In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Stockholm here we are

"Stockholm here we are!"

Mensen, mensen, mensen, zo veel en overal om ons heen. We hebben er gewoon last van. Wat is dit een volle stad. Het zijn niet zozeer de bewoners van Zweden die dit veroorzaken, maar de vele toeristen waar wij ook bij horen. Busladingen toeristen( ook weer veel Aziaten) worden voor het paleis op Gamla Stan gelost. Onze hele dag ervaren we deze drukte, en dat is toch wel speciaal.
De reis naar Stockholm hebben we vanmorgen vervolgd met de metro en zijn bij het Centraal uitgestapt en meteen in de "hop-on-hop-off-bus" gestapt. Tijdens onze reis in Zuid Afrika hebben wij er goede ervaringen mee, maar nu..... De bus is overvol, we staan als sardientjes in een blik en smelten door de warmte. Hier zijn we niet blij mee, gelukkig stappen er in Gamla Stan veel mensen uit en kunnen we zitten. Maar we zijn er klaar mee en stappen uit im Slussen, in de haven. Frisse lucht en weinig mensen om ons heen doet goed. We hebben een ticket waarmee we vandaag en morgen deze bus kunnen nemen,maar ook de watertaxi's. Daar lopen we nu naar toe, en kunnen na een kwartiertje mee. Super leuk om deze stad van het water af te zien, tenslotte speelt water en 14 eilanden de hoofdrol in Stockholm. We genieten nu van de overtocht, en enorme cruiseschepen die hier voor anker liggen. We zien de "Holland America lijn", een gigantisch cruiseschip die hier afgemeerd ligt.
In Gamla Stan stappen we van boord en gaan dit óudste stadscentrum verkennen. Zoals wij wel vaker doen, lopen we maar wat, relaxed niet met een doel of onder tijdsdruk. En dat is hier maar goed ook, want wat een mensen. Busladingen vol, vooral bij het Kungliga slotted ( 1696-1754) het Koninklijk paleis met 600 kamers, het grootste paleis van de wereld! Het is een werk -en representatiepaleis. Er voor staat een enorm standbeeld van koning Gustav III. Maar we zien hier op ieder plein dergelijke enorme bronzen beelden van belangrijke vorsten met of zonder paard. We gaan niet het paleis in en komen al lopend terecht op het plein waar de wisseling van de wacht over drie kwartier zal plaats vinden. Even denken we dat we daarop willen wachten. We zien enkele wachten in blauw met gouden uniformen staan, de helmen blinken in de zon. De mensenmassa neemt toe en we besluiten dit over te gaan slaan, weg hier!
De straatjes zijn smal met vele winkeltjes, boetiekjes, eethuisjes en terrasjes.
"Oh, kijk eens wat leuk, dit zijn de kaboutertjes die ik met m'n oma heb gemaakt. De voeten worden gemaakt met zegellak!" Een winkel vol met kabouters van wollen draadjes en rode mutsjes, maar ook met bloemen serviezen en andere creatieve creaties. We kopen een kabouter en daarmee is een fijne herinnering aan oma Dekker weer terug.
Bij een klein eethuisje gaan we op ' t terrasje zitten, onder een parasol, want het weer is afwisselend zonnig en regen. Gelukkig meer zon dan regen. Lekker eten en dan weer op pad, we slingeren door de straatjes en komen ook in een straatje van 90 cm breed, het smalste straatje van Stockholm. We lopen er door en klimmen meteen tientallen treden omhoog langs de gele muren van de hoge huizen. Het hele eiland bestaat uit stadskastelen met hoge ramen en gele muren, afgewisseld met kleine parkjes met prachtige bloemen borders en dan nog de vele kerken. Omdat we intussen al heel wat kerken gezien hebben beperken we ons tot de Tyska Kyrkan, de St. Gertrudekerk. In de hanzetijd was dit een gilde huis voor Duitse koopmannen, in de 16 e eeuw is 't omgebouwd tot een neogotische kerk.
We zijn verrast door de vele schilderingen op 119 houten panelen, op 't plafond en langs de wanden, waarop de bijbelse taferelen zijn weergegeven. Er is een enorm groot orgel, het reikt tot het dak en is helemaal bekleed met bladgoud. Er is ook een koningsloge, waar de koninklijke familie de kerkdienst kon volgen.
Weer buiten lopen we Storteget op, een gezellig plein, met veel terrasjes en evenveel mensen. Vandaar verder naar de Slottsbacken om weer de watertaxi te pakken naar Djurgården. Een ander eiland wat vooral voor het groen in de stad zorgt. Ook is er een groot pretpark Gröna Lunds, de ogen van Frank beginnen te glimmen en er is een ABBA museum, het Vasamuseum. De trip met de boot is opnieuw genieten,van alle mooie gebouwen, de luchten en het water. Deze stad heeft allure, is stijlvol en levendig. Eenmaal op Djurgården, blijft de mensenmassa ons achtervolgen, de rij bij het Vasa museum is zo lang dat we dit overslaan, de drukte bij het pretpark laat onze zin verdwijnen. Wel kijken we onze ogen uit naar de spectaculaire 8-baan en andere attracties. We nemen de watertaxi om aan deze drukte te ontsnappen en varen naar het museum eiland, Skeppsholmen. We lopen naar het museum voor moderne kunst, Moderne Museet. Hier lopen enkele leden van een hardrock band ook naar toe, deze zijn herkenbaar aan hun lederen kleding, tattoos en zwarte haren.
Het is rustiger in het museum, eindelijk. We gaan eerst de lopende exposities af, we zien een expositie over de huizenbouw en stedenbouw/ontwikkeling in Zweden. Met name de toename van zwervers in de steden valt op.
We zien een video expositie "The new human" van hedendaagse kunstenaars over de wereldsituatie vanaf 2000. Het gaat over de snelle veranderingen van de wereld door globalisering, technologische ontwikkeling en migratie. Wat we zien is een schokkend beeld, schreeuwende machthebbers, opruiing, vluchtelingen, oorlogen, agressie. Frank is aangeslagen, de dreiging is zo voelbaar. De onmacht ook.
Even pauze...... We gaan de kunstcollectie bekijken w.o. Picasso, Matisse, Tanning, Klimt, Warholt, Duchamp en Dali e.a.
We kunnen we geen genoeg van krijgen en gaan ook naar de speciale expositie van Yoyoi Kusama (1929). We zijn helemaal enthousiast, dit spreekt ons aan. We kijken naar hoe de schilderijen gemaakt zijn, kijken onze ogen uit naar hoe zij te werk gaat. Zo beschildert zij zichzelf met stippen net als haar achtergrond of ontwerp kleding met grote gaten zodat je billen en borsten ziet. We lopen een gele kamer in met zwarte stippen, met in net midden enkele grote spiegels. Alleen geel en zwart is er nog.. Er is een lang pad met macaroni en objecten gemaakt van stof, alsof het vingers zijn.
Boven ons hangen rood met witte gestippelde reuze kegels ( ballonnen).
De meest recente werk spreekt ons het meest aan, veel kleur, figuren, ogen, stippels..
Net voor 18.00 uur zijn we het museum uit en blijkt dat het tijdens ons bezoek enorm hard heeft geregend. Nu schijnt de zon weer en we lopen nog over het eiland naar de brug richting het Centraal Station om met de metro terug naar onze camping te reizen.
In het dorpje bij de camping eten we nog calzone en een wokschotel en gaan heel tevreden maar moe naar de camper.
Morgen dag twee in Stockholm.

Marjan

Leuk, zoals herinneringen werken. Ik zie ze zo voor me, die kaboutertjes, alleen de zegellak herinner ik me niet. Er was ook een boek bij.
Wat kan drukte tegenvallen als je uit de rust komt. Hadden wij net zo toen we in Wenen kwamen vanaf de Donau-fietsroute. Liefs!

zentjens Helene

Wat geniet ik van jullie reisverslagen.Lijkt of ik zelf op reis ben.

Jac en Toos

Weer genieten van alles wat jullie beleven.Wat heerlijk om zo al slenterend , zonder haast van alles te genieten.
Liefs.