In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Stockholm here we come

"Stockhom here we come!"

Omdat er in Zweden geen 4G en Wifi is zijn we aangewezen op MacDonalds, restaurants of campings. Het lukt dan ook niet om iedere dag een blog te plaatsen.
3-08-16 woensdag
Vanmorgen lekker uitgeslapen en heel rustig opgestart. Lekker in een stoel in de zon/schaduw met een boek en een kop thee/koffie gezeten. Lekker lezen. Voor het eerst tijdens deze reis. We praten nog na over ons Zipline avontuur van gisteren, zo leuk om dit samen gedaan te hebben.
We zijn veel onderweg, stellen iedere dag een plannetje op die we vervolgens wijzigen, al naar gelang wat zich aandient. Optimaal genieten in het hier en nu, maar kost ook de nodige energie. Even pas op de plaats, want onze volgende bestemming is Stockholm.
Pas tegen14.00 uurrijden we verder over de 22 naar het noorden, we koersen naar Söderköping.
Dit stadje ( gebouwd in de 13e Eeuw) wordt tot een van de mooiste plaatsen langs de kust gerekend, men leefde van de visserij. In de 19e Eeuw is een minerale bron gevonden en ontstond er een kuuroord. Door de opening van 't Götakanaal in 1832 hoopte men op economisch herstel. Door de komst van de eerste spoorlijn in 1870 was 't kanaal overbodig.
Wij genieten van de houten huizen, in blauw, geel en rood. Met de vele stokrozen ervoor. Het kanaal is interessant, er zijn verschillende sluizen en we zien dan ook boten in de sluizen gaan schutten. De kade is een soort Volendam, veel toeristen gapend naar grote zeilschepen, souvenierwinkeltjes en veel horeca. Wij belanden in een klein ecologisch eettentje, die er erg veel in Zweden zijn. En eten er lekker. Gelukkig ligt het in een rustig deel van de kade, we genieten van het uitzicht op water, boten en de bossen aan de overkant van het kanaal. Even later lopen we verder en zien een enorme rij voor een winkel staan. IJS! Hier wordt het lekkerste ijs van heel Zweden verkocht, en zijn ook de meeste smaken te verkrijgen. Om voor een ijsje in de rij te gaan staan, gaat ons te ver. Dus we laten het voor wat het is.
Al slenterend in de zon, zien we een houten kerk, de Drothems kyrka, uit de middeleeuwen. De kerk is helemaal wit van binnen, geen schilderingen oid. Van buiten is het zijn de wanden van bakstenen, maar het dak bestaat uit houten plankjes. Naast de kerk staat de torenspits, helemaal van hout betimmerd met houten plankjes die allen zwart geblakerd zijn. Dit is een vorm van conservering.
De kerk ligt midden in een parkje, waar aan de grote Lindebomen hangmatten hangen. We bedenken ons geen tel en hup..... We liggen heerlijke te zwieren. Frank geeft mijn hangmat nog een extra zwiep, en ik kan met mn ogen dicht wel een half uur schommelen, heerlijk. Bijna in slaap gevallen, hijsen we ons uiteindelijk overeind en lopen terug naar de camper. Stockholm roept.
Al vlug rijden we snelweg E4 naar Stockholm op. De weg is rustig, heel beperkt verkeer, en we rijden de kilometers dan ook lekker weg.
We eten voor de afwisseling een pak haver-roomboterkoekjes weg, m.a.g. Meteen een flinke opvlieger;( voor mij. Niet doen dus! Gelukkig kan Frank er wel goed tegen, dus 't andere pak is voor hem).
Stockholm zou twee campings hebben, want we willen voor enkele dagen op een camping gaan staan voor. Op de camperplaatsen mag je max. 24 uur staan en dan moet er wel plaats zijn. De eerste camping ligt zo'n 30 km buiten Stockholm, ziet er prima uit, maar we vinden dit toch te ver weg. We zoeken op de informatie van de Asci-gids en stadskaart naar de camping zo dicht mogelijk bij het centrum. Hoewel we erg dichtbij moeten zijn geweest hebben we deze niet gevonden. Dan de andere camping dan maar. We voeren de straatnaam op de stadskaart in en rijden er recht op af........ Maar ook nu weer geen camping. Als we nog een keer goed op de kaart kijken, staat er een klein zwart pijltje bij d.w.z. Dat deze camping verderop ligt. We draaien de snelweg op, richting Göteborg en zien na enkele kilometers een bordje met camping. Deze volgen we en al snel is de camping gevonden.
Als we vragen voor een plaats, kunnen we zelf een plekje zoeken, maar w.s. Is het vol. Dat is niet wat we verwacht hadden. We rijden de camping op en zien dat deze afgeladen vol is. "Kijk, kan daar de camper nog staan?" Frank draait behendig de camper op een prachtig plekje op een grasveld onder eikenbomen. Dit wordt onze plaats voor de komende dagen.
We eten een geïmproviseerd maal met salade, worstenbroodjes en brood met kaas. Daarna lopen we de camping over en zien dat we super goed staan. Gelukkig is er een Wifi signaal zodat we even online kunnen maar helaas krijgen we onze blog pagina niet geopend. Vandaar dat vandaag maar liefst twee blogs geplaatst worden.
We gaan tegen23.00 uurslapen, het is intussen muisstil en erg donker geworden.