In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Glacier expres

Glacier Express

We kijken onze ogen uit, overal bergen en sneeuw. Vooral de Matterhorn piekt overal indrukwekkend bovenuit. De ondergaande zo'n geeft schaduwen op de bergen, waardoor deze nog meer imponeren. We houden niet op met fotograferen. Thuis komt t op selecteren aan.
Na het ontbijt gaan we op weg naar t station van Bergün ( 1372 m)De lucht is fris, de zo'n schijnt en door de wind is t fris. Op t station zien we dat de Glacier Express op de werelderfgoed lijst staat. We zijn verrast omdat de vele Chinezen ontbreken.
De Glacier Express staat bekend als mooiste, langzaamste sneltrein ter wereld. Al snel blijkt dit te kloppen. We hebben lekker stoelen op vaste plaatsen in deze trein en door de enorme ramen en dakramen zicht op alle bergen rondom ons.
We rijden vandaag van 10.30 uur tot 17.15 uur aaneengesloten.
Onze rust is overigens van korte duur, de trein zit bomvol en iedereen praat door elkaar. Opeens wordt er met een zwaai een rood/wit geblokt tafelkleed op onze tafel gelegd. Hanke kan helaas net te laat haar spulletjes oppakken en deze belanden dan ook bijna in de afvalbak. Dat is nl. de plek waar t tafelkleed wordt vastgeklemd. We krijgen een lunch aan boord, dat hebben we zo gereserveerd. Een serveerster komt tegen 11.00 uur al vragen welk voorgerecht we willen, maar dat dienen we wel direct te beslissen. Omdat we t menu nog niet bekeken hebben nemen we meer tijd om dit te bestuderen, tot grote ergernis van de serveerster. Wat kon die ontevreden kijken en ze reageert zonder enig begrip. We bestellen uiteindelijk salade en soep. Verder staat er een Zwitsers gerecht, Bündner vlees; gedroogd vlees gevuld met spek ( dit is lang goed te houden) , spätzli( deegwaar) en wortelen met als toetje panacotta. In Zwitserland is men trots op de eigen ( regionale) producten, leuk dat we dit nu als menu krijgen. We hebben dit ook al gezien in de hotels bv. de boter, vlees of jam.
Hmm.... dat wordt smikkelen.
Onze rit gaat door de Rheinslucht, een 400 meter diepe " Zwitserse Grand Canyon". Daarvoor zijn we door het Albuladal met 13 tunnels gereden. En hebben we het Lanwasser-viaduct ( 884 m) gekruisd. Bij Thusis (697 m) kruisen we het beginpunt van de Via Mala, een historische route door een kloof langs Hinterrhein, we rijden langs een piepkleine Rijn.
Plots horen we een knal.... Wat is dat? Ineens weten we het, de machinist heeft het tandrad aangezet, we gaan nu klimmen over de 2044 m. Furka-pas, het hoogste punt van de Glacier Express. De bergen lijken ook in hoogte toe te nemen, de gletsjers, puinlawines, watervallen en ijsblauwe rivieren zijn talrijk. De bergen zijn nu volledig bedekt met ijs & sneeuw.
Intussen zitten we aan onze voorgerechten, heerlijk smaakt dit, we genieten. Het hoofdgerecht smaakt ons ook. " sorry, maar de panacotta is op, maar ik kan u wel een noten, chocolade ofabrikozentaartaanbieden. Nou dat klinkt als een goed alternatief en we bestellen ieder een andere taart. Niet veel later komt de serveerster terug met 3 schoteltjes abrikozentaart," ik moet u deze geven, de andere zijn op" , zegt ze. Nou oké, dat lusten we ook. Niet veel later komt ze opnieuw met 3 schoteltjes met noten en chocoladetaart voor een tafeltje verder. Wij trekken onze wenkbrauwen in verbazing op, dit is niet te volgen. Gelukkig was de abrikozentaart lekker fris en heeft het ons gesmaakt.
We rijden verder langs besneeuwde bergen, door tunnels en over bruggen., door het Urselental en de Furka-basistunnel die maar liefst 15,4 km lang is. Voor en na de tunnel kijken we onze ogen uit.
We komen uit deze lange tunnel en iedereen roept "ahh" en er klinkt applaus. Bijzonder hoe we reageren op het wonder der natuur........ Wit, sneeuwwit, alles wat we zien is bedekt met een dikke laag sneeuw. We rijden over de toppen van de bergen. We zijn " on top of the world"!
De trein begint aan de afdaling richting Zermatt, onze eindbestemming voor vandaag. Bij Fiesch komen we langs de Rhone en volgen deze tot aan Brig ( 672 m). Dan begint een stijle afdaling en dmv de tandradbaan rijden we door de Kipfenschlucht langs de rivier de Vispa.
Plots staat de onvriendelijke sesrveerster bij onze tafek en wil afrekenen. Terwijl zij met ons in gesprek is voert ze ook een gesprek met een collega, waardoor voor ons onduidelijk is wat ze nu precies optelt. Na afrekenen blijkt dat ze te veel heeft geteld en ik ga naar haar toe om dit recht te zetten. Ten overstaande van de volle trein meent ze mij de volle laag te kunnen geven " ich habe sie das drie mal gefragt!" Zowel ik als Frank reageren hierop waardoor ze uiteindelijk het te veel betaalde terug geeft. Ons wel met een kater achterlatend.
Tegen 17.00 uur komen we in Zermatt aan, we hebben de Matterhorn nog niet gezien. Al snel lopen we door dit " Valkenburg" van Zwitserland en vergapen ons aan de exclusieve horloge winkels ( 1 horloge voor 32.000 francs = 32.000 euro) outdoor en skikleding, sieraden en restaurant. Het is hier sjiek. Mannen in reflectiekleding zijn met brandslangen alle straten aan het schoon spuiten, het is er brandschoon.
Ons hotel blijkt recht onder de Matterhorn te liggen, zo'n 20 minuten lopen van het station. Hanke stapt goed door ondanks de grote hoogte. In het hotel blijkt dat ze een drie persoonskamer hebben gereserveerd. Gelukkig wordt dit omgezet in een 1-persoons en 2-persoonskamer. Hanke heeft een " upgrade" gehad, zonder dat ze t zelf beseft. We rusten even uit op ons balkon, lekker in de zon. De lucht is strak blauw en de zon schijnt volop.
We besluiten om meteen weer terug te lopen naar het centrum, door het historisch centrum van Zermatt. We lopen me drieën gearmd, en zien de Matterhorn. Dit betekent dat we meteen gaan fotograferen.
Nog even lopen en we staan voor een groep oude huizen en stallen uit de 16 e eeuw, gebouwd van Lariks hout. Tussen de hoekpalen zijn grote schijven graniet geplaatst tegen de muizen. We verbazen ons over de bouwtechniek.
We lopen verder naar t station om uit te zoeken of er kluizen zin, deze hebben we morgen nl. nodig. Op de terugweg naar het hotel halen we brood, kaas ( gruyere kaas, Tilsiter) en salami om straks lekker op de kamer op te eten.
We halen stoelen van t balkon en zetten een tafeltje neer, brood, kaas, worst erop en smikkelen maar. Heerlijk, ondanks ons treindiner hebben we weer echt honger.
Verzadigd gaan we slapen, want morgen hebben we een lange reisdag en staan we daarvoor om 6.00 uur op.