Belèm.Deze hebben we gisteren al meerdere keren geproefd, lekker!!
De volgende halte staat ook vol wachtende mensen en na 10 minuten wachten, zonder enige bus of tram, lopen we verder naar de volgende halte. De temperatuur stijgt en niet alleen door het lopen. Onze jassen gaan uit, de zon is heerlijk, het licht schittert in het water van deTaag.Nadat we met een loopbrug enkele spoorlijnen hebben overgestoken, lopen we langs de Taag over oude haven terreinen. Veel oude en leegstaande gebouwen of met een ministerie van zeevaart er in. Het lopen is heerlijk, waardoor we het openbaar vervoer laten voor wat het is en de 8 km naar Belèm lopend afleggen.
'Kijk we zijn bijna onder de stalen brug door, wat een prachtige constructie is dit!"We hebben het over de rode hangbrug over de Taag "dePonte25 de Abril" (70 m. Hoog, lengte 2277 m.)Erzijn 6 rijstroken en daaronder twee spoorlijnen aanwezig.Hij doet denken aan de Golden Gatebridge in San Francisco. Wij noemen het de"bijenbrug"omdat we, zo lang we langs de Taag lopen, een zoemend geluid horen, veroorzaakt door de vele autobanden op het asfalt van de brug.
Een eindje verderop zien we een modern ogend restaurant en vinden op het terras een lekker plekje in de zon. We bestellen thee en water en soep, hamburger en omelet. Honger en dorst hebben we gekregen van het lopen.
Na een uurtje gaan we weer op pad en zien al snel het uitzichtsplatform van het Monument van de ontdekkingen, het Padr?o dos Descobrimentos. Het vormt tevens de entree van MAAT : Museum Art Architecture & Technologie. We willen dit museum graag bekijken maar horen dat het nog maar kort open is ivm oudejaarsdag. Jammer maar zeker iets voor een volgend bezoek.
Nog even over Belèm als historische plek, in 1415 vertrokken hier zo'n 20.000 mannen en 242 schepen om het Noord Afrikaanse Ceuta te veroveren. Ook heeft Columbus in 1493 hier aangelegd op zijn terugreis van Amerika. Vasco da Gama vertrok in 1497 en ontdekte de zeeroute naar India. Brazilië is in 1500 ontdekt door Cabral die ook vanuit Belèm is vertrokken voor deze reis.
We verdiepen ons iets meer in de geschiedenis van Portugal, als bezetter of zoals wij graag zien ontdekker, van Kaapverdië, Mozambique, Angola, São Tomé e Principe. Het ging Portugal vooral om kruiden en goud. Dit heeft het land, net als andere ontdekkende naties, veel rijkdom gegeven ten koste van....??
In Lissabon hebben we veel mensen gezien die afkomstig zijn van de voormalige koloniën. Wat ons opvalt is dat zij vaak aan het schoonmaken zijn of in de bouw werken, onder leiding van een blanke. Volgens de reisgids is er geen sprake van integratie, zij leven in eigen wijken aan de rand van de stad. Zowel gisteren als later vandaag zien we een groep afrikanen in het centrum hun spullen verkopen. Doeken op de grond, daarop armbandjes en andere sieraden. Steeds op dezelfde plek, vlakbij een chique winkel waar dure port wordt verkocht.
Aangekomen bij het Hiëronymietenklooster, gebouwd als dank voor de geslaagde reis van Vasco da Gama waardoor koning Manuel I de rijkste monarch van Europa werd. Het gebouw bestaat uit kalksteen blokken, en alle portalen en torens zijn aan de buitenkant uitbundig versierd; scheepstouwen, exotische planten en dieren. We gaan de hallenkerk in (1517) die heel donker van binnen is. Het meeste indruk maakt de hoogte van het gebouw. Binnen is alles vrij sober, schilderijen zijn donker. Voor de rest van het klooster en kapel staat een lange wachtrij. Ook het museum met Egyptische kunst is druk. Ook dit zal voor later zijn. Het is al aan het eind van de middag en we willen vanavondom 0.00 uurop dePraca do Coméricostaan. We besluiten om een tram/bus terug naar het centrum van Lissabon te nemen om vervolgens terug naar ons hotel te gaan. Even slapen en dan tegen22.30 uurweer naar het centrum terug te gaan om daar, samen met de bevolking van Lissabon, het nieuwe jaar in te luiden.
Al snel komt de tram en omdat dit de eerste halte van het traject is, is de tram nog leeg. We kunnen lekker aan het raam zitten en genieten van de ondergaande zon. Plots stopt de tram midden op de straat, toeterende auto's om ons heen en een druk roepende trambestuurder. Geen idee wat er aan de hand is. De tram is intussen erg vol geworden en blijkbaar sluit een deur niet meer. Na flink wat volume van de trambestuurder, waar wij niets van begrijpen, sluit de deur zich op wonderbaarlijke wijze en vervolgt de tram haar reis richting centrum.
