In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Een plek om gelukkig te zijn.....

Wat een zalige dag was dit, nog geen 24 uur in Zweden en we voelen ons al thuis. Met de ondergaande zon in de rug, lopend over een voetpad langs het strand praten er na over deze dag. "Oh...wacht even...wat mooi... Moet je kijken naar die zon!" We blijven onze ogen uitkijken naar de zon, zee en luchten, we blijven foto's maken om deze momenten vast te houden en te delen met familie en vrienden. Ook blijven we kijken naar de mensen, zowel stoere vikingen als " gewone mensen", maar vooral actief en slank. Joggers, wandelaars, skaters, surfers, zeekanöers, dansers, zwemmen in zee, lekker iets eten of drinken de terrassen in Malmö dat hebben we allemaal gezien vandaag. En we doen een aantal dingen ook, wandelen, dansen, lekker eten en drinken op de terrassen van Malmö. We hebben zojuist een dansavond meegemaakt op het strand. Allemaal mensen, jong en oud, die (stijl) dansen, een feestje maken. Wij doen even kort een poging, hebben enorm veel lol, maar zien al snel dat we niet het niveau hebben van deze dansers. We verlaten het podium en kijken met een brede lach op ons gezicht naar de dansers. Het plezier straalt er vanaf. Geweldig!

Gedurende de dag zien we ook veel zwangere jonge vrouwen, veel kleine kinderen en jonge gezinnen. Pappa's en mamma's die met de kinderen naar zee gaan om te zwemmen of BBQen. Het lijkt of hier het "hangen" voor de tv niet bestaat. Het voelt alsof de mensen genieten van het leven, de mogelijkheden die het land biedt ook benutten. Kortom een plek om gelukkig te zijn.....
Als we van de boot afkomen rijden we wel drie keer dezelfde weg op en neer op zoek naar de camperplaats uit de Acsi-gids, maar zien nergens het bekende blauwe bordje met witte camper erop. We rijden vanuit de haven, waar we na een goede nacht slapen, zijn aangekomen helemaal langs de kust naar het zuiden. Er zijn wel meerdere parkeerplaatsen en we zien ook campers staan. Dan toch maar op de eerste parkeerplaats gaan staan. Er staat ook een Duitse camper, we informeren of we hier mogen overnachten. " Nein, dass darfs du nicht, aber....." We moeten nog een eind verder rijden voor een slaapplek. Maar ook daar geen camperplaats, we rijden terug naar de eerste parkeerplaats en besluiten daar te blijven staan. Frank zoekt op internet op hoe het zit met overnachten in Zweden, blijkt dat er een "allemansrecht" is en dat betekent dat je overal mag gaan staan en overnachten als je je maar netjes gedraagt. En dat doen wij;)!
Nu om 22.48 uur zijn wij nog de laatste die er staan.
Gerustgesteld parkeren we de camper en lopen de drie en halve kilometer naar het oude centrum van Malmö. Het is warm de zon schijnt flink en het is 25 graden. We lopen met onze lange benen in een mum van tijd naar de stad. Malmö. Bekend als "de buik van Zweden", het is de op twee na grootste stad van het land (604.000 inw.) en staat bekend om het lekkerste eten en een verzorgde leefwijze. In het begin van de 16 e Eeuw was het de op een na grooste stad van Noord-Europa. Tegenwoordig is Malmö "de poort van Zweden" door de Sontbrug ( de verbinding met Denemarken en de citytunneln, een verbinding met de Öresundstäg via de Sontbrug naar Kopenhagen( dit is een spoorverbinding)
Voor ons is Malmö een middelgrote plaats, met rustig verkeer, goede busverbindingen, fietspaden en ruimte voor voetgangers. We zien in de vele parken mensen lekker op t gras liggen zonnen, kletsen en iets eten of drinken. Relaxed!
" He, dat is leuk die houten huisjes donkerrood met wit geschilderd!" Het zijn de voormalige woonhuizen en werkplaatsen van vissers " de Fiskehoddorna". Er wordt volop verse vis verkocht. We passeren een kasteel het Malmöhus met een echte slotgracht. Op deze plek werd in 1434 een burcht gebouwd om zich te verdedigen tegen de aanvallen van de Hanze. Dat is leuk, we zijn in Nederland bezig de Hanzesteden te bezoeken ( Deventer en Zutphen). In 1536 en 1542 is bij de burcht een kasteel gebouwd, omgeven door een brede gracht. In de 16e Eeuw werden hier heksenprocessen gehouden, en diende lange tijd als gevangenis. In 1870 is door een gevangenen opstand de gevangenis gesloten. Er zijn nu meerdere musea in gevestigd zoals kunstmuseum, stadsmuseum, natuur historisch museum, tropicarium en een aquarium. We besluiten de musea voor morgen te bewaren, we willen eerst de sfeer van de stad proeven en ervaren.
" je bent er niet helemaal bij vandaag, lief?" "Ik?" " Ja, maar ik ben er ook niet helemaal bij". De late inscheping op de nachtboot, waardoor we pas om 03.00 uur zijn gaan slapen eist haar tol. Toch hadden we dit niet willen missen. Het wachten op de boot, het naar binnen rijden en onze hut opzoeken om vervolgens het uitvaren te volgen vanaf het dek. De lichtjes van Travemünde kleiner zien worden, de halve maan boven de zwarte zee en dat met het stampende geluid van de zware dieselmotoren. We ruiken het ook. De bedden zijn ondanks de zachte en scheve matras een weelde. We slapen tot 9.00 uur, nemen een heerlijke douche en gaan lekker in de zon op 't dek zitten. We kijken links naar Denemarken en rechts naar Zweden, voor ons de Sontbrug. We zijn maar net klaar met het ontbijt of we haasten ons naar het dek om te zien hoe we onder de Sontbrug doorvaren. Indrukwekkend, wat een enorme lengte (16 km lang) en hoogte. De auto's lijken van het formaat speelgoedauto. We houden elkaar vast en beseffen hoe mooi dit is om samen mee te maken.
Vlak daarna kunnen we naar het autodek om Zweden binnen te rijden. Zweden hoort bij de EU, dus na een pascontrole in Duitsland rijden we zo, dankzij het verdrag van Schengen, het land binnen.
We lopen verder door het centrum, maar zijn vooral op zoek naar een pinautomaat. We krijgen deze niet gevonden en we spreken een postbode aan. Engels spreken ze hier allemaal en al snel hebben we een pinautomaat gevonden. Gelukkig we hebben Zweedse kronen, Zweden is een EU-lidstaat buiten de Euro-zone. Meteen daarna zitten we al snel op een terrasje in een gezellig straatje. Lekker even eten en zitten. Een salade en een wrap, koffie en thee. En kijken of er internet is en dit is er zodat we filmpjes en foto's familie in Venetië, Dolomieten, Griekenland en Tokyo kunnen bekijken. Ook een lieve reactie van pap en Carla en lieve mail van vrienden doet ons goed. We lopen langs de vele historische gebouwen, zoals het grootste plein van Scandinavië " t Stortorget", met het oudste huis uit 1522, de zetel van de gouverneur en t raadhuis. verder langs De Sankt Petri kyrka, met prachtige schilderingen, oude vakwerkhuizen om uiteindelijk op Lilla torg een heerlijk koel alcoholvrij biertje te drinken.
De rust in deze stad in bijzonder, er zijn best veel mensen maar op een of andere manier is het rustig. Mensen bewegen rustig, praten zacht, zorgen dat alles netjes en schoon blijft. We worden steeds meer zen en gelukkig is de vermoeidheid ook verdwenen.
We beginnen tegen 17.00 uur terug te lopen naar de camper, we eten wat en gaan dan naar het strand.
Spelende kinderen in het water, gillend om het zeewier dat langs de benen kriebelt. We lopen een van de vijf pieren helemaal tot het eind op. Daar kunnen we zitten en genieten van de ondergaande zon. Twee mannen in wetsuits zijn in het water bezig de borstcrawl onder de knie te krijgen, een dame op leeftijd in een rood badpak neemt nog moedig een duik in het koude water. Even later komt er een jonge man en vrouw aanlopen, hup de kleren uit en zwemkleding aan en plons in de zee. Een oude dame loopt kletsnat en bibberend naar een plekje in de zon, blijkbaar is het water koud. De zon zakt intussen steeds verder en geeft de lucht prachtige kleuren. We nemen steeds weer foto's. Hand in hand lopen we teug over de pier naar de muziek die we al een lange tijd horen. We zien een grote groep mensen stijldansen op het strand.......

Olga

Ik wordt ook een beetje zen van jullie verhaal...

Olga

"Ik word"... foei Olga, toch een beetje té zen?