In-den-Bonten-Roosch.reismee.nl

Dol-fijn

Na een heerlijke rustdag gisteren gaan we vandaag op pad naar het stadje Rovinj of Rovigno. De zon is aan het stralen net als wij. We rijden via de E 751 naar Macana om dan via Pinezici naar Vodnjan ( Dignano) te rijden. De route gaat langs wijngaarden en we zien op de rode aarde ook veel olijfbomen staan. De grond lijkt vruchtbaar. Vanaf Vodnjan gaan we noordwaarts via de 21 en draaien bij Bale linksaf naar Rovinj.

De zoektocht naar een parkeerplaats is begonnen, want overal staan parkeerverboden. Voor campers. We begrijpen dit wel, een historische kern wil je niet vol campers hebben staan. Na wat heen en weer rijden lukt het een prima parkeerplaats te vinden en na het goed afsluiten van de camper gaan we op pad naar het centrum van Rovinj. In de Lonely Planet wordt dit stadje beschreven als een ster attractie van Istrië. Het heeft de laatste vissershaven van Istrië. In de 7 e eeuw was Rovinj een eiland, later een bolwerk van piraten waardoor het de bescherming van Venetië nodig had en kreeg. In 1763 werd het eiland met het vaste land verbonden. Ook hier is een wisseling van de heerschappij door Oostenrijk, Frankrijk, Oostenrijk en Italië aan de orde geweest voordat het bij voormalig Yugoslavië ging horen. Er is nu nog een grote groep Italianen in Rovinj en het Italiaans is de tweede taal.
We slenteren naar de haven voor een lekker kop koffie ( Illy) en lopen de middeleeuwse stad in. We worden straatje na straatje verrast door hoge huizen, met gekleurde luiken, afbladderend stucwerk, wasgoed en bloemen. De straten bestaan uit spiegelglad natuursteen, het is goed dat we elkaar vast hebben. We klauteren steeds hoger door de straatjes en komen zo aan bij de kerk van St. Euphemia. Een imposante kerk met een grote toren, gebouwd in 1736 en het grootste barokke bouwwerk van Istrië. We gaan een voor een naar binnen omdat Boris buiten moet wachten. Een lichte kerk met een graftombe van St. Euphemia, de patroonheilige van Rovinj.
We lopen langzaam weer naar beneden, kunnen via een heel lage doorgang tot aan ' t water lopen en uitkijken op de tweede haven. De straatjes hebben een veelheid aan kunstwinkeltjes, souvenirswinkels, kleding en schoenen winkels, maar ook een veelheid aan horeca gelegenheden.
Het loopt al tegen 14.30 uur en we krijgen honger, dus op zoek naar iets te eten. Bij toeval lopen we langs een " gekke kapitein" die een glass-bottum-boat heeft. De man is erg enthousiast als we vragen of Boris mee kan gaan varen. Dan is het snel beslist om met deze boot een rondvaart te gaan maken, vertrek is om 15.30 uur. Mooi, dan hebben we een uurtje tijd om een pizza te gaan eten, met uitzicht op de haven en de zee.
We zijn tipt om 15.30 uur bij de boot en kunnen aan boord gaan. Boris weet handig op de boot te komen en zoekt de schaduw op. Na 20 minuten Zijn er in totaal 6 toeristen aan boord en we vertrekken voor 1,5 uur varen rondom de eilanden voor de kust van Rovinj. Het eerste deel is rustig, waardoor we zelf wat aan ' t dol-fijnen zijn ( de reeds geplaatste foto's spreken voor zich) Het is een mooie tocht, vooral als we onverwacht een 15 -tal dolfijnen langs de boot zien zwemmen. Gelukkig kunnen we ze ook enige tijd zien, maar wat zijn ze snel. Het kijken naar de bodem via de glass-bottum is minder indrukwekkend. Veel zeekomkommers, en enkele vissen. Op de terugweg komen we de dolfijnen nog een keer tegen, joepie. Het maken van foto's van zwemmende dolfijnen is een hele kunst, maar het lukt. We hebben erg genoten van deze trip, alweer een spontane inval.
Nu nog een lekker ijsje eten, en dat wordt dus een enorme ijscoupe. Avond eten hoeft zo niet meer, onze buikjes zijn vol en we zijn moe. Boris ligt ook uitgeteld.
Op pad naar een camping in Monsena, iets ten noorden van Rovinj. We vinden een super luxe camping met prachtig zwembad, horeca en sanitair. We staan helaas naast Nederlanders, die met hun raam open naar het Nederlandse nieuws zitten te kijken.
Frank heeft de fietsen al klaar gezet zodat we morgen een mooie fietstocht kunnen gaan maken.
De hele dag hebben we plezier maar zijn ook geraakt door de tekst op een bordje in een souvenirswinkeltje waarop staat " in times like this you learn to live again" Hoe waar kan iets zijn!

Marielle

Ah, wat ontroerend mooi xxx