Tegen17.30 uurzijn we weer terug in onze hotelkamer, om tegen22.00 uurweer op pad te gaan naar het centrum. Een metroreis van 20 minuten. Nou ja, 20 minuten:-/ Op het overstappunt staat het perron vol waardoor we er nog maar net bij kunnen. Na 10 minuten wachten komt de metro. De deuren gaan open en dan wordt er alleen nog maar geduwd. Proppen maar, net zo lang tot iedereen klemvast staat. De deuren gaan nog maar net dicht. Doordat wij achteraan op het perron stonden is dit geprop ons bespaard gebleven en samen met alle overige mensen die niet met deze metro mee konden lopen we naar de uitgang van het metrostation. Het wordt lopen dus.... een wandeling van 40 minuten.
Maar oh wat is Lissabon mooi op oudejaarsavond. Overal zijn lichtjes, in bomen, tegen gevels, in winkels. Er staan DJ's muziek te draaien en al snel zitten we bij een kiosk koffie te drinken en mozarella tosti te eten. Mensen blijven langs ons lopen. We sluiten na enige tijd weer aan en de hoeveelheid mensen neemt met iedere stap toe. We worden als het ware "getilt", we kunnen nog maar 1 kant op lopen, mee met de mensenmassa. Het voelt veilig ook omdat er veel politie aanwezig is, incl. ME bussen. Opvallend is dat er nergens vuurwerk wordt afgestoken, we denken dat dit verboden is. Er is gekozen voor 1 centraal en groot vuurwerk op het plein waar we nu naar op weg zijn.
Op het plein aangekomen wringen we ons tussen de mensen door zodat we een plekje hebben van waaruit we het podium kunnen zien. Eergisteren hebben we al gezien dat ze dit aan het opbouwen waren. Nu treedt er een band op die muziek maakt die luidkeels door de Portugezen wordt meegezongen. De sfeer is blij, hoopvol, ontspannen en gespannen tegelijk. We zien jonge gezinnen die met hun kroost in een kinderwagen in deze mensenmassa staan. Naast jongeren die pure wisky drinken en hasj roken. Het kan allemaal naast elkaar. Ook is er een enorme diversiteit van mensen, niet alleen jong en oud, maar ook qua cultuur; kaapverdianen, chinezen, afrikanen en wij dan nog, uit Nederland;)
Om ons heen worden flessen champagne ontkurkt om precies op0.00 uurrond te spuiten. We zetten uit voorzorg onze capuchons op.
10-9-8-7-6-5-4-3-2-1_**** het vuurwerk barst los, mensen roepen, omhelzen elkaar, zingen en gillen. Wij houden elkaar stevig vast, kijken elkaar diep in de ogen en kussen wel 5 minuten het nieuwe jaar in. Vorig jaar konden we nog een centimeter afknippen, telden we iedere dag tot 16-1-16 af. Nu, bijna 1 jaar getrouwd zijn we nog steeds verliefd op elkaar, zeker van de juiste beslissing(en) en opnieuw hoopvol naar 2017 toe. Het samen bouwen aan een veilige warme plek, verlangen naar ons mooie huis, lieve familie en vrienden om ons heen, op weg naar nieuwe reizen en avonturen. Maar ook moeilijke momenten gaan op ons pad komen en ook deze zullen we samen aangaan. Ook wij kijken uit naar een goed 2017.
We staan intussen al zoenend onder een champagne douche, een goed begin van 2017;)We nemen uitgebreid de tijd om naar het prachtige vuurwerk te kijken. Het gaat maar door, we roepen/gillen mee bij iedere knal.
Opnieuw laten we ons door de mensenmassa vooruit stuwen, nu in omgekeerde richting, van het plein af. Dit kost meer moeite omdat er ook velen willen blijven staan. Wij houden elkaar stevig vast en zorgen dat we bij elkaar blijven. Na een minuut of 10 in de smalle straten vooruit geduwd te zijn, komt er meer ruimte. We kunnen nu weer zelf lopen en halen toch wel opgelucht adem. Onafhankelijk van elkaar zijn er gedachten over gevaarlijke situaties/ aanslagen geweest. Maar ondanks dat zijn we blij dat we gegaan zijn.
In de straten waaieren de mensen uit onder begeleiding van de straatmuzikanten met cello, viool, accordeon. Ook staat er een groep Hare-krisna volop de zingen en te dansen.
Het is intussen al0.38 uuren onze laatste metro vertrekom 01.00 uur. We zetten er flink de pas in en komen op tijd bij ons metro station aan, hup de metro in en na 20 minuten stappen we voor ons hotel uit. Nu verlangen we enorm naar ons bed, slapen totmorgenochtend7.00 uur. We hebben een taxiom 9.00 uurnaar het vliegveld waar we de huurauto kunnen ophalen.
We vallen als een blok in een diepe slaap. Lissabon is intensief en overweldigend geweest. We hebben er van genoten